Patrí tam náš Ďodi? Patrí…

0
253
Sezóna 2019 je prvou sezónou pre Ďodiho Béreša a Lukáša Šintala v R5-ke. Po nie príliš úspešnej Valašskej rally sa neprajníci tešili, skalní fanúšikovia verili a tí, ktorí stoja niekde v strede, tí sa pýtali. Rallye Tatry dala jednoznačnú odpoveď, aj keď zabalenú v nie príliš peknom obale.

Plán bol, že v triede 2 zabojujú dve posádky SK DER Rally Teamu. Na štart sa mal postaviť Roman Odložilík s Martinom Turečekom a Ďodi Béreš s Lukášom Šintalom. Nepodarilo sa však pripraviť a dotiahnuť dve Fabie R5, a tak tímový kolega, aj napriek veľkej túžbe odštartovať v Tatrách, prenechal svoje vozidlo Ďodimu. Predpovede počasia sľubovali dážď počas celého víkendu. Čiastočne sa to naplnilo, slnečná sobota a nedeľný sneh sa však nespomínali nikde. Podmienky boli nesmierne náročné, ale pre všetkých rovnaké. Samozrejme, chalani chceli bojovať od prvých metrov, „špiónov“ na trati však nemali. Nikto tak nemal ani len tušenie, čo a kde ich čaká.

Prvú skúšku Šuňava 1 dojazdili na peknom treťom mieste, keď na najrýchlejšieho Grzyba stratili necelých 6, na Kočího necelé 4 sekundy. Črtal sa tesný súboj o cenné kovy. Koniec nádejí prišiel skôr, ako by si dovolil ktokoľvek tipovať. Hneď druhá, iba 5,3 kilometra dlhá RS Bystré 1, rozhodla v náš neprospech. Auto letelo do zvodidiel a viac ako minútová strata znamenala koniec bojov o prvenstvo. Bola to chyba, ktorú zobrali chalani plne na svoje plecia. Aj napriek tomu nehodili flintu do žita. Do konca prvého dňa ostávalo ešte 5 meraných úsekov a v tom má rely svoje čaro. Nikdy neviete, čo sa môže stať. Vo výsledku z toho bolo jedno prvé, tri druhé a na nočnej skúške v meste Poprad tretie miesto v triede. Prvý deň skončil Ďodi s Lukášom na 4. mieste hodnotenia triedy 2 so stratou 1 minúty a 34 sekúnd.

Druhý súťažný deň bol, čo sa týka poveternostných podmienok, úplne z iného súdka. Dážď, miestami sneh, človek by nevyhnal na ulicu ani psa. Neplatí to pre jazdcov. Tých vyhnali tímy na 5 plánovaných rýchlostných skúšok. 3, 3, 2, 3. To boli umiestnenia, ktoré naši chlapci vybojovali. Prečo iba štyri výsledky? Posledná skúška bola zrušená. Celkovo to stačilo na tretie miesto v triede v hodnotení druhého dňa Rallye Tatry. Súčet časov oboch dní vyniesol SK DER Rallye Team na 4. miesto hodnotenia v triede 2. Ak by sme Tatry hodnotili iba a výlučne na základe čísel, nedalo by sa hovoriť o úspešnom podujatí. Čo je však ďaleko podstatnejšie sú skúsenosti. Ako povedal Martin Tureček: „Body sú dôležité, ale dnešok nám dal viac. Nastavenie R5-ky podľa Kopeckého nebolo zlé, ale každý má svoj štýl jazdy a tomu treba prispôsobiť aj auto. A my budeme upravovať.“ Jožko Béreš s Lukášom Šintalom ukázali, že už od prvých podujatí dokážu konkurovať najrýchlejším. Počkajme si ešte chvíľu. Počkajme si, kým sa z Ďodiho, Lukáša a Fabie R5 stane jeden fungujúci celok. Ďodi ukázal, že jeho miesto je stále na špičke a celý SK DER Rally Team verí, že dokáže vybojovať titul Absolútneho majstra Slovenska v rely.

V Tatrách nechýbal ani legendárny „Apu“ Béreš. S Vojtom Bačinským si sadli do novo postaveného Fordu Sierra RS Cosworth. Presne jeden testovací kilometer pred podujatím dával veľký otáznik nad tým, ako bude všetko fungovať. V podstate sa testovalo na meraných úsekoch. Apu s úsmevom povedal, že „na začiatku nefungovalo nič, ale lepší sa to“. Aj napriek tomu, že hovoril o „vlažnom a testovacom“ tempe, prvý deň dokázal dopraviť Sierru do cieľa s 19-tym najrýchlejších časom celkového poradia. Cieľovú rampu Rallye Tatry 2019 však posádka nevidela. Technika sa rozhodla povedať definitívne „nie“ pred RS 9 – Tatranská 1.

SK DER Rally Team mal svoje zastúpenie aj v triede 5. Motor Krišandovcov na „Valaške“ síce ukončil svoju pretekársku kariéru, ale čas do Tatier bol dostačujúci na jeho znovuzrodenie. A že sa to podarilo celkom slušne, to dokázala hneď prvá rýchlostná skúška a tretí najrýchlejší čas v triede. Posádka sa vie pripraviť na veľa premenných. Na zmenu podmienok na trati, dokáže si natrénovať výmenu kolesa po defekte, aj jazda bez intercomu vie byť rýchla. Existuje však posádka, ktorá si trénuje jazdu s otvorenou prednou kapotou? Asi nie. Krišandovci to po Tatrách asi začnú. Predná kapota ich Seatu Ibiza GTi bola zle zaistená a v meranom úseku sa s obrovským treskom otvorila, pričom rozbila čelné sklo. Činovníci nedovolili posádke pokračovať ďalej. Aj keď to veľmi chceli, Krišandovci nemohli odštartovať na nočnom mestskom okruhu. Tento čas však využili na dovoz a výmenu poškodeného okna. Po oprave sa už dostať do tempa, ale jazda „na istotu“ priniesla svoje ovocie. 3. miesto v hodnotení druhého dňa triedy 5 a cenné body v Majstrovstvách Slovenska v rely.

Hodnotiť Rallye Tatry 2019? Jedno z najkrajších, ak nie vôbec najkrajšie podujatie, organizované na Slovensku. Ak sa robí rely so srdcom, tak to presne takto vyzerá. Organizátorom patrí veľká vďaka a uznanie za to, že aj napriek tomu, že dlhodobo pripravujú TOP akciu, nespia na vavrínoch a posúvajú Rallye Tatry vpred. Za SK DER Rally Team sa nedá vyjadriť spokojnosť, či nespokojnosť. Štartujúce posádky mohli byť v tabuľkách vyššie, aj nižšie. Podstatné sú však informácie a skúsenosti, ktoré zberá naše najhorúcejšie želiezko v ohni v MSR. Jozef „Ďodi“ Béreš a Lukáš Šintal. Ak ešte niekomu ďakovať, tak VÁM, fanúšikom rely. Ďakovať za to, že aj v takom počasí ste stáli pri tratiach a podporovali všetky posádky. Nezabúdajte, „NO BÉREŠ, NO FUN“, priatelia.

Peter Baran
SK DER Rally Team