Kajetanowicz po tretíkrát majstrom Európy

0
185
Osemdielny kalendár Majstrovstiev Európy v rally je za nami. Spoznali sme staronových majstrov Kajetana Kajetanowicza s Jarkom Baranom, vďaka ktorým titul putuje len neďaleko za hranice, do Poľska. Poslednými dvomi súťažami, ktoré rozhodli o celkovom poradí, boli Rally di Roma Capitale a Rally Liepaja.
foto: FIA ERC

Septembrová Rally di Roma Capitale priniesla mimoriadne napínavý súboj o prvé miesto i stupne víťazov. O dosiahnutie čo najlepších výsledkov sa snažilo 40 posádok, ktoré bojovali v rámci európskeho šampionátu a ďalších 30, ktoré zbierali body v rámci talianskeho šampionátu a jeho „podšampionátov“. Pohľady divákov sa upriamovali na trojicu posádok, ktoré ešte mali šancu získať titul majstrov a nimi boli Kajetanowicz s Baranom, bratia Magalhaesovci a Lukyanuk s Arnautovom. Rozhodnúť sa malo na dvanástich rýchlostných skúškach o meranej dĺžke 202 kilometrov.

Od úvodu pretekov sa do vedenia dostali Alex Lukyanuk s Alexom Arnautovom, ktorí po dobrom výsledku z Barumky prišli dobre naladení a pripravení bojovať. Zo začiatku sa im to aj darilo, veď vyhrali tri z piatich odjazdených skúšok a viedli s náskokom osem sekúnd. Posledná sobotná skúška im však priniesla smolu v podobe odtrhnutia kolesa a vypadnutia zo súťaže. Dôvodom bolo vypadnutie svetiel a teda aj znížená viditeľnosť.

Spokojný s touto skúškou mohol byť Bryan Bouffier, ktorý sa vďaka skvelému času v nej dostal z tretieho na prvé miesto pred druhého Kajta. V nedeľu bolo na rade ďalších šesť rýchlostných skúšok. Zatiaľ čo tie dopoludňajšie vyšli lepšie poľskej dvojici, popoludní sa viac darilo Francúzom. Po desiatke viedol Bouffier, po jedenástke opäť Kajto a po dvanástke sa z absolútneho prvenstva napokon tešili Bryan Bouffier so Xavierom Panserim na Forde Fiesta R5. Kajetanowicz s Baranom za nimi pritom zaostali len tri desatiny sekundy! Tretiu priečku sa podarilo vyjazdiť bratskej posádke Bruno Magalhaes – Hugo Magalhaes.

foto: FIA ERC

„Bola to skvelá rally, mimoriadne náročná. Urobili sme všetko pre to, aby sme zvýšili našu bodovú výhodu v boji o titul majstrov. Chceli sme bojovať o víťazstvo, ale zároveň sme museli myslieť na to, aby sme došli úspešne až do cieľa“, zhrnul Kajto, ktorého doplnil aj spolujazdec Jarek Baran: „Trochu sme nerozumeli tunajšej organizácii a dôvodom, ktoré ich donútili priradiť nám v zrušenej rýchlostnej skúške také časy, aké sme dostali. Tento čas totiž ovplyvnil aj konečné výsledky“.

V celkovom hodnotení šampionátu mala poľská posádka po talianskej súťaži už 30-bodový náskok a v boji o titul majstrov ich mohli ohroziť už len bratia Magalhaesovci. Tieto súboje o prvenstvo a o titul majstrov Európy rozlúštila októbrová Rally Liepaja. Tá sa konala v rovnakom termíne ako WRC Španielsko a VC Japonska v F1, takže sme mali čo robiť, aby sme ustriehli priebežné výsledky.

Lotyšská rally začala celkom vtipne. Niežeby sa bolo čomu smiať, ale výsledky shakedownu boli priam šokujúce. Jeho víťazom sa totiž stal 17-ročný obrovský talent Kalle Rovanperä, ktorý len 4 dni pred tým získal vodičské oprávnenie! Za sebou nechal všetky veľké osobnosti, ako sú Kajetanowicz, Lukyanuk, Magalhaes, Habaj atď. Výsledky shakedownu však neboli len nejakou náhodou. Fínsky mladík totiž svoju rýchlosť dokazoval aj v rýchlostných skúškach, kde sa mu naozaj darilo.

foto: FIA ERC

Sobota v Lotyšsku bola dosť upršaná a nebezpečná, v podstate rovnako ako aj nedeľa. Do vedenia sa dostal 20-ročný Rus Nikolay Gryazin nasledovaný Rovanperom a Lukyanukom. Poľský majster Kajetanowicz sa nepotreboval extra snažiť. Jeho najväčšou a v podstate aj jedinou prekážkou za ziskom tretieho titulu majstrov Európy v rade, boli Bruno a Hugo Magalhaesovci, ktorí sa hýbali až na konci top desiatky a takto to Poliaci aj potrebovali. Zabojovať sa snažili Lukyanuk s Arnautovom, avšak v piatej skúške ich zradila elektronika a strata troch minút bola pri boji o prvenstvo dosť veľká. Navyše hneď v nasledujúcej RS posádka havarovala a to na rovnakom mieste ako aj bratia Magalhaesovci. Stalo sa to v úseku, ktorý bol úplne pod vodou, avšak na obhliadke trate sa dalo sčasti obísť po chodníku. Tento chodník bol však už v ostrej jazde „zabednený“ a obe posádky na to doplatili.

Odstúpením Magalhaesa zo súťaže mohli Kajetanowicz s Baranom už predčasne sláviť zisk tretieho titulu majstrov Európy v rade. V pláne mali dojazdiť aj v nedeľu a tento úspech osláviť spoločne s tímom, ale nebolo im to dopriate. Ešte pred záverom súťaže totiž na rýchlostnej skúške havarovala helikoptéra, v ktorej sa nachádzali blízki a známi poľského jazdca. Kajto tak z osobných dôvodov z pretekov odstúpil a svojim fanúšikom sa za to ospravedlnil na sociálnych sieťach. V absolútnom poradí Rally Liepaja sa nič nezmenilo. Od úvodu až do konca viedli Nikolay Gryazin s Yaroslavom Fedorovom na Škode Fabia R5, ktorí vyhrali s náskokom 18 sekúnd pred druhým Kalle Rovanperom s Jonne Hulttunenom na Forde Fiesta R5. Tretie miesto získali Lukasz Habaj s Danielom Dymurskim na Forde Fiesta R5.

foto: FIA ERC

Absolútne hodnotenie FIA ERC 2017:
1. Kajetan Kajetanowicz 145b
2. Bruno Magalhaes 121b
3. Bryn Bouffier 84b

ERC Junior U28: Marijan Griebel
ERC Junior U27: Chris Ingram
ERC2: Tibor Erdi
ERC3: Chris Ingram
ERC Ženy: Tamara Molinaro
ERC Tím: Castrol Ford Team Turkiye

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 05/2017 Rally-Sports magazine.