Sébastien Ogier opäť na tróne

0
1020
Dve predposledné súťaže svetovej rally WRC potvrdili rýchlosť Sébastiena Ogiera, ktorý dokázal obe vyhrať a získal so svojím spolujazdcom Julienom Ingrassiom už štvrtý titul majstra sveta v rade. Uvidíme ho však aj v budúcom roku?
foto: Daniel Roeseler

Rally RACC – Rally de Espaňa 2016 sa uskutočnila v polovici októbra. V tomto roku bola jedinou rally v šampionáte, ktorej trať mala zmiešaný povrch. Posádky a najmä tímoví mechanici museli autá každodenne prestavovať, pretože vo štvrtok bola na pláne asfaltová trať, v piatok šotolinová a ďalšie dva dni opäť asfaltová. Je však potrebné prestaviť nielen auto, ale aj štýl jazdy, ktorý je na šotoline v porovnaní s asfaltom úplne iný.

Španielska rally píše svoju históriu od roku 1957. V roku 1975 bola zaradená do európskeho rally šampionátu a v roku 1991 už do svetového šampionátu. V tejto sezóne sa uskutočnil jej 52. ročník a na atraktivite teda rozhodne nestratila. Na jej štarte nechýbala žiadna zo špičkových posádok. Štvrtok večer sa uskutočnila mestská superšpeciálka, ktorú prekvapivo vyhrali Ott tanak s Raigom Molderom a za nimi skončili Lorenzo Bertelli so Simone Scattolim, obe posádky na Fordoch Fiesta WRC. Až za nimi sa pomaly zbierali tí najrýchlejší, ktorí pravdepodobne šetrili svoje vozidlá pre ďalšie tri plné dni. V piatok sa už poriadne na prvom mieste menilo. Jednu skúšku vyhral Neuville, ďalšie dve Latvala, ďalšie dve Sordo a poslednú Meeke. Latvala s Anttilom však už v piatej RS poškodili zavesenie kolesa a z pretekov museli odstúpiť. Po piatku boli vo vedení Sordo s Martím, ktorých náskok pred druhým Ogierom s Ingrassiom činil 17 sekúnd.

foto: M-Sport/McKlein

V úvode soboty ešte viedol Sordo, avšak nátlak Ogiera bol citeľný a po víťazstve v piatich rýchlostných skúškach sa dostal pred španielsku posádku. S pretekmi sa medzi tým rozlúčil jeho tímový kolega Andreas Mikkelsen, ktorý bol v jednej zo zákrut rýchlejší a skončil na streche. Po druhom plnom súťažnom dni patrili teda prvé tri priečky Ogierovi s Ingrassiom, Sordovi s Martím a Neuvillovi s Gilsoulom. Poradie sa už v nedeľu nezmenilo. Francúz svoj náskok navýšil na 15 sekúnd a stal sa absolútnym víťazom. Oslavovať mohli v Hyundai, v ktorom štyri tímové posádky obsadili druhé (Sordo – Martí), tretie (Neuville – Gilsoul), štvrté (Paddon – Kennard) a siedme miesto (Abbring – Marshall). Krásnu ôsmu priečku si pripísali Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom, ktorí na Škode Fabia R5 získali ôsme miesto.

Na konci októbra sa uskutočnila aj Wales Rally GB známa svojím upršaným chladným počasím. Trate sú navyše lemované lesmi a pokryté mokrým lístím a blatom, čo zvyšuje nebezpečenstvo i adrenalín v krvi. Aj keď to vyzeralo na veľké súboje, nič podstatné sa počas troch dní nestalo. Po celý čas bojovali o prvé miesto Ogier a Tanak. Estónsky pilot dokázal, že práve toto je trať, ktorej povrch mu mimoriadne vyhovuje. Prekvapivo Tanak so svojim spolujazdcom Molderom dokázali vyhrať až 12 rýchlostných skúšok a Ogier s Ingrasiom iba sedem. Aj napriek tomu sa však poradie na prvom mieste ani raz nezmenilo a víťazmi sa napokon stali Ogier s Ingrassiom na VW Polo R WRC.

Druhú priečku si vyjazdili Ott Tanak s Raigom Molderom na Forde Fiesta RS WRC a tretie miesto získali opäť Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom na Hyundai i20 WRC. Po haváriách sa s pretekmi rozlúčil Craig Breen a po technickej poruche prišiel o dobré umiestnenie Andreas Mikkelsen.

Po pretekoch v Anglicku vyšlo na verejnosť, že Volkswagen v motoršporte končí. Aj keď bude naďalej vyvíjať autá, tie budú určené len koncovým zákazníkom, avšak z WRC ako automobilka vystupuje. Bez zmluvy sa tak ocitla trojica špičkových posádok, ktoré aktuálne majú problém nájsť si miesto, pretože Citroen aj Hyundai už oznámili mená svojich posádok, M-Sport a Toyota majú podpísané zmluvy s jedným jazdcom. Podľa domienok a diskusií to zatiaľ vyzerá dobre pre Ogiera, ktorý by mohol nájsť uplatnenie v M-Sport a aj pre Latvalu, ktorý by sa mohol uchytiť v Toyote. Otázne je kam pôjde Mikkelsen, pretože v súvislosti s ním sa hovorí aj o Hyundai, čo však v tíme popierajú.

foto: Hyundai Motorsport

Poslednou rally v kalendári WRC 2016 je Rally Australia, ktorá príde na rad už čoskoro, v polovici novembra. Aj keď o majstrovi sveta je už rozhodnuté, ostáva otvorený ešte súboj o titul vicemajstra a to medzi Neuvillom a Mikkelsenom.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 11/2016 Rally-Sports magazine.