Alex a Kajto si podelili víťazstvá z Rally Canarias a Rally Acropolis

0
809
Asfaltová Rally Islas Canarias začiatkom mája bola druhým pokračovaním európskeho šampionátu v rally. Jej dva súťažné dni priniesli víťazstvo Alexeyovi Lukyanukovi s Alexeyom Arnautovom.
foto: FIA ERC

Dvanásť rýchlostných skúšok a 207 meraných kilometrov mali absolvovať súťažné posádky 41. ročníka Rally Islas Canarias. Štartovná listina obsahovala 124 súťažných posádok, z ktorých 65 zbieralo body do majstrovstiev Európy v rally. Nechýbali dve najrýchlejšie posádky posledných dvoch ročníkov FIA ERC, Alex Lukyanuk s Alexom Arnautovom a Kajetan Kajetanowicz s Jarkom Baranom, obe dvojice na Forde Fiesta R5. Podobné vozidlá, podobné skúsenosti, podobné zapálenie a podobné chyby. Aj takto sa dajú Alex s Kajtom porovnať. Do minulej Azores Airline Rallye naskočili obaja nabudení a ani jeden z nich cieľ nevidel. A to kvôli vlastnej jazdeckej chybe. Bolo jasné, že keď chcú zabojovať v tomto roku o titul majstra, musia pokračovať aj rozumom, nielen výkonom.

foto: FIA ERC

Rally Islas Canarias mala priniesť výsledky. Kajetan Kajetanowicz od úvodu bojoval s brzdami, ktoré nefungovali práve podľa jeho predstáv. Aj napriek tomu sa držal vysoko, priebežne na druhom mieste za Lukyanukom. Rozdiel medzi posádkami sa natiahol v druhej časti prvého dňa na pol minúty. Pred poľskú dvojicu sa navyše dostali Bruno a Hugo Magalhaesovci, ktorí si na prvej súťaži šampionátu vychutnali „darované“ víťazstvo. Ich radosť z priebežnej druhej pozície však trvala len krátko, pretože hneď ráno druhého súťažného dňa sa Kajto vrátil v plnej sile za ruského rýchlika. Poradie na „bedni“ sa už počas tohto dňa viac nemenilo. Po víťazstvo si prišli Alex & Alex, druhí skončili Kajto & Jarek a tretí bratia Magalhaesovci.

Alexey Lukyanuk: „Je to fantastický úspech. Za jeden rok sme spravili veľký pokrok. Ďakujeme fabrike za super pneumatiky, tímu za skvelé auto a fanúšikom za obrovskú podporu. Som neuveriteľne šťastný. Minulý rok som bol zo seba sklamaný, ale teraz sa cítim ako v nebi. Urobil som si poriadok v hlave. Viem, čo dokážem urobiť s autom, už viem ako musím jazdiť. Je úžasné byť prvý“.

Veľkú radosť Alexa Lukyanuka po výhre na Rally Islas Canarias rýchlo vystriedali smútok a bolesť. V medzisezónnych testoch v Rusku totiž došlo k havárii, pri ktorej zomrel spolujazdec Alexey Lyadukhin a ďalší členovia oboch posádok havarovaných áut sa ťažko zranili.

Nehoda sa podľa dostupných informácií stala na uzavretej trati, kde sa nevedomky proti sebe rozbehli dve vozidlá, ktoré sa čelne stretli. Alex Lukyanuk, Nikita Gergel a Vyacheslav Kucherov boli prevezení do nemocnice. Všetci traja vyviazli z ťažšími zraneniami, ktorých liečba bude trvať niekoľko týždňov. Pre ruského jazdca to samozrejme znamenalo povinnú liečebnú prestávku, počas ktorej bude môcť uvažovať nad svojou ďalšou stratégiou. Kedy sa vráti do súťažného vozidla zatiaľ nie je známe.

foto: Kajto.pl

Počas Lukyanukovej neprítomnosti pokračovali Majstrovstvá Európy na Acropolis Rally a to v prvý júnový víkend. Šotolinová rally sa kedysi konala ako súčasť svetového šampionátu, ale v roku 2014 sa preradila do európskeho kalendára. A môžeme povedať, že konečne sa darilo aj Kajtovi!

Najväčšími „ťahákmi“ gréckej rally mali byť určite Nasser Al-Attiyah, Kajetan Kajetanowicz a Bruno Magalhaes so svojimi spolujazdcami. Nasser síce nepochádza z Európy, ale nejakým spôsobom sa mu podarilo dostať sa do európskeho šampionátu a bojovať o body do celoročného hodnotenia. Pre súťažné posádky znamenal dosť veľkú konkurenciu, ktorá už má odjazdené čo to aj vo svete.

Vedenia sa v úvode pretekov trochu prekvapivo ujal Nikolay Gryazin, ktorý akoby chcel hájiť česť ruských jazdcov. A naozaj sa mu darilo, ale žiaľ, iba do piatej rýchlostnej skúšky. V tej šiestej totiž jeho auto zbĺklo a začalo horieť. Posádke sa nepodarilo oheň uhasiť a auto tak zhorelo až do tla. Do vedenia na konci prvej etapy sa v tomto momente dostal Al-Attiyah prenasledovaný Magalhaesom a Kajetanowiczom.

foto: FIA ERC

Nové ráno prinieslo aj zmeny vo výsledkoch. Katarský jazdec sa totiž trápil s technikou a jeho auto z neznámych príčin začalo „zdochýnať“. Osmičku a deviatku ešte posádka znovu vyhrala a oživila nádej na dobré miesto, ale v predposlednej skúške predsa len odstúpila na poruchu posilňovača riadenia. Kajetanowiczovi sa medzičasom podarilo dostať pred Magalhaesa a na najvyššej pozícii vydržal až do konca súťaže. Na skvelé tretie miesto sa prepracovali Grzegorz Grzyb s Jakubom Wrobelom. Najrýchlejším vozidlom bol Ford Fiesta R5 pred dvomi Škodami Fabia R5.

„Dokázali sme to. Vyhrali sme jednu z najťažších rally sveta už po druhýkrát. Náš sen sa stal skutočnosťou – stálo za to nevzdať sa a držať pedál na podlahe. Včera to nevyzeralo najlepšie, ale sústredili sme sa na posun vpred. Cítim sa teraz dosť unavene, lebo som sa naozaj veľmi snažil. Veľká vďaka patrí tímu Lotos a každému, kto nás podporoval.“

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 03/2017 Rally-Sports magazine.