SK DER: Koľko piatkov 13-teho môže mať jedna rally

0
754
38. ročník KOWAX Valašská Rally ValMez bol pre SK DER Rally Team veľkou výzvou z viacerých dôvodov. Do bojov o umiestnenie boli nasadené hneď tri vozidlá. Dve Škody Fabie R5 a v triede 8 Seat Ibiza Gti. Boli to prvé preteky, kde sa zberali body do celkového hodnotenia MSR. Majstrovstiev, kde sú posádky Béreš jun. – Šintal a Odložilík – Tureček ašpirantmi na titul absolútneho Majstra Slovenska v rally.

Ďodi s Lukášom síce nesedeli vo Fabii R5 prvý krát, ale na majstrovskom podujatí a na asfalte to bola ich premiéra. A tá začala tým najhorším spôsobom. Chalani nespravili ani jeden „ostrý“ meter a už museli doháňať 20 sekundovú penalizáciu. Pýtate sa prečo? Chýbajúca rezerva. Úplná banalita a školácka chyba. Maďarskí mechanici totiž považovali prvú nočnú rýchlostnú skúšku za prológ. A u našich južných susedov nebýva zvykom merať čas a zaraďovať mestský prológ do celkového hodnotenia. Na nikoho sa netreba vyhovárať. Bola to chyba, ktorá bola oprávnene potrestaná. Trestom však nebolo iba tých 20 sekúnd, trest bol ďaleko horší – tímová nálada preč.

Aj keď sú chlapci profesionáli, na pohode im to určite nepridalo a k „trestnej dvacke“ si hneď pripočítali viac ako 7 sekundovú stratu na víťaza mestského okruhu, Jana Kopeckého. Už pri testoch sa prejavovala mierna nedotáčavosť vozidla. Vykonali sa zmeny v nastavení a všetko vyzeralo tak, že auto funguje. Ďalší omyl – nefungovalo. Nefungovalo spôsobom, akým výborná Škoda Fabia R5 vie fungovať. Tým pádom bol každý kilometer v znamení straty na špičku. Prvú etapu tak chalani ukončili na 16-tom mieste celkového hodnotenia a ich sklamanie sa dalo vyčítať hlavne z neverbálnej komunikácie.

Nový deň, nová šanca. Takto nastavení sa Ďodi s Lukášom vybrali na nedeľné merané úseky. To ešte netušili, že „piatok 13-teho“ pokračuje aj v nedeľu. Dva defekty pri dvoch prejazdoch tej istej zákruty a bolo „vymaľované“. To jednoducho nevymyslíš, to je rally. Body sa počítajú, bojovať sa ide ďalej.

Roman Odložilík s Martinom Turečekom na druhej Fabii R5 dostali rovnako pocítiť nepriazeň osudu. V poriadku, nedá sa hovoriť o osude. Ak sa dejú chyby pod jedným stanom, automaticky to ovplyvní pohodu v celom tíme, ovplyvní to všetkých. Inak by človek musel byť absolútne bez empatie. Po peknom začiatku dostali Roman s Martinom hneď v druhom meranom úseku penalizáciu 5 sekúnd. Pri naháňaní desatín a pri tak náročnej konkurencii je tento čas malým svetom. Vyrovnaným výkonom v ďalších skúškach sa im darilo penalizáciu pomaly vymazávať. Až do….do siedmeho meraného úseku. Tam dostali defekt, ktorý menili na skúške. A to, to sa už nedá dobehnúť. Aby nebolo všetkého málo, intercooler ich Fabie sa rozhodol dať záverečnú bodku za ich snažením – začal prepúšťať. Bojovať so špičkou bolo jednoducho nemožné. Odsunulo ich to až na 24. miesto celkového poradia. Na „Tatre“, poslednej rýchlostke prvej etapy ešte zatiahli, polepšili si o jedno miesto. Prvý deň tak znamenal 23. miesto celkového hodnotenia pre druhú posádku SK DER Rally Teamu. Súťažiť v takejto nepohode je veľmi náročné. Roman s Martinom, ktorý mimochodom oslavoval počas víkendu narodeniny, si v tejto neľahkej situácii už iba kontrolovali svoju pozíciu a výsledkami okolo 10-teho miesta si tak zabezpečili cenné body.

Hovoriť a písať o nie veľmi dobrom a ešte horšom výsledku je veľmi ťažké. Matej a Lucia Krišandovci prišli preveriť ich Seat Ibiza Gti, pri ktorom počas zimnej prestávky strávil množstvo hodín. Aj keď sa pre nich nejednalo o novinku, opatrnejší začiatok bol na mieste. Predsa len, krátky test a náročná „Valaška“ sa nedajú porovnať. Úvodná etapa naznačovala, že je všetko v poriadku, že sa práca vyplatila. A zase raz ten „piatok 13-teho“. Hneď v úvodnej nedeľnej skúške motor najprv stratil výkon, potom tlak oleja. Nastala „úradná záverečná“ a Lucii neostalo nič iné, ako riaditeľstvu pretekov oznámiť odstúpenie pre technickú poruchu. Aj v tomto prípade sa rátajú body z prvého dňa, čo je však za danej situácie iba malou náplasťou na veľkú ranu.

Ako hodnotiť 38. ročník KOWAX Valašskú Rally ako celok? Nemôžeme si v tomto klamať. Bol to neúspech, za ktorý z časti zodpovedajú DER-áci, z časti smola, ktorá sa na nich celý víkend lepila. Slabšie povahy by možno hádzali prilbu do žita. SK DER Rally Team to vníma ako šancu. Šancu ukázať, na čo máme. Šancu zabojovať na Rallye Tatry. A týmto Vás, našich fanúšikov, pozývame na druhé podujatie Majstrovstiev Slovenska v rally, ktoré sa uskutoční o mesiac v malebnom prostredí našich veľhôr.

A nezabúdajte: NO BÉREŠ, NO FUN.

Peter Baran
SK DER Rally Team