„Nudné“ Mexiko s adrenalínovým záverom

0
1081
Po ľadovom Monte-Carle a Švédsku prišlo vo svetovom šampionáte v marci na rad aj horúce Mexiko. Pre súťažné tímy a posádky to znamenalo veľkú zmenu v nastaveniach vozidiel, ale i zmenu v „nastaveniach“ jazdcov a spolujazdcov.
foto : @World

Tretia súťaž – tretí víťazi. Už tento výsledok hovorí o tom, ako zaujímavo je nová sezóna „rozbehnutá“. V Mexiku si posádky museli zvyknúť na vyššie teploty, ale najmä na iný povrch – šotolinový, ktorý tvoril tri štvrtiny súťažnej trate. Rally Mexiko patrí dlhodobo k súťažiam s najkratšími prejazdmi. V roku 2007 bola trať dlhá 850 km, pričom rýchlostné skúšky tvorili 366 kilometrov. O desať rokov neskôr narástla celková dĺžka len o 50 km s 369 meranými kilometrami, čo hovorí v prospech tejto súťaže. Celkový počet súťažných posádok sa však každoročne pohybuje len okolo čísla 30, čo je naozaj veľmi málo. Vďaka veľkému časovému posunu si Európania neužijú ani veľa živých prenosov, teda ak v noci plánujú spať. Rýchlostné skúšky sa totiž jazdia približne od 11. hodiny večer do 4. hodiny ráno nášho času.

foto: @World

Tohtoročná rally odštartovala na mestskej rýchlostnej skúške, kde sa prekvapivo najviac darilo Juhovi Hänninenovi s Kajom Lindtromom na Toyote Yaris WRC. „Vďaka“ dvom zrušeným rýchlostným skúškam si svoje vedenie udržali takmer jeden celý deň. Potom už prišli na rad tradičné šotolinové rýchlostné skúšky, kde sa do popredia prepracovali Kris Meeke s Paulom Nagle na Citroene C3 WRC. Víťazi RS sa neustále menili. Najrýchlejšie časy zajazdili niekoľkokrát Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom, Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom, Dani Sordo s Marcom Martím či spomínaní Kris Meeke s Paulom Nagle. Oproti Švédsku sa trochu v úzadí držali Latvala s Anttilom, ktorí mali problém s brzdami a prehrievaním auta. Naopak, veľmi pekné výsledky, dosahovali Elfyn Evans s Danielom Barrittom. Mali však veľkú smolu, že hneď v úvode pretekov menili motor, kvôli čomu dostali penalizáciu 5 minút.

Rozhodnúť o výsledkoch mali posledné dve rýchlostné skúšky, na ktoré sa posádky museli poriadne vyspať. Meekov náskok predpovedal, že o výsledkoch je rozhodnuté. Avšak ako sme sa za posledné dve súťaže naučili, tak vždy si treba počkať až do úplného záveru. A to platilo aj v Mexiku. Britsko-írska posádka sa totiž postarala o záver, aký nikto nečakal. Ani nie kilometer pred cieľom poslednej rýchlostnej skúšky zišla z trate, kde trafila aj jedno divácke auto. Pokrúžila po parkovisku a následne sa vrátila na trať. Vďaka polminútovému náskoku stihla doraziť do cieľa včas a predsa len osláviť prvé miesto.

foto: Hyundai Motorsport

Na druhej priečke skončili Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom (Ford Fiesta RS WRC) a na treťom mieste Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom (Hyundai i20 WRC). Aj keď to napísané vyzerá úplne jednoducho, tak pochopiť to naozaj môžu len tí, ktorí sledovali online vysielanie. Meekovo auto sa nadľahčilo na jednom „hupe“ a v plnej rýchlosti putovalo do kríkov. Keďže to celé natáčala kamera, ktorá bola na boku auta a po trafení kríkov sa niekoľkokrát prevrátila, na chvíľu to vyzeralo tak, akoby posádka šla cez strechu. Po prepnutí druhej kamery sa fanúšikovia mohli upokojiť, pretože posádka bola na kolesách a hľadala rýchlo cestu naspäť na trať. Vďaka tomu stratila 25 sekúnd zo svojho náskoku a prišla o možnosť bojovať o body z powerstage, ale dokázala po štvrtýkrát v histórii WRC zvíťaziť.

Štvrté miesto si odniesli Ott Tänak s Martinom Järveojom a piati skončili Hayden Paddon s Johnom Kennardom. Elfyn Evans napokon dorazil do cieľa na deviatom mieste, pričom bez piatich minút penalizácie by mu patrilo pekné šieste miesto. Vo WRC2 sa z prvého miesta už po druhýkrát tešili Pontus Tidemand s Jonasom Anderssonom.

foto: @World
Na Korzike konečne kraľoval Neuville
Úplne iný priebeh ako Rally Mexico, mala prvá asfaltová súťaž na Korzike. Tour de Corse je známa tým, že organizátori dokážu pripraviť naozaj dlhé rýchlostné skúšky, a preto ich je v harmonograme málo. Tentokrát ich bolo len desať, ale celková dĺžka meranej trate činila takmer 317 kilometrov.

Prvý súťažný deň tvorili štyri skúšky. Náskok si hneď v úvode vypracovali Kris Meeke s Paulom Nagle na Citroene C3 WRC, ktorým patrila vedúca pozícia až do konca prvej etapy. Druhú etapu odštartovali v neskutočnom tempe Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom na Hyundai i20 WRC. Z priebežného tretieho miesta za Ogierom sa rýchlo prepracovali na druhú pozíciu a doťahovali sa na Meeka. V šiestej rýchlostnej skúške tomuto britskému jazdcovi službu vypovedal motor. Skúšku ešte dokončil, avšak do tej ďalšej RS už posádka neodštartovala a jej šance na zopakovanie výsledku z Mexika žiaľ boli pochované.

Za to Neuville svoj náskok do konca druhej etapy zvýšil, čomu dopomohli aj technické problémy Ogiera s Ingrassiom. Posledná tretia etapa ukázala pretrvávajúce problémy francúzskeho jazdca, a tak zostalo všetko v rukách Belgičanov. Do poslednej skúšky štartovali s náskokom takmer jednej minúty na v tej chvíli druhého Sorda a do cieľa prišli konečne ako víťazi svojej prvej svetovej rally v tomto roku a tretej WRC vo svojej kariére. „Je to skvelý pocit. Poďakovanie patrí tímu, ktorý mi veril aj po nepodarenom Monte-Carle a Švédsku. Po prvom dni som si nebol úplne istý, či dokážem vyhrať, ale otočilo sa to v náš prospech, takže sa veľmi teším“, zhrnul Thierry Neuville.

foto: @World

Posledná Power stage bola zaujímavá z viacerých dôvodov. Mala v podstate rozhodnúť o tom, či Neuville udrží prvú priečku, tiež o tom, či sa Ogier prepracuje naspäť hore, ale aj o tom, kto bude rýchlejší z dvojice jazdcov Latvala a Breen. Vyhrať sa ju prekvapivo podarilo Latvalovi s Anttilom a to osem desatín sekundy pred druhým Ogierom s Ingrassiom a ďalších 1,3 sekundy pred Breenom so Scottom. Tieto časy napokon rozhodli, že na druhé miesto sa vrátili Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom, ktorí posunuli Daniho Sorda s Marcom Martím na tretie miesto. Sordo však nebral tento „pokles“ vôbec zle, ale naopak, v cieli povedal, že je s umiestnením spokojný, pretože chcel, aby v tomto súboji vyhral rýchlejší.

Trochu smutný zostal írsky jazdec Craig Breen, ktorému ušla štvrtá pozícia o jednu desatinku sekundy. „Dal som do toho úplne všetko, išiel som najlepšie ako som vedel. Nemám ale toľko skúseností ani toľko najazdených kilometrov, takže musíme byť s týmto výsledkom spokojní“, povedal Breen, ktorý v troch odjazdených súťažiach získal už tretíkrát piate miesto.

foto: @World

Ak nazrieme ešte do WRC2, tak musíme spomenúť, že zo súťaže v piatej skúške vypadla naša dvojica Martin Koči – Lukáš Kostka a to po nepeknej havárii. Posádka skončila na pozorovaní v nemocnici. Víťazmi WRC2 sa na Korzike stali Andreas Mikkelsen s Andersom Jaegerom na Škode Fabia R5.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 02/2017 Rally-Sports magazine.