Neuville na správnej ceste za titulom sveta

0
703
74. ORLEN Rally Poland a zároveň jej štvrtý ročník zaradenia do Majstrovstiev sveta v rally v rade sa konal na prelome júna a júla. Víťazstvo z poľskej šotoliny si odniesli Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom a tím Hyundai, ktorý získal „double“.

Poľská rally je známa rovnejšími cestami, ktoré umožňujú vysokú rýchlosť. Treba si však dávať pozor na neprehľadné zákruty, schované kamene a vysokú trávu, cez ktorú nič nevidno. Centrum súťaže je na severovýchode krajiny v Mikolajkách, v ktorých blízkom okolí sa koná aj viacero rýchlostných skúšok. Sobotná etapa bola posunutá až ku ruským hraniciam, ale v nedeľu sa súťaž vrátila naspäť ku svojmu centru. Celková dĺžka meranej trate bola 318 kilometrov, ktoré boli rozdelené do 23 rýchlostných skúšok.

Bodový stav po WRC Sardegna bol napätý a všetko nasvedčovalo tomu, že každý sa bude snažiť podať najlepší výkon. Niežeby sa inokedy nesnažili, ale aktuálne nastáva situácia, keď posádky musia byť rýchle a zároveň jazdiť bezpečne, aby došli do cieľa a odniesli si čo najviac bodov. Veď šancu na titul majstrov majú ešte stále štyri dvojice. Priebeh poľskej rally bol dosť zamotaný. Posádky v čele sa menili, každú rýchlostnú skúšku vyhrával niekto iný a do konca rally nebolo jasné, kto bude tým najrýchlejším. V úvode súťaže sa vedenia ujali Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom, ktorým poľská šotolina najviac sadla. Blízko za Latvalom boli však aj Neuville a Tänak, ktorí na neho dobiedzali, až ho „donútili“ ku chybe, ktorá fínskeho jazdca po prvej etape stála stratu šiestich sekúnd na vedúcu pozíciu. Rozdiel medzi prvým Neuvillom a druhým Tänakom činil len jednu sekundu.

foto: Hyundai Motorsport

Do novej etapy sa najhoršie prebudili Ogier s Ingrassiom, ktorí poškodili svoju Fiestu a prepadli sa v poradí zo štvrtého na šieste miesto. V 16. rýchlostnej skúške nastala aj zmena na prvom mieste, keď Thierry Neuville po defekte stratil takmer pol minúty a spadol za Tänaka. Technické problémy hlásil Latvala a tempo nevedel nájsť Breen. Ku koncu etapy poriadne zatlačil Neuville a aj vďaka stratenému krídlu mladého Estónca sa vrátil do vedúcej pozície.

Jasné bolo, že posledné štyri rýchlostné skúšky nedeľnej etapy budú veľmi napínavé. Tänak s Neuvillom si nedarovali ani sekundu a svoje pozície si hneď ráno vymenili. V 21-tke to však estónsky jazdec prehnal a po kontakte so stromom pre neho preteky skončili. Po víťazstvo si tak do cieľa prišli Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom, ktorých radosť umocnilo aj double Hyundai, o ktoré sa postarali Hayden Paddon so Sebastianom Marshallom. Na tretiu priečku sa prepracovali Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom.

foto: @World

Mesiac po Poľsku prišlo na rad aj uskákané Fínsko. Pre mnohých jazdcov je práve táto rally akousi udalosťou sezóny. Väčšina z nich sem prišla bojovať o absolútne prvenstvo, len Ostberg sa pripravoval na najdlhší skok sezóny, ktorý plánoval na najznámejšej fínskej rýchlostke Ouninpohja.

Kombinácia širokých i úzkych šotolinových ciest s technickými úsekmi a s miliónmi horizontov čaká každoročne na súťažné posádky vo Fínsku. Rýchlosť je vysoká a časové rozdiely sú často minimálne. O tom kto vyhrá, sa väčšinou rozhoduje až v závere. Pre tohtoročné Fínsko to však úplne takto neplatilo.

foto: @World

Hneď z úvodu súťaže sa do vedenia dostal Ott Tänak. Na vedúcej pozícii však dlho nevydržal, lebo kvôli defektu v štvrtej skúške stratil veľa času a prepadol sa za top desiatku. Ďalším menej šikovným bol prekvapivo Sébastien Ogier, ktorý v rovnakej skúške havaroval a kvôli zdravotným problémom spolujazdca nebol schopný v súťaži pokračovať. A tak domáci diváci dostali to, čo si tak úpenlivo želali a to svojich jazdcov na prvých pozíciách. Na tie sa totiž dostali Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom a Esapekka Lappi s Janne Fermom. Pre Toyotu to bol ozaj perfektný štart. V druhej polovici prvej etapy sa dokonca ku týmto dvojiciam pridali ďalší Fíni a to Teemu Suninen s Mikkom Markkulom. A aby toho nebolo málo, tak aj piate miesto patrilo domácej posádke v zložení Juho Hänninen – Kaj Lindstrom. „Zavadzal“ im tam už len tradične štvrtý Breen.

foto: @World

V druhej súťažnej etape začali fínske posádky bojovať medzi sebou. Latvala sa dostal pred Lappiho a Hänninen perfektne zrýchlil, až sa prepracoval na štvrté miesto, v polovici etapy dokonca na tretiu priečku pred Suninena. Tesne pred koncom dňa však nastalo „vytriezvenie“ a sklamanie fanúšikov, keď opäť pre technickú poruchu zo súťaže odstúpil aktuálne vedúci Latvala. Dokonca aj Lappi, ktorý tak zadarmo získal prvé miesto, z toho nebol vôbec nadšený. Jeho náskok 50 sekúnd bol však celkom príjemný a znamenal takmer isté víťazstvo.

V nedeľu sa o druhé miesto naťahovali Hänninen so Suninenom, pričom si nevšimli, že zozadu ich dobehol nenápadný Elfyn Evans. Celá trojica posádok bola v dvoch sekundách, no bolo jasné, že jednej z nich sa miesto na stupňoch víťazov neujde. Cieľ sa približoval, adrenalín stúpal a s tým pribúdali aj krízové situácie. Ako prvý spravil chybu Hänninen, keď bol v jednej zo zákrut viac široký a trafil balík. Ako druhý chyboval Suninen, no jeho „hodiny“ priniesli trochu väčšiu stratu ako Juhova chyba, takže sa prepadol pod stupne víťazov, kde napokon aj ostal. Absolútne prvenstvo si prvýkrát v kariére vybojovali Esapekka Lappi s Janne Fermom pred druhým Elfynom Evansom s Danielom Barrittom a tretím Juhom Hänninenom s Kajom Lindstromom.

foto: M-Sport

Svoj cieľ na tejto súťaži splnil Mads Ostberg, ktorému sa na Ouninpohji podarilo skočiť neuveriteľných 50 metrov. A tešiť sa mohol aj Neuville, ktorý sa po zisku šiesteho miesta a vypadnutí Ogiera prehupol na prvé miesto priebežného hodnotenia šampionátu.

Zdenka Frývaldská