V Európe sa do vedenia vrátil Kajetan Kajetanowicz

0
615
Napriek tomu, že je už august, európska rally má za sebou len 5 súťaží. Tie posledné dve, ktorých priebeh spisujeme, sa konali jedna v júni a jedna na začiatku augusta. Celkové poradie sa však neuveriteľne zamotalo…

Azory Pre Magalhaesa, Kanárske ostrovy pre Lukyanuka, Acropolis pre Kajetanowicza a Cyprus pre… pre ďalšieho jazdca, ktorý nie je Európan a treba uznať, že má z týchto „obyčajných“ chlapcov najviac skúseností a aj najviac možností. Je totiž dvojnásobným víťazom Rally Dakar, dvojnásobným majstrom WRC2, 12-násobným majstrom MREC (Middle East Rally Championship) a dokonca aj držiteľom bronzovej medaily z Olympiády v športovej streľbe mužov z roku 2012. Hovoríme o Katarčanovi menom Nasser Al-Attiyah, ktorý vyhral Rally Cyprus už po piatykrát.

Priebeh tejto súťaže mal však zaujímavý spád a najväčšie a najrozhodujúcejšie okamihy sa odohrali v piatej a šiestej rýchlostnej skúške, keď vypadli viacerí adepti na víťazstvo. Od úvodu sa do vedenia dostali Nikolay Gryazin s Yaroslavom Fedorovom na Škode Fabia R5. Ich najväčšími súpermi boli Al-Attiyah s Baumelom a Kajetanowicz s Baranom. Do popredia sa rýchlo dostali aj aktuálne vedúci muži európskeho šampionátu, bratia Magalhaesovi. Tak ako sme spomínali, všetko zmenila piata a šiesta skúška. Prvým odstúpeným bol Gryazin, ktorého postretli technické problémy. Za ním rýchlo nasledovali Kajetanowicz, Bostanci a Magalhaes a to v „hromadnej“ havárii, keď všetci traja nezvládli pravotočivú zákrutu a dostali sa mimo trať, odkiaľ nevedeli vyjsť. Najhoršie dopadol Magalhaes na svojej Fabii R5 (doslova dopadol), ktorý pri tomto výlete dopadol na Bostanciho Fiestu R5 a zničil tak obe autá.

V druhý súťažný deň si víťazstvá v RS podelili najmä Kajto a Gryazin, ktorí nanovo reštartovali a poľský jazdec si vďaka tomu odniesol aj zopár bodíkov. Jednoznačnými víťazmi sa s obrovským náskokom šiestich minút stali Nasser Al-Attiyah s Mathieu Baumelom na Forde Fiesta R5. Ďalšie miesta na stupňoch víťazov obsadili domáci pretekári Galatariotis s Ioannou a Polykarpou s Winterom, obe posádky na Mitsubishi Lancer Evo IX. Magalhaes si aj napriek tomuto neúspechu zatiaľ udržal vedúcu pozíciu v celoročnom hodnotení.

Na začiatku júla prišla na rad poľská Rally Rzeszow, resp. Rajd Rzeszowski. Táto súťaž sa koná na úzkych tratiach s náročnými zjazdami z kopca a klzkým povrchom. Často sa jej hovorí aj „malá Barumka“, aj keď my by sme ju možno nazvali veľkou Barumkou, pretože kedysi tu štartoval aj slovenský majstrák a naši chlapci sa tu poriadne natrápili. Nástrahy trate v tomto roku preverili takmer deväťdesiatku posádok, z ktorých do cieľa prišlo 57. Rzeszow bol do Majstrovstiev Európy zaradený iba druhýkrát a keďže v minulom roku bola účasť európskych jazdcov ozaj mizerná, tento rok to všetci napravili a bolo sa na čo pozerať.

Po ťažkej havárii mimo rally sa do kolotoča motoršportu vrátil opäť aj Alex Lukyanuk. A vrátil sa naozaj štýlovo, keď prišiel s krásnym novým dizajnom svojej Fiesty R5 a vyhral hneď úvodnú rýchlostnú skúšku. Avšak hneď v tej nasledujúcej nepekne havaroval a súťaž sa pre neho skončila. Svojou účasťou na Rajde Rzeszowskom prekvapil aj Mads Ostberg, ktorý sem prišiel testovať staronové vozidlo Ford Fiesta R5 pred štartom na nemeckej rally v hodnotení WRC2. Svoj štart však neskôr zrušil a to najmä kvôli problémom z tejto poľskej rally, kde sa postretol s viacerými technickými problémami. Bojoval s nimi až do druhého súťažného dňa, ale nefunkčný posilňovač bol na neho už príliš veľkým „zaberákom“ a v RS8 sa teda so súťažou rozlúčil.

V prvý súťažný deň sa najviac darilo Bryanovi Bouffierovi s Gilbertom Ginim na Forde Fiesta R5. Dvojica išla spať na prvom mieste s náskokom 15 sekúnd pred druhým Kajetanom Kajetanowiczom s Jarekom Baranom a ďalšie tri sekundy pred Nikolayom Gryazinom s Yaroslavom Fedorovom. Veľkým sklamaním boli výsledky doteraz vedúceho muža tabuliek európskeho šampionátu, Bruna Magalhaesa, ktorý sa nachádzal až na 12.mieste so stratou vyše dve a pol minúty.

Sobota sa už niesla v znamení Bouffiera. Ten vyhral štyri zo šiestich skúšok a svoj náskok na vedúcej pozícii zvýšil na 38 sekúnd. Na striebornej pozícii vydržal Kajetanowicz, ktorý sa vďaka problémom súperov dostal v priebežnom hodnotení šampionátu na prvé miesto. Na bronzovú pozíciu sa prepracovali Nemci Marijan Griebel so Stefanom Kopczykom a to vďaka nepeknej havárii Gryazina, ktorú ešte celú umocnili bratia Szejovi, keď nereagovali na výstražný trojuholník stojaci na zemi a v plnej rýchlosti nabúrali do Gryazinovho auta. Bruno a Hugo Magalhaesovci skončili na deviatej priečke s veľkou stratou vyše 4 a pol minúty a stratili vedúcu pozíciu v európskom šampionáte, na ktorú sa posunul Kajetanowicz.

Rally Rzeszow bola plná havárií, ktoré natočili viacerí kameramani a na ktoré naozaj nebolo príjemné pozerať. Veríme, že blížiaca sa Barum rally bude na tom lepšie.

Zdenka Frývaldská