Boj o titul majstra sveta ostáva naďalej otvorený

0
712
Po našej minuloročnej návšteve WRC Nemecko sa nám k tejto súťaži viaže toľko zážitkov, že ju berieme ako takú našu domácu súťaž. Pri názve známych rýchlostných skúšok si presne vieme vybaviť kde sa jazdí, na akom povrchu a v akom prostredí. Tohtoročné Nemecko prinieslo zopár noviniek, ale najmä nové mená vo víťaznej sieni slávy.

Ako sme si tento rok zvykli, aj rally v Nemecku bola plná zmien v posádkach. Citroen opäť vymýšľal, koho by tentokrát poslal do akcie a to možno ešte ani netušil, že Andreas Mikkelsen od nich čoskoro odíde. Tak do boja o body vyslali Meeka, Breena a Mikkelsena. V štartovnej listine to vyzeralo v celku pekne, 3 x M-Sport, 3 x Hyundai, 3 x Citroen a 3 x Toyota. Po prvýkrát sa stalo, že ako vedúci muž šampionátu vstupoval do pretekov Thierry Neuville. Z jeho rýchlosti bolo zrejmé, že je konečne na dosah pokoreniu Sebastiena Ogiera. Avšak to by musel predviesť stabilné tempo s dobrým výsledkom.

foto: @World

Všetko odštartovalo vo štvrtok 17. augusta shakedownom a následne večernou superšpeciálkou. Tú prekvapivo vyhrali Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom na Škode Fabia R5. Havarovať a odstúpiť stihol nešťastník Meeke, ktorý sa snaží byť rýchly, ale pravdepodobne na zlých miestach. Vo videách bolo vidieť, že je mu to naozaj ľúto, ale to mu jeho úvodnú 7-minútovú stratu nezmazalo. „Ozajstné“ preteky štartovali v piatok. Skvele sa do nich pustil spomínaný Neuville, avšak vydržalo mu to len do tretej skúšky, v ktorej prišiel o predný spojler a tým aj o prítlak a potrebnú rýchlosť.

V štvrtej skúške zaparkovali mimo trate Sordo s Martím. Auto bolo pojazdné, avšak nedokázalo vyjsť späť na trať a posádka tak v tento deň dojazdila. S technickými problémami bojoval Latvala, ktorému poriadne nefungoval motor. Jeho fínsky kolega Lappi zas trafil kameň a poškodil zavesenie kolesa. Viacero posádok sa sťažovalo na zlú voľbu pneumatík, medzi nimi aj Ogier s Ingrassiom alebo Tänak s Järveojom. Breen absolútne nevedel nájsť tempo a ocitol sa viackrát mimo trate. Rovnako tak aj Paddon či Hänninen. Na konci prvého dňa si vedenie s malým, 6-sekundovým náskokom, držal Tänak. Druhý bol Mikkelsen a tretí Neuville nasledovaný Ogierom.

foto: Toyota

Sobotňajšie ráno bolo nočnou morou pre belgickú dvojicu bojujúcu o titul. V nenápadnej ľavej zákrute trafili kameň a poškodili zadnú nápravu, čo pre nich znamenalo koniec. Ogier tak mohol jazdiť bezpečne okolo stupňov víťazov, pretože po odstúpení Neuvilla už nepotreboval zbytočne riskovať. To prenechal stále vedúcemu Tänakovi, ktorý sa naháňal s Mikkelsenom. Rozdiel medzi nimi bol po celý deň približne 20 sekúnd.

V nedeľu sa v popredí predviedli Fíni Hänninen a Lappi, ktorí vyhrali prvé dve skúšky. Lappimu to už nijako extra nepomohlo, veď sa nachádzal až v tretej desiatke, ale Hänninenovi určite áno. Ten sa dokázal cez Evansa prebojovať na štvrté miesto a naviazať na výborné umiestnenie z Fínska (3.priečka). Avšak nebol jediný, ktorý obehol Evansa. Víťazstvom v predposlednej skúške sa na neho „nalepil“ aj Breen a svoju rýchlosť potvrdil v poslednej rýchlostke, kde bol o tri sekundy rýchlejší a prebojoval sa na svoje stabilné piate miesto.

foto. M-Sport

Na prvých troch priečkach sa až do konca súťaže nič nezmenilo. Po víťazstvo si prišli Ott Tänak s Martinom Järveojom na Forde Fiesta WRC pred druhým Andreasom Mikkelsenom s Andersom Jaegerom na Citroene C3 WRC a tretím Sebastienom Ogierom s Julienom Ingrassiom na ďalšom Forde Fiesta WRC. „Je to úžasný pocit vyhrať našu prvú súťaž na asfalte. Dobre sme odštartovali a už sme len potrebovali udržiavať vedenie. S týmito 25 bodmi máme ešte veľkú šancu bojovať o majstrovský titul, takže sa budeme snažiť“, zhrnul Tänak a práve pri jeho slovách si možno aj Thierry Neuville a Seb Ogier uvedomili, že nie sú jediní, ktorí ešte majú šancu na titul majstrov sveta.

Septembrová prestávka bola dostatočne dlhá na to, aby sa v tímoch opäť niečo zmenilo. Ako sme už naznačili vyššie, Andreas Mikkelsen medzičasom opustil Citroen a podpísal dvojročnú zmluvu s Hyundai Motorsport. Okrem toho sa mal postaviť aj na štart nadchádzajúcej Rally Catalunya, kde nahradil Haydena Paddona. V Citroene tentokrát chýbal Breen a dvojicu jazdcov Meeke a Lefebvre doplnil Khalid Al-Qassimi. Trinástku najrýchlejších uzatváral osamostatnený Mads Ostberg, ktorý ukončil spoluprácu s Prokopovým tímom Jipocar.

foto: @World

Do konca sezóny už zostávali len Rally Catalunya, Wales Rally GB a Rally Australia a o majstroch ešte stále nebolo rozhodnuté. Prišiel teda začiatok októbra a spoločne s ním aj súťaž so zmiešaným povrchom s dlhým názvom 53. Rally RACC Catalunya – Costa Daruda 2017. Všetci očakávali, že vyhrá niekto z trojice posádok, ktoré bojujú o titul, ale opäť prišlo prekvapenie a prvenstvo získala iná posádka. A to dvojica, ktorej sa tento rok veľmi nedarí. Dokáže zajazdiť ozaj skvelé výsledky, ale potrebuje mať dobrý deň a nesmie byť pod tlakom. Hovoríme o dvojici Kris Meeke – Paul Nagle a o návrate Citroenu na prvú priečku!

Španielska rally sa spočiatku vyvíjala veľmi „rozhádzane“. Prvé priečky sa neustále menili a to nielen v rýchlostných skúškach, ale aj v celkovom poradí. Veď prvých šesť rýchlostiek malo až piatich rôznych víťazov. Avšak aj jedného odstúpeného a to Latvalu, ktorý opäť hlásil technické problémy. Fínskemu jazdcovi táto rally nebola súdená, pretože problémy sa ukázali ako dlhodobé, čo pre neho znamenalo koniec súťaže hneď na jej začiatku. Celkovo to vyzeralo tak, akoby sa Toyota na španielskych tratiach trochu hľadala. Veď po prvej etape patrilo Hänninenovi až ôsme a Lappimu desiate miesto. Popredné priečky si delili Mikkelsen (Hyundai), Ogier (Ford) a Meeke (Citroen).

foto: Hyundai Motorsport

Sobotné ráno prinieslo ďalšie zmeny. Mikkelsen sa začal zoznamovať s autom a na naše prekvapenie, začal spomaľovať. Z priebežného prvého miesta sa prepadol spočiatku na tretie, potom na piate a na šieste miesto. Medzitým sa Neuvillovi podarilo na prejazde havarovať a poškodiť svoje vozidlo. Našťastie v súťaži mohol pokračovať, čo sa nedalo povedať o jeho dvoch tímových kolegoch, ktorí trafili rovnaký kameň. Mikkelsen aj Sordo v predposlednej skúške z pretekov odstúpili, resp. na svoje konto si pripísali stratu dvakrát sedem minút. To ešte Neuville nevedel, že v nedeľu ho čaká podobný osud a že príde o akúkoľvek šancu na zisk dobrého umiestnenia… sobota pokračovala v stabilnom tempe. Výborné časy si pripisoval Ogier, avšak Meekové ranné časy boli ešte lepšie a zaručovali mu predbežné vedenie.

Poďme teda k nedeľnej etape. Poradie na prvých priečkach bolo Meeke, Ogier, Tänak a dopredu sa prepracoval aj Hänninen nasledovaný Neuvillom. Ako sme však už naznačili, RS16 sa stala osudnou pre belgického jazdca, ktorý trafil kameň a odtrhol zavesenie kolesa. Tesne pred ním skončil aj Esapekka Lappi, ktorého ešte nedávno všetci ospevovali, ale jeho výkony išli od víťazného Fínska dole a začal si pripisovať na svoje konto nuly. Presným opakom v tíme Toyoty a najstabilnejším jazdcom sa stal Juho Hänninen. Tomu patrila priebežná štvrtá priečka a teraz už môžeme prezradiť, že ju udržal až do cieľa, rovnako, ako vedúcu pozíciu udržal Kris Meeke.

foto: Hyundai Motorsport

Za svojím chrbtom udržal Ogiera s Ingrassiom a Tänaka s Järveojom a prejavil ozaj veľkú radosť. Veď práve Meeke by mal mať svoje miesto v Citroene isté aj pre budúci rok. „Nie je to o tom, koľkokrát ste dole, ale koľkokrát dokážete vstať. A mne sa to už párkrát v mojej kariére podarilo. Vieme, že naše auto je na asfalte dokonalé a náš výsledok to potvrdil. Celému nášmu tímu to dodalo veľké povzbudenie!“, potešil sa spokojný britský jazdec, ktorý svojmu tímu priniesol v tejto sezóne druhé víťazstvo.

A opäť sme pri tom, že pri sledovaní nátlaku Neuvilla na Ogiera sa dokázal k tejto dvojici veľmi nenápadne priblížiť mladý Ott Tänak. Ten na belgického jazdca stráca už len jeden bod a na vedúceho Ogiera 38 bodov. Nádej ešte stále žije a ako to dopadne, o tom rozhodnú posledné dve súťaže.

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 05/2017 Rally-Sports magazine.