Slovenským kopcom vládne Jozef Béreš

0
690
Dovolenkový mesiac júl bol v tomto roku mimo iného venovaný pretekom automobilov do vrchu. Počas štyroch víkendov sa konali až tri súťaže, ktoré boli rozložené od Bratislavy, cez Jankov vŕšok až do Dobšinej.

Autoklub Slovakia Baba a Bratislavský samosprávny kraj boli začiatkom júla organizátormi Proplusco Slovakia – Baba, po našom Pretekov automobilov do vrchu na Pezinskej Babe. Ich zaradenie do viacerých šampionátov, mimo iných napríklad aj do FIA Majstrovstiev Zóny strednej Európy historických vozidiel, prilákalo na trať 90-tku jazdcov zo Slovenska, Česka, Maďarska a Rakúska.

Preteky sa konali počas oboch víkendových dní a jazdci tak mali možnosť získať body za oba dni zvlášť. Ešte pred súťažou sa organizátori rozhodli opraviť súťažnú trať, ktorej stav si to naozaj vyžadoval. Aj vďaka tomu dosiahli viacerí jazdci lepšie časy, ako tomu bolo v minulom roku. Najlepšie výsledky sa už tradične očakávali od jazdcov na formulových vozidlách. V tomto prípade Pezinskú Babu svojou návštevou poctili napríklad Dušan Nevěřil či David Komárek, obaja na Normách M20FC alebo maďarský jazdec László Szász, ktorý sa tu v minulom roku stal aj absolútnym víťazom. Zo Slovákov nechýbal vedúci muž tabuliek priebežného hodnotenia kategórie II, Jozef Béreš a ani prešovská legenda a zároveň vedúci muž kategórie I, Igor Drotár.

V sobotu stihli súťažiaci odjazdiť dve tréningové jazdy a iba jednu súťažnú jazdu. Dôvodom bolo viacero zdržaní a havárií, ktoré mali za následok posunutie časového harmonogramu. Výsledky prvej súťažnej jazdy boli teda aj absolútnymi výsledkami prvého dňa. Najlepší čas s hodnotou 2:02,020 na trati dlhej 5100 metrov dosiahol český jazdec Dušan Nevěřil. Svoju pozíciu získal s pohodlným náskokom 3,8 sekundy pred Komárkom a ďalšie tri sekundy pred Szászom. Tento maďarský jazdec získal zároveň aj prvé miesto v hodnotení Majstrovstiev Slovenska. Druhá priečka patrila Jozefovi Bérešovi na vozidle Tatuus PY12 a tretia Věroslavovi Cvrčkovi na Škode Fabia S2000. Pre zaujímavosť, Igor Drotár za ním zaostal iba dve desatiny sekundy.

Nedeľa bola dosť podobná. Najväčším rozdielom bolo to, že zrušená bola tentokrát jedna tréningová jazda a uskutočnili sa obe súťažné jazdy. Poradie na prvých miestach však bolo ako cez kopirák, s tým rozdielom, že Drotárovi sa podarilo dostať sa pred Cvrčka. Výborné časy dosahoval na svojom BMW Z4 GT3 Ján Miloň, ktorý sa s nimi radil medzi vozidlá kategórie II. Pekné tridsiate miesto si odniesla najrýchlejšia 1,6-tka v podaní Citroenu Saxo Mojmíra Čambala.

Dva týždne po Pezinskej Babe putovali jazdci na majstrovskú Dobšinú. Na kopci dlhom 6810 metrov sa aj v tomto roku konali okrem slovenského šampionátu aj majstrovstvá Európy. Počet jazdcov sa vyšplhal až k číslu 120. Počasie doprialo pretekárom i fanúšikom slnečné lúče, aj keď občas sa zatiahlo a postrašilo niekoľkými kvapkami. V sobotu prišla aj polhodinová búrka, ktorá na chvíľu „vypla“ celú súťaž, ale po jej skončení súťažný program ďalej pokračoval.

Majstrovstvá Európy sú vo viacerých štátoch „nastavené“ tak, že v sobotu sa konajú dva tréningy a v nedeľu dve súťažné jazdy. Rovnako tomu bolo aj tu, lebo pri toľkom množstve jazdcov by sa to zrejme ani inak nestihlo. Dobšiná však bola v tomto roku zaujímavá aj tým, že tu padali rekordy trate. A tu už môžeme prezradiť, že o tie sa postarali Christian Merli, ktorého v zápätí predbehol ešte lepším časom Simone Faggioli. Hodnota nového traťového rekordu v Dobšinej aktuálne činí 2:15,783. Spomínaný Faggioli sa zajazdením dvoch skvelých časov stal zároveň aj absolútnym víťazov pretekov. Na druhom mieste skončil Merli a tretiu priečku si odniesol Miloš Beneš.

Čo sa týka Majstrovstiev Slovenska, tak tentokrát sa víťazom stal Petr Trnka na Ligieri JS53 Evo II pred druhým Jozefom Bérešom a tretím Cvrčkom. Cvrček bol zároveň aj najrýchlejším jazdcom kategórie I kapotovaných vozidiel.

V posledný júlový víkend sa pretekári zišli na Jankovom vŕšku. Počas oboch súťažných dní vládlo teplé a slnečné počasie, ktoré prilákalo na trať aj veľké množstvo fanúšikov. Organizátori zo Základnej organizácie združenia technických a športových činností Motorsport Bánovce nad Bebravou pripravili už tradične technickú trať, ktorú v tomto roku okúsila takmer stovka jazdcov. Zaradenie do FIA Zóny strednej Európy a FIA Zóny strednej Európy historických vozidiel priviedlo na trať ozaj krásne špeciály, ktoré diváci nemajú možnosť zhliadnuť hocikde.

V sobotu sa podľa harmonogramu uskutočnili dve tréningové a dve súťažné jazdy, ktoré jednotlivo i v celkovom súčte ovládol Jozef Béreš. Ten na tejto trati ozaj nemal žiadnu väčšiu konkurenciu a nemusel sa o svoju pozíciu obávať. Jeho formulové vozidlo Tatuus PY012 dosahovalo na trati dlhej 3700 metrov časy pod 1:50, ktoré dokazujú jej technickú náročnosť. Rýchly bol aj Igor Drotár, dokonca najrýchlejší medzi kapotovanými vozidlami. Blízko za ním sa nachádzal Waldemar Kluza, ale Prešovčan jeho tlaku nepodľahol. Zaujímavé bolo sledovať aj súboj medzi 1,6-tkami, ktoré celoročne viedol Mojmír Čambal. Na vŕšku sa však podarilo nečakaný „kúsok“ Patrikovi Puršovi, keď Mikiho konečne porazil a radoval sa z prvého miesta.

V nedeľu sa poradie na prvých miestach nezmenilo. Igor Drotár sa trochu priblížil Bérešovi, ale Ďodi si svoju pozíciu dokázal postrážiť. Rovnako tak aj Drotár, na ktorého stále zozadu tlačil Kluza. Štvrtá priečka patrila počas oboch dní Dubaiovi z Poľska. Do cieľa po oba dni došlo 91 jazdcov.

Na konci augusta nás čaká posledná, alebo možno predposledná súťaž na Ostrej Lúke. Kopcová komisia totiž uvažuje ešte o náhrade za odvolanú Homôlku, ktorou by mohli byť septembrové Ožďany.

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 04/2017 Rally-Sports magazine.