Veľké zmeny v tímoch v Monte-Carle nebolo cítiť

0
783
Rallye Monte-Carlo je pre súťažné posádky svetovej rally WRC každoročne tou najnáročnejšou súťažou. Prináša množstvo napínavých momentov a vďaka nepredvídateľnému povrchu aj nečakaných víťazov. V tomto roku tí víťazi boli tak trochu očakávaní a to aj napriek tomu, že zmenili tím i auto. Hovoríme o Sébastienovi Ogierovi s Julienom Ingrassiom.
foto: M-Sport

Legendárna Rallye Monte-Carlo oslávila v tejto sezóne svoje 85.narodeniny. Zo 75 prihlásených posádok sa na štart postavilo 73, čo hovorí o obľúbenosti tohto podujatia. Súťaž bola už tradične rozdelená do štyroch etáp. Jej úvod bol poznamenaný smutnou a žiaľ aj tragickou udalosťou, keď hneď v prvej rýchlostnej skúške havarovala posádka Paddon – Kennard a jej vozidlo pri tom zachytilo diváka. Je teraz už zbytočné hovoriť o tom, kde sa stala chyba. Divák žiaľ na mieste nehody zomrel a prvá RS bola zrušená.

Súťaž pokračovala druhou skúškou, v ktorej najrýchlejší čas dosiahli Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom na Hyundai. Výborný štart do súťaže i sezóny zaznamenala navrátilá automobilka Toyota, ktorej posádky obsadzovali 3. a 9.miesto. Problémy sa začali hromadiť v druhý súťažný deň, keď viacero vozidiel skončilo mimo trate. Tejto chybe sa nevyhli ani Ogier s Ingrassiom, Evans s Barrittom, Meeke s Naglem či Hänninen s Lindströmom. Prvé dve dvojice stratili len pár sekúnd a boli schopné pokračovať, čo sa o ďalších dvoch povedať nedá. Tie sa do súťaže vrátili v tretej etape vďaka využitiu super rally. Poradie sa ustálilo a vo vedení sa stále nachádzali Belgičania pred Tänakom s Järveojom a Ogierom s Ingrassiom.

Zatiaľ čo sa rozdiely medzi vedúcimi posádkami zvyšovali, Kris Meeke opäť havaroval. Tentokrát však na prejazdovej ceste, kde sa stretol s civilným autom. Keďže už nebolo možné znovu reštartovať, súťaž pre neho úplne skončila. Na ľadovú trať napokon doplatili aj lídri, keď v závere sobotnej etapy trafili schovaný betónový múrik. Smolu mali aj v tom, že už nemohli využiť super rally, a tak namiesto 7 minút za jednu nedojazdenú RS stratili až polhodinu, kým auto opravili. Keďže medzitým sa Ogier dostal pred Tänaka, ktorý sa trápil s motorom, Francúzom zrazu patrilo prvé miesto. Na najvyššom stupienku zotrvali až do konca súťaže a mohli sa tešiť naozaj skvelému umiestneniu s novým vozidlom Ford Fiesta WRC. Na druhé miesto sa posunuli Latvala s Anttilom na Toyote Yaris WRC a aspoň tretiu priečku získal Tänak na Forde Fiesta WRC, ktorému motor fungoval len na tri valce.

foto: M-Sport

Sébastien Ogier:
Cítim sa naozaj skvele. Mám vždy dobrý pocit, keď sa nám podarí vyhrať Rallye Monte-Carlo, ale tento rok sme to mali ťažšie ako inokedy. Museli sme sa vysporiadať s náročnými podmienkami a to pri premiére v novom tíme a s novým autom. Ku tímu sme sa pripojili len pred mesiacom a v aute sme strávili veľmi málo času. Teraz keď stojím na najvyššom stupienku a som šťastný za celý tím, ktorý si to skutočne zaslúži. Keby nám nepripravili tak skvelé auto, nikdy by sme nemohli vyhrať. Pred nami je ešte veľa práci, ale začali sme najlepším možným spôsobom.

Jari-Matti Latvala:
Veľmi sa teším z nášho výsledku, ale zároveň mi je ľúto Otta, ktorý bol celý čas pred nami a len kvôli technickému problému sa prepadol za nás. Keby mi niekto pred štartom povedal, že skončíme druhí, určite by som mu neveril. V skutočnosti je to môj najlepší výsledok na tejto rally. Posledná etapa bola veľmi náročná a vlastne rovnako tak aj celá súťaž. Mojou hlavnou prioritou bolo dohliadať na pneumatiky. V poslednej powerstage bolo veľmi málo snehu, takže bolo náročné nájsť nejakú priľnavosť. No bola to fantastická rally a podpora fanúšikov bola úžasná.

Ott Tänak:
Je naozaj super byť tu! Do poslednej chvíli sme netušili, či dôjdeme do cieľa, ale motor EcoBoost je jednoznačne veľmi silný. Je škoda, že sme mali technický problém, ale aj to je Monte-Carlo. Je to náročné podujatie, a preto musíme byť spokojní s našimi výkonmi. Bol som celkom prekvapený, že sme boli takto konkurencieschopní. Normálne nemám rád takéto podmienky, ale v aute som sa teraz cítil pohodlne. Už počas testov sme tušili, že to bude fungovať, ale potvrdilo sa to až v závodnom tempe. Celý víkend sme mali konzistentnú rýchlosť a myslím, že to bude už len lepšie. A musím poďakovať a pogratulovať aj môjmu novému spolujazdcovi Martinovi, ktorý odviedol naozaj skvelú prácu.

foto: Citroen Racing
Famózny Latvala vyhral prvú rally pre Toyotu
Rally Švédsko je každoročne druhou zastávkou posádok WRC. Keďže počasie je v posledných rokoch mimoriadne premenlivé, tak v minulej sezóne hrozilo, že sa celá súťaž zruší. Teploty boli vysoké a sneh sa rýchlo topil. V tomto roku však počasie vyšlo najlepšie ako mohlo. Podmienky na trati najviac sadli neuveriteľne rýchlej Toyote Jari-Matti Latvalu.

Švédska rally bola v tomto roku celkom pokojná a to aj napriek tomu, že išlo o veľa. Každý bol zvedavý či Sébastien Ogier potvrdí úlohu favorita alebo či Thierry Neuville opäť nasadí rýchle tempo a získa konečne prvé miesto. Prekvapivo, ani jedna z týchto verzií sa nekonala. Súťaž odštartovala už vo štvrtok svojou prvou superšpeciálkou. Výsledky z tejto krátkej trate síce nič neukázali, ale rýchlostka vytvorená ako obrovská show pre ľudí bola veľkým zážitkom. Na trati štartovali naraz dve autá a aj keď voči sebe vlastne nesúperili, sledovať tento „boj“ bolo zaujímavé.

V piatok už prišlo na rad ďalších sedem skúšok. Niektoré z nich sa konali vo Švédsku a niektoré dokonca v Nórsku. Vedenie do svojich rúk od úvodu dňa prevzal Thierry Neuville na Hyundai i20 WRC, ktorý vyhral až päť rýchlostiek. Aj keď tempo Latvalu a Tänaka bolo veľmi rýchle, mladý Belgičan sa im neustále vzďaľoval. V RS5 sa zopakovala situácia Juha Hänninena z Monte-Carla, keď sa mu na trati neuhol strom a boj o dobré umiestnenie sa pre neho skončil. Piatková etapa končila s poradím Neuville, Latvala, Tänak.

foto: @World

V sobotu počas dňa sa poradie nijako extra nemenilo. Ogier sa prepracoval cez Meeka, čo napokon nebolo ani potrebné, pretože britský jazdec bol v RS14 mimo trate, kde stratil vyše osem minút a spadol v poradí nadol. Napínavá bola záverečná, iba 1,9 km dlhá skúška v Karlstade. Tieto skúšky sú väčšinou o udržaní času a neurobení chyby, ale to zrejme nepochopil Neuville, ktorý sa nezmestil na trať a poškodil riadenie svojho Hyundai. A jeho 43-sekundový náskok bol zrazu nepotrebný. Na prvé miesto postúpili Latvala s Anttilom, na druhé Tänak s Järveojom a na tretie Ogier s Ingrassiom.

Nedeľa priniesla posledné tri rýchlostné skúšky. Na vyššie umiestnenie si „brúsil zuby“ Ogier, avšak v prvej rannej RS „vytočil“ hodiny a jeho strata na vedúcu dvojicu narástla. Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom nenechali nič na náhodu a všetky skúšky vyhrali. Odniesli si teda nielen absolútne prvé miesto, ale aj body za záverečnú power stage. Pri prvom roku účasti Toyoty vo WRC to je naozaj fantastický výsledok.

Milé bolo sledovať posádku na odovzdávaní cien, kde jazdec ani poriadne nevedel vyjadriť svoje pocity. Fínsky jazdec bol neuveriteľne dojatý a šťastný. Takto má vyzerať ozajstná radosť! Ott Tänak s Martinom Järveojom boli tiež maximálne spokojní, veď si prišli po výborné druhé miesto. Bronzová „medaila“ sa ušla Sébastienovi Ogierovi s Julienom Ingrassiom. Opäť teda na pódiu stáli dva Fordy a jedna Toyota. Oproti Monte-Carlu zostali nezmenené aj štvrté a piate miesto, ktoré získali Dani Sordo s Marcom Martím a Craig Breen s Martinom Scottom. Breen sa už po druhýkrát stal najrýchlejším jazdcom Citroenu a dokázal, že dokáže podávať naozaj stabilné výsledky.

foto: Toyota

Vo WRC2 sa tešili Pontus Tidemand s Jonasom Anderssonom, ktorí ako jedni z mála štartovali na Škode Fabia R5. Škoda Motorsport teda po minulom víťazstve Mikkelsena získala už druhýkrát najvyššiu priečku.

Svetová rally má teraz pred sebou mesačnú prestávku a v marci pokračuje na Rally Mexico.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 01/2017 Rally-Sports magazine.