Slovenský rally pohár 2014 v číslach

0
701

Slovenský rally pohár tvorilo v sezóne 2014 päť podujatí. Keďže Rally Košice boli dvojetapové, celková klasifikácia SRP napokon pozostávala zo šiestich odjazdených etáp. Na ich štart sa sumárne postavilo 71 súťažných posádok, z ktorých 52 dorazilo až do cieľa. Počet štartujúcich oproti minulým sezónam rapídne klesol, no stúpla aspoň dojazdnosť. Najviac posádok, v počte 18, odštartovalo zhodne na Rally Prešov a Rallye Tatry. V Tatrách ich dojazdilo aj najviac do cieľa, až 83 %. Najmenej posádok sa predstavilo na Rally Miskolc a to len 10. Maďarská rally bola v histórii SRP však prvou rally v zahraničí a do jej cieľa dorazilo 7 posádok.

Celková dĺžka súťažnej trate bola 713,16 km, z čoho 214,99 km tvorilo 19 rýchlostných skúšok. Tieto kilometre sa odhodlali absolvovať len Peter Haluška, Kamil Švec, Tomáš Vrábel a František Debnár. Avšak len Švec a Vrábel videli naozaj všetky cieľové rampy. V absolútnom poradí predviedli najvyrovnanejšie výkony Ján Kundlák, ktorý z piatich štartov získal 4×30 bodov a raz 25 bodov a aj Róbert Revák, ktorý z troch štartov získal trikrát po 13 bodov. V rámci triedy bol najviac vyrovnaný Peter Haluška, ktorý vo svojej triede vyhral pri všetkých piatich svojich dojazdoch do cieľa. Ak sa pozrieme na jednotlivé rýchlostné skúšky, najviac víťazstiev si v nich pripísal Ján Kundlák (10), za ktorým nasledujú Peter Haluška (6) a Kamil Švec (3). Najdlhšou rýchlostnou skúškou bola v tejto sezóne maďarská RS Sajómercse s dĺžkou 20,12 km. Najkratšiu RS si posádky zajazdili na prešovskom mestskom okruhu RS Ľubotice, o dĺžke 6,45 km. Práve v Prešove sa predstavila aj jediná žena za volantom a to Veronika Kolivošková, ktorá súťaž dojazdila na skvelom 4. mieste v triede.

Víťazným vozidlom medzi 12 rôznymi značkami sa stala Honda. Aj keď na nej štartovali len dve posádky, spoločne nazbierali najviac bodov. Najviac jazdcov (7) sa vystriedalo za volantom rôznych vozidiel Škoda. Spomedzi všetkých jazdcov iba jeden vymenil počas tejto sezóny dve autá a to Ján Elexa, ktorý sa predstavil na Škode 120 a na Škode Fabia. Oveľa častejšie však došlo k zmene spolujazdcov. Najviac ich prestriedal Peter Haluška, ktorého postupne navigovali Miroslav Molčan, Michal Donoval a Pavol Kočík. Dvoch spolujazdcov vymenili Martin Jurečka (Nikola Jankulíková, Martin Devoša), Peter Šablatúra (Lukáš Antalík, Jana Laurincová) a Dušan Chrenko (Peter Ponec, Marcel Slamka). Na mieste spolujazdca sa predstavilo dokopy 6 žien.

V celkovom poradí sa napokon z prvého miesta v sezóne 2014 tešila posádka Ján Kundlák – Marcel Hranka. Dvojica vyhrala aj napriek tomu, že v Prešove neštartovala a prišla tak o dôležité body. O víťazoch sa kvôli tomu rozhodovalo až na poslednom podujatí v Poprade, kde mali šancu ešte aj Haluška s Kočikom a bratia Švecovci. Kundlák s Hrankom však zabojovali a svojim súperom nadelili na 38 kilometroch viac ako jednu minútu. Posádka zároveň zvíťazila aj v triede P2 do 1600 ccm, kde ich na stupňoch víťazov doplnili Kamil a Erik Švecovci a Marek Pazderák s Jurajom Ballom. V triede P1 do 1400 ccm si prvé miesto vyjazdili Tomáš Vrábel s Pavlom Michalcom. Druhé miesto získali Peter Šablatúra so svojimi dvomi spolujazdcami a tretie miesto František Debnár s Antonom Volákom. V triede P3 si prvé miesto odniesol Peter Haluška. Druhú priečku si vyjazdili Tomáš Polovka s Antonom Pitoňákom a tretiu priečku Andrej Kacvinský s Jánom Pavlíkom.

Spomenúť môžeme ešte rally školu. Počas sezóny 2014 odštartovali 4 posádky rally školy, z toho jedna štartovala až dvakrát, no ani raz cieľ nevidela (Peter Bujňák – Peter Bujňák). Dvojice Dennis Zeťák – Štefan Leskovjanský, Jakub Kolek – Veronika Kolivošková a Mário Grumich – Jozef Tischler majú už rally školu úspešne za sebou.