Dobšiná a Jankov vŕšok čelili vrtochom počasia

0
942
Dva kopce, dve rôzne situácie. Na jednej strane upršaná európska Dobšiná a na druhej strane horúci Jankov vŕšok s jemnou búrkou. Organizátori našťastie zvládli obe situácie a pripravili skvelé preteky!

Preteky automobilov do vrchu sa v júli prehupli do svojej druhej polovice. Na začiatku mesiaca sa uskutočnila Pezinská Baba, presne v polovici mesiaca Dobšinský kopec a v posledný júlový týždeň aj Jankov vŕšok. Súhrn z Baby sme priniesli už v minulom čísle, a tak sú na rade siedme a ôsme podujatie tejto sezóny.

Dobšinský kopec 15.-17.júla 2016
Predpovede meteorológov sa naplnili a Dobšinský kopec zažil naozaj nepríjemné počasie. Už v minulom roku sa prehnala Dobšinou veľká búrka a jedna tréningová jazda musela byť zrušená. No oproti tomuto roku to bolo naozaj len malé „sústo“. Od sobotného rána začalo pršať a teplota vzduchu klesla približne na 12 stupňov. Takéto ochladenie v letnom období očakával naozaj len málokto. Aj napriek ťažkým podmienkam, silnému vetru a tečúcej vode po trati, sa organizátorom podarilo uskutočniť dva merané tréningy. Oba z nich ovládol známy taliansky jazdec Simone Faggioli, ktorého jeho najväčší „papierový“ súper Christian Merli nedokázal ani len zastrašiť. Držal sa na treťom mieste, so stratou štyroch sekúnd v každej jazde.

S veľmi podobnou stratou, len o pár desatín menšou, sa na druhom mieste nachádzal Faggioliho krajan Paride Macario. Zo slovenských jazdcov, resp. zo všetkých „kapotovaných“ áut skupiny E1, bola najrýchlejšia Škoda Fabia R5 Prešovčana Igora Drotára. Jazdec sa po dlhom prehováraní konečne skamarátil so svojou novou technikou a jeho časy boli naozaj skvelé. Medzi rýchlymi dvojlitrami sa darilo aj domácemu pretekárovi Tomášovi Fuskovi na Peugeote 208 R2, ktorému patrilo v jednom z tréningov výborné 25. miesto zo 114 prebratých vozidiel a ich jazdcov.

Napriek tomu, že všetci verili, že v nedeľu sa počasie umúdri, nestalo sa tak. Dážď zosilnel a voda zaliala celú trať. Organizátori boli nútení štart prvej súťažnej jazdy z bezpečnostných dôvodov odložiť. Preteky napokon odštartovali po 13. hodine. Priebežné prvé miesto obsadil podľa predpokladov Simone Faggioli, ktorého náskok na druhého Macaria činil vyše dve sekundy a na tretieho Merliho ďalšie dve sekundy.

Po ukončení prvej ostrej jazdy organizátori vážne uvažovali či spustiť aj tú druhú, až tak urobili. A urobili dobre, pretože na pár drobných prerušení, sa všetko stihlo ešte počas denného svetla a jazdci neboli o nič ukrátení. Druhú súťažnú jazdu vyhral s minimálnym náskokom dvoch tisícin sekundy Macario, čo na Faggioliho náskok samozrejme nestačilo. Keďže Macario týmto skvelým výsledkom získal druhé miesto a zároveň prvé miesto v skupine E2-SS-3000, tak Merliho pripravil o potrebné body. V Európe sa totiž skupiny SS (single-seater) a SC (sports cars with two seats) hodnotia osobitne, čo znamená, že Faggioli získal na Dobšinej 25 bodov a Merli iba 18 bodov. Najlepším Slovákom bol aj v nedeľu Igor Drotár, čím potvrdil vedúcu pozíciu v slovenskom šampionáte. Druhé miesto vybojoval na vode Michal Žiak na Mitsubishi a tretie miesto Jozef Béreš na formule Renault Tatuus.

Autopola Jankov vŕšok 29.-31.júla 2016
Preteky na Jankovom vŕšku patria svojou skvelou organizáciou a technicky náročnou traťou do európskeho šampionátu. Nenachádzajú sa v ňom kvôli zlému povrchu a nedostatočnej dĺžke. Ani to však jazdcov neodradzuje, aby sa sem každoročne znovu vrátili a vzali so sebou aj pár nových pretekárov. V tomto roku sa na trati medzi Uhrovcom a Jankovým vŕškom zišlo spolu 105 jazdcov prevažne zo Slovenska a Poľska, ktorí mali absolvovať v sobotu i v nedeľu po dve tréningové a dve súťažné jazdy.

Každý očakával najmä súboj Drotár vs. Cvrček, pretože práve títo dvaja jazdci dosahujú zatiaľ v sezóne najlepšie výsledky. Medzi Poliakmi však nechýbali Sebastian Gasior, alias Dubaj, na jeho 700-koňovom Mitsubishi a ani Waldemar Kluza na Forde Fiesta Proto, ktorí jazdia na naozaj veľmi silných špeciáloch. O niečo slabšie, ale za to ľahšie formulové vozidlo, má k dispozícii Jozef Béreš. Tipovanie na víťaza bolo teda naozaj náročné.

Už naozaj dlho sa na nejakých pretekoch nestalo, aby bolo poradie na prvých šiestich pozíciách v oboch súťažných jazdách rovnaké. Na Jankovom vŕšku sa to predsa len podarilo. Aj keď s malým náskokom, no víťazom prvého dňa sa stal Igor Drotár. Druhý skončil Věroslav Cvrček a tretí Jozef Béreš. Spomínaným Poliakom patrilo štvrté (Dubaj), resp. piate (Kluza) miesto. V slnečnom počasí sa jazdí celkom príjemne a to jazdci pochopili najmä v nedeľu, keď sa tesne pred prvou súťažnou jazdou „spustil“ silný dážď. Jazda bola o polhodinu posunutá, v podstate presne do doby, keď prestalo pršať. Trať však zostala mokrá a práve na to doplatil víťaz prvého dňa, ktorý ju prešiel na „slickoch“.

Výsledky prvej súťažnej jazde boli naozaj zaujímavé. Prvé miesto patrilo Jozefovi Bérešovi na formuli, druhú priečku získal Tomáš Ondrej na Škode Fabia WRC a tretí bol Peter Florek na Mitsubishi. Druhá jazda mala rozhodnúť o celkových výsledkoch. Aj keď Prešovčan zajazdil naozaj skvelý čas, tak sa mu podarilo posunúť zo siedmeho miesta „len“ na tretie. Víťazom sa stal Béreš pred Ondrejom.

V aktuálnom hodnotení MSR v PAV je vo vedení Igor Drotár s 212 bodmi pred druhým Cvrčekom so 166 bodmi. Dobšiná aj Jankov vŕšok boli zaradené aj do Slovenského kopcového pohára. V oboch pretekoch sa tešil Jaroslav Dubóczi na dieslovom Seate Leon, ktorý si vďaka tomu poistil prvé miesto v priebežnom hodnotení SKP. Posledné dve súťaže sa uskutočnia na kopcoch Ostrá Lúka pri Zvolene a Korczyna v Poľsku.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 08/2016 Rally-Sports magazine.