Preteky automobilov do vrchu 2017 úspešne zakončené

0
277
Päťmesačná sezóna Pretekov automobilov do vrchu 2017 je vo svojom konci. Kalendár tvorilo dokopy deväť rôznych pretekov rozdelených do 15 súťažných dní. Absolútne prvenstvo a titul majstra Slovenska si pripísal Jozef Béreš.

Do Majstrovstiev Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu sa v tomto roku zapojilo vyše 100 jazdcov a to zo Slovenska, Česka, Poľska, Rakúska a Maďarska. Body mali možnosť zbierať počas pätnástich súťažných dní. Poslednými dvomi pretekmi, ktoré rozhodli o majstroch Slovenska, boli aj dve najkratšie súťaže, ProTEC Ostrá Lúka a Enipro Met-Kov Oždianske serpentíny.

Preteky na Ostrej Lúke sa stali v rámci kopcového kalendára už akousi tradíciou. Aj napriek tomu, že tunajšia trať je dosť krátka, má len 2 650 metrov, každoročne prinesie množstvo zaujímavých momentov. Jazdci sa snažia prekonávať sami seba, svoje minuloročné časy i svojich konkurentov a často to má za následok nepríjemné havárie. Aj tento ročník priniesol zopár „ošúchaní“ sa o zvodidlá, dokonca aj nepríjemnú „strechu“, ale našťastie žiadnu ujmu na zdraví.

Zoznam prihlásených obsahoval takmer 50-tku jazdcov, z ktorej v sobotu prišlo do cieľa 43 a v nedeľu 40 jazdcov. Keď nahliadneme na súčet časov najrýchlejších pretekárov, musíme uznať, že buď je technika modernejšia a rýchlejšia alebo sú jazdci čoraz bláznivejší. Časy, ktoré v tomto roku dosiahol Jozef Béreš na formuli Tatuus, boli naposledy dosiahnuté v roku 2012 a 2011, vtedy Andrejom Krajčim a Dušanom Nevěřilom na ich špeciáloch Norma M20FC. Ako jediný jazdec na formuli, nemal mladý Debradčan na Ostrej Lúke žiadnu väčšiu konkurenciu a po oba dni si prišiel po najvyšší stupienok. Okrem toho Ďodi potvrdil aj titul majstra Slovenska.

Aj druhé až piate miesto bolo po oba súťažné dni obsadené rovnakými jazdcami, ktorí dosiahli najstabilnejšie výsledky. Na druhom mieste prišiel do cieľa Věroslav Cvrček a posnažil sa tak ešte v Kategórii I a v Skupine E1 ohroziť vedúceho Igora Drotára. Ten tu však za českým jazdcom zaostal len o jedno miesto a bodová strata teda nebola veľká. Cvrčkove nádeje vydržali až do Oždian, kam sa súboj preniesol. Štvrté miesto patrilo po oba dni Poliakovi Dubaiovi a piate miesto juniorovi Denisovi Sujovi. Ten zacítil možnosť poraziť medzi Juniormi Denisa Pavlíka a aj ich boj o prvenstvo sa tak posunul na septembrové Ožďany. Najrýchlejšou dvojkolkou bolo BMW M3 Martina Juhása.

O mesiac sa kopčiari presunuli do Oždian, na preteky, ktoré vlastne už ani nemali byť. Ožďany boli totiž v tomto roku zrušené, pretože sa nevošli do kalendára, ich trať je trochu krátka a každoročne na nich štartuje dosť málo jazdcov. Všetky tieto problémy sa ukázali aj v tomto ročníku, ale všetky boli napokon „zlučiteľné“ s organizáciou. Trať v Ožďanoch je dlhá 2850 metrov a je aj celkom zaujímavá, sčasti rýchla, sčasti technická. Na viacerých úsekoch nie sú zvodidlá, a tak si jazdci musia dávať na svoju jazdu trochu väčší pozor ako inde.

Ožďany boli zaujímavé aj chladným jesenným počasím. V sobotu po celý deň pršalo a v nedeľu bolo počasie premenlivé, raz pršalo a inokedy bolo len zamračené bez dažďa. Jazdiť sem prišli všetci, ktorým išlo o body, tiež tí, ktorí chceli otestovať novú techniku alebo takí, ktorí sa chceli len dobre povoziť. Veď na štarte sme si mohli užiť až takmer 20 predjazdcov, ktorí súperili vo svojom vlastnom pohári. Prezradiť môžeme, že v nedeľu bol spomedzi nich najrýchlejší Pavol Spišák.

V absolútnom poradí nebolo veľmi náročné tipnúť si víťaza. Najrýchlejšie vozidlo mal na štarte opäť Jozef Béreš a to svojím výsledkom aj potvrdil a to aj napriek mokrému povrchu. Po oba dni ho ponaháňal Igor Drotár na Škode Fabia R5 a po oba dni získal druhé miesto. O to tretie sa bili Věroslav Cvrček a Dubai. V sobotu bol o tri desatiny rýchlejší poľský jazdec. V nedeľu však Dubai nenastúpil a Cvrček druhú súťažnú jazdu nedojazdil. Takže miesto na stupni víťazov v absolútnom poradí si odniesol spokojný Martin Juhás.

Ožďany mali rozhodnúť o majstroch Slovenska vo viacerých skupinách a triedach. Tými sa napokon stali:
Absolútne poradie: Jozef Béreš
Kategória I: Igor Drotár
Kategória II: Jozef Béreš
Skupina D/E2: Jozef Béreš
Skupina E2-SH: Dubai
Skupina S20: Vlastimil Majerčák
Skupina GT: Ján Miloň
Skupina N: Peter Jureňa
Trieda N+2000: Peter Jureňa
Trieda N-2000: Peter Kacvinský
Skupina A: Tomáš Ondrej
Trieda A+2000: Tomáš Ondrej
Trieda A-2000: Vladimír Podmajerský
Trieda A-1600: Denis Pavlík
Skupina E1: Igor Drotár
Trieda E1+2000: Igor Drotár
Trieda E1+2000/2WD: Martin Juhás
Trieda E1-2000: Peter Ambrúz
Trieda E1-1600: Mojmír Čambal
Trieda E1-1400: Július Roziak
Junior: Denis Suja

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 05/2017 Rally-Sports magazine.