Tri šotolinové rally a traja rôzni víťazi

0
775
Rally Argentina je šotolinovou rally s jedinečnou atmosférou v latinskoamerickom prostredí. Jej trate tvoria piesočnaté až štrkové cesty, kde sa jednoducho vytvoria koľaje. Jazdiť mimo nich znamená pokúšať svoje šťastie…

Na koho sa otočí šťastena tentokrát? Dokáže Neuville potvrdiť svoju skvelú kondíciu? Získa Ogier po troch mesiacoch opäť prvé miesto? Alebo pribudne na piatej rally aj piaty víťaz? Rally Argentina priniesla tesne pred svojím štartom neuveriteľne veľa otázok, na ktoré nedokázal nikto odpovedať. Každý len tipoval ako to môže dopadnúť, všetci fandili tým svojim. Ale koho by napadlo, že do popredia súťaže sa môže dostať nenápadný mladý Elfyn Evans? Asi naozaj nikoho, a asi preto tam napokon nezostal…

foto: M-Sport

Juhoamerická 37. YPF Rally Argentina odštartovala prvou rýchlostnou skúškou v piatok 28. apríla osem minút po polnoci nášho času. Pre Argentínčanov to bola tradičná večerná skúška, ktorá, ako dobre vieme, nikdy o ničom nerozhoduje. Jej víťazom sa stali Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom. Teraz už môžeme povedať, že to bola ich prvá a aj posledná vyhratá rýchlostka na tejto rally. O adrenalínový zážitok pre svoj tím a pre fanúšikov sa hneď v druhej skúške postarali Hayden Paddon s Johnom Kennardom, ktorí v nej išli cez strechu. Rýchlosť mali nízku a poškodení málo, takže s menšou stratou pokračovali v súťaži.

Už od tejto RS sa do vedenia dostali Elfyn Evans s Danielom Barrittom nasledovaní Krisom Meekom s Paulom Nagle. „Prenasledovacia akcia“ však dlho netrvala, pretože prišla RS4 a s ňou aj hotový maratón problémov, resp. havárií. Jazdci Citroenu akoby sa dohodli, že havarujú na rovnakom mieste, doslova na rovnakom kameni. Craig Breen dopadol ako tak dobre, poškodil len motor a prevodovku, ale Kris Meeke si polietal aj vzduchom. Pre oboch sa súťaž v podstate skončila, pretože za päť nedokončených skúšok tejto etapy dostali 35 minút…

foto: @World

Výborné časy hneď v prvý deň po dlhšej prestávke jazdili Mads Ostberg s Ola Floenem na jedinej súkromnej Fieste WRC. V polovici dňa boli tretí, ale v jeho závere sa prepracovali na krásne druhé miesto. O dobrú pozíciu prišiel Latvala, ktorý v brode stratil nárazník a v zápätí opravoval defekt. Z priebežného šiesteho miesta v strede etapy sa hore štverali aj Neuville s Gilsoulom, až z toho bolo tretie miesto. Na druhú etapu a zmarené šance bude ešte nejakú tú chvíľu určite spomínať Ostberg. Hneď pri rannom prejazde brodom stratil zadný spojler a potrápil sa aj s nefunkčným stredovým diferenciálom, kvôli čomu spadol na štvrté miesto. A aby toho nebolo málo, tak v RS14 trafil kameň a poškodil zavesenie kolesa, čo spôsobilo jeho odstúpenie z tejto etapy a reštart do tej poslednej. Evans sa medzitým trochu trápil so svojím autom. Z jeho minútového náskoku mu Neuville ubral za celý deň 50 sekúnd a to kvôli stratenému difúzoru a defektu.

Bolo jasné, že rozhodovať sa bude v závere. Do konca chýbali tri rýchlostné skúšky a Neuville naďalej z Evansovho náskoku ukrajoval. Z jedenástich sekúnd bolo zrazu deväť, potom 0,6 a napokon… Napokon to Evans v záverečnej rýchlostnej skúške „prepískol“ pri prejazde cez most a stratil tam rozhodujúcu sekundu, ktorá pomohla belgickej posádke Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul k obhajobe prvého miesta z Korziky. „Nikdy v živote som nezažil tak neuveriteľne napínavé posledné minúty rally. Dosiahli sme úžasný výsledok, za ktorý vďačím celému tímu. Gratulujem aj Elfynovi, ktorý ukázal neuveriteľnú odhodlanosť a dravosť“, zhrnul víťaz Thierry Neuville. Evansovi s Barrittom tak patrila druhá priečka a po tretiu si prišiel ďalší milovník šotoliny, Ott Tänak s Martinom Järveojom.

foto: @World
Štrk, štrk a opäť ten štrk. Ďalšou rally v poradí, ako už predchádzajúca veta napovedá, bola štrková, resp. šotolinová Vodafone Rally de Portugal. Uskutočnila sa v termíne nášho kopca Jahodná 18.-21.mája, takže sme ju nesledovali naplno, ale dôležité momenty nám rozhodne neušli…

Vodafone Rally de Portugal je jednou zo zakladajúcich rally svetového šampionátu v roku 1973. V roku 2001 bola vyradená z kalendára kvôli pretrvávajúcemu zlému počasiu a v roku 2007 sa do neho znovu vrátila. Súťaž sa trochu presúvala po krajine, ale napokon sa ustálila blízko Porta. Ako sme už spomínali, povrch je šotolinový, v niektorých miestach dokonca pieskový, v iných zas kamenistý. Ale je rozhodne úplne iný ako v nedávnej Argentíne. A kto nezažije Fafe jump, akoby tam ani nebol.

Portugalská rally bola v tomto roku premiérou pre dve posádky. Tou prvou z nich boli Esapekka Lappi s Janne Fermom a tou druhou Martin Prokop s Janom Tománkom. Zatiaľ čo prvý menovaný čakal na svoju šancu v Toyote, tak ten druhý pripravoval svoju Fiestu WRC. A ďalšie mená spomínať nemusíme, lebo z absolútnej špičky nechýbal nikto. Snáď len náš Martin Koči, ktorý nenazbieral dostatok finančných prostriedkov, čo je veľká škoda.

foto: @World

Treba uznať, že samotná rally sa vyvíjala veľmi prekvapivo a v pomalom tempe zmien. A prvý súťažný deň bol úplne iný ako ten posledný. Pri pohľade na priebežné výsledky po RS6 by len málokto veril, že to všetko dopadne úplne inak. Ale bolo si treba pozrieť aj časové rozdiely, pretože napriek tomu, že posádky za sebou mali už vyše 120 meraných kilometrov, tak rozdiel medzi prvými ôsmimi bol deväť sekúnd, čo je vo svetovej rally naozaj nič. Poradie (jazdcov) v RS6 bolo: Tänak, Latvala, Paddon, Breen, Meeke, Sordo, Ogier, Neuville… Postupne však pribúdali defekty, vylomené kolesá a odchádzala aj energia a po RS9 to už bolo: Tänak, Sordo, Ogier, Neuville, Breen…

O Meekových chybách hovoriť nebudeme, lebo tých pribúda a pribúda a jeho skalní fanúšikovia v ňom pomaly strácajú svojho idola. Podobne je to aj s Lefebvrem, ktorý dokonca prišiel o svoju sedačku v Citroene. Zatiaľ iba na jednu súťaž, ale prišiel o ňu. Na Sardínii ho totiž kvôli nie práve dobrým celoročným výsledkom nahradí Andreas Mikkelsen. Už keď sme otvorili túto tému, tak môžeme dodať, že Yves Matton naozaj nie je spokojný so situáciou, v akej sa ocitol Citroen. Jednoznačnou jednotkou mal byť Kris Meeke. Ten dokáže zájsť fantastické časy, ale len dovtedy, kým niečo nevystrojí. Žiaľ, ťažko sa to počúva (aj my sme jeho fanúšikovia), ale je to tak. Stéphane Lefebvre je na tom ešte o niečo horšie, pretože jednak nedochádza do cieľa, ale zároveň nedosahuje ani dobré časy. Jeho najlepším umiestnením bola v tomto roku ôsma priečka. A tak je na čase, aby sme teda vyzdvihli toho, z koho výsledkov sa šéf Citroenu najviac raduje. Je ním Craig Breen. Ak chcel niekoho na dokazovanie stabilných výsledkov, tak mladý Ír je naozaj ten pravý. Vyzerá to tak, že pochopil, čo potrebuje robiť a ako má jazdiť, aby sa v tíme udržal…

Vráťme sa teda ku Portugalsku. Druhý súťažný deň sa poradie opäť zmenilo a vznikli už aj väčšie časové rozdiely. Z prvého miesta sa za stupne víťazov prepadol Tänak, ktorý niečo trafil a poškodil auto. Spoločne s ním sa prepadol na tretie miesto Sordo, ktorý naďalej jazdil dobré časy, ale na rýchleho Ogiera a Neuvilla to nestačilo. Vyzeralo to tak, akoby aj Thierry pochopil, že Sébova vyčkávacia stratégia je naozaj dobrá a „viezol“ sa za ním. Trochu nedobre si vybral pneumatiky Breen, a tak sa Tänak vrátil na pozíciu pred ním a posunul Íra na piate miesto. A na tomto poradí sa vlastne už do konca súťaže nič nezmenilo. Chvíľami to vyzeralo tak, akoby Ogier spomalil, ale už vieme, že je to jeho stratégia, ktorou šetrí auto a aj napriek tomu udržiava vedúcu pozíciu. „Som s týmto výsledkom veľmi spokojný. Bol to náročný boj, ale o to viac si to užívam. Na obhliadke trati som neveril tomu, že by sme mali šancu vyhrať, ale obrátilo sa to a o to viac som šťastnejší. Otváranie trate je vždy veľkou výzvou, ale teraz nám to dosť pomohlo“, zhrnul francúzsky jazdec.

foto: Toyota
A do tretice ďalšia šotolina. Po Argentíne a Portugalsku sa posádky a celé tímy svetovej rally presunuli začiatkom júna na ostrov Sardínia pri Taliansku. Tunajšia rally je náročná na udržanie kondície, pretože na nej každoročne vládnu veľké horúčavy a inak tomu nebolo ani tentokrát.

Rally Italia Sardegna sa konala v termíne 8.-11. júna. Na túto súťaž sa naša redakcia aj osobne vybrala, aby vám priniesla zaujímavú reportáž, ale na tú si budete musieť počkať do ďalšieho čísla, pretože tu na to už nemáme priestor. Rally na Sardínii je známa svojou typickou šotolinou, ktorá je v úvode súťaže veľmi jemná, až piesočná a neskôr sa mení na hrubšie zrná a kamienky. Takže keď si na shakedowne užijete riadnu nádielku prachu, v posledný deň sa už bránite kameňom. Rally Italia ako taká sa kedysi konala v Sanreme a niesla prívlastok Rally of the Flowers. Jej prvý ročník sa uskutočnil v roku 1928 a súčasťou WRC sa stala v roku 1973. Na Sardíniu sa presťahovala až v roku 2004. Je známa aj tým, že v roku 1981 sa jej víťazkou stala Michele Mouton.

Tohtoročná rally bola mimoriadne zaujímavá, lebo do historických tabuliek WRC sa pridala nová víťazná posádka. Treba uznať, že táto mladá dvojica sa o to snažila dlhodobo, ale až teraz jej to konečne vyšlo. Hovoríme o Ottovi Tänakovi s Martinom Järveojom na Forde Fiesta R5. Do popredia sa však dostali aj ďalšie dve mladé dvojice, ktoré sa predvádzali naozaj v skvelom svetle.

Talianska rally odštartovala vo štvrtok podvečer v Ittiri Arene, kde vlastne o nič nešlo. Dvojkilometrová rýchlostná skúška bola atraktívna najmä z pohľadu divákov, pretože na nej štartovali naraz dve autá, ku čomu skandovanie divákov jednoznačne patrí. Jej víťazmi sa stali Neuville s Gilsoulom, ktorí ale v ďalšom priebehu súťaže trošku stíchli. Skvelé výkony počas prvého súťažného dňa na ôsmich skúškach predvádzali najmä Lappi s Fermem a Paddon s Marshallom, ktorí sa vzájomne doťahovali.

Spomenúť by sme mali aj rýchleho Meeka, ktorý bol opäť tak rýchly, že sa z vedúcej pozície v RS4 prepadol po havárii na koniec výsledkovej listiny a súťaž pre neho kvôli poškodenému rámu aj rýchlo skončila. Môžeme teda už spomenúť aj novinku, že Yvesovi Mattonovi nevydržali nervy a Meeka odvolal z blížiacej sa Rally Poland, kde sa rozhodol nasadiť trojku Breen, Lefebvre, Mikkelsen. Vrátime sa ale k dvom rýchlym posádkam, ktoré vyhrávali jednu rýchlostnú skúšku za druhou. Pre Lappiho bola veľká škoda to, že sa mu v prvý deň pokazila prevodovka a nebol schopný radiť dvojku. Aj vďaka tomu sa Paddon bezproblémovo ujal vedenia a držal pred svojimi kolegami pekný náskok.

foto: Hyundai Motorsport

V druhý súťažný deň sa s pribúdajúcimi kamienkami začali hromadiť defekty. Doplatili na nich Mikkelsen, Ogier, Ostberg, Kopecký, Raoux a mnohí ďalší. U Neuvilla zas odchádzali brzdy, kvôli čomu sa Belgičan prepadol v poradí nadol. Trinásta rýchlostná skúška bola osudovou pre Paddona, keď zadnou časťou auta trafil breh a zlomil poloos. Pred našimi očami dokonca jeho zadná pneumatika horela! Paddona nám síce bolo ľúto, ale bolo zaujímavé sledovať zmeny, ktoré sa dejú.

Po jeho odstúpení sa na prvom mieste usadil Tänak pred Latvalom a Neuvillom a takto to vydržalo až do cieľa, takže stupne víťazov tvorili tri rôzne automobilky. Na prvom mieste Tänak s Järveojom na Forde, na druhom mieste Latvala s Anttilom na Toyote a na treťom mieste Neuville s Gilsoulom na Hyundai. Výborné štvrté miesto si pri svojej premiére vo vozidle Toyota Yaris WRC vybojovali Esapekka Lappi s Janne Fermem a až piata priečka patrila Sébastienovi Ogierovi s Julienom Ingrassiom.

Zdenka Tamášová