Slovenský rally šampionát vo svojom závere 1/3

0
930

Dokopy 57 rýchlostných skúšok počas deviatich etáp mali možnosť odjazdiť posádky, ktoré odštartovali na všetkých šiestich podujatiach Majstrovstiev Slovenska v rally v sezóne 2014. Iba jedna posádka absolvovala všetky súťaže od jej štartu až do cieľa a to Igor Drotár s Vladom Bánocim. Aj keď celkovo nazbierali najviac bodov, po škrtnutí dvoch najhorších výsledkov im napokon patrí 2. miesto za poľskou dvojicou Grzegorz Grzyb – Robert Hundla.

Slovenský šampionát v rally otvorila na konci marca maďarská Vredestein Miskolc Rally, ktorá nahradila už tradičnú Rally Eger. Súťažné posádky preverilo počas dvoch súťažných dní 11 rýchlostných skúšok o meranej dĺžke 140,05 km, ktorým predchádzal piatkový Prológ na plochodrážnom štadióne v Miskolci. O najrýchlejšie časy sa na súťažnej trati starali prevažne maďarské posádky, ktoré si pozície medzi sebou neustále striedali. Absolútnymi víťazmi sa napokon stali Miklós Kazár s Tamásom Szőke na Forde Fiesta R5. Víťazstvo v slovenskom šampionáte si odniesli v sobotu posádky András Hadik – Krisztián Kertész (Subaru Impreza WRX Sti R4) a v nedeľu Grzegorz Grzyb – Robert Hundla (Škoda Fabia S2000). Zo 67 štartujúcich posádok bolo v závere druhého súťažného dňa klasifikovaných 45 z nich.

O päť týždňov neskôr, v prvý májový víkend, zavítala rally už tradične do Prešova, no tentoraz len ako jednoetapová súťaž. Deväť rýchlostných skúšok dlhých spolu 89,25 km sa postaralo o preriedenie poľa z 32 štartujúcich posádok len na 15 dvojíc, ktoré videli aj cieľovú rampu. S príjemnou novinkou na slovenských tratiach sa predstavili Jozef Béreš ml. so Zoltánom Répásom, ktorí štartovali na vozidle Mini John Cooper Works RRC, no do cieľa kvôli technickým problémom nedorazili. Rýchlostné skúšky ovládli jednoznačne Poliaci Grzyb s Hundlom, ktorí vyhrali na všetkých ne-okruhových tratiach a svojich najbližších súperov za sebou nechali s obrovskou stratou takmer jeden a pol minúty.

Po dvojmesačnej prestávke nasledovala letná L Racing VI. Rally Lubeník. Organizátori potešili všetkých fanúšikov motoršportu, keď po siedmich rokoch znovu oživili mestský okruh v Rožňave. Práve na ňom totiž v piatok večer odštartovala celá súťaž, ktorá sa následne v sobotu premiestnila na tradičné lubenícke a jelšavské rýchlostky. Prvé miesto po piatku patrilo Bérešovi s Répasom na ich Mini, no v sobotu hneď v druhej rannej skúške odstúpili a cestu za víťazstvo prenechali otvorenú súperom. Tejto šance sa bez problémov chytili Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom, ktorí si na svoje konto pripísali štvrté víťazstvo na tejto rally v rade, no najmä ďalšie víťazstvo v slovenskom šampionáte. Z 35 odštartovaných posádok prešlo cieľovou rampou 22.

V auguste sa slovenskí pretekári premiestnili k severovýchodným susedom, na poľský Rajd Rzeszowski. Dvojetapová súťaž priviedla na štart 59 posádok slovenského a poľského šampionátu, ktoré bojovali o čo najlepšie výsledky na 11 rýchlostných skúškach. Rovnako ako v Miskolci, aj v Rzeszowe sa stal najrýchlejším vozidlom Ford Fiesta R5, no tentokrát ho riadila poľská posádka Maciej Rzeznik – Przemyslaw Mazur. Keďže táto dvojica bodovala aj do nášho šampionátu, odniesla si z oboch súťažných dní plný počet bodov. Nijako tým však neohrozila vedúcu poľskú posádku majstrovstiev Slovenska, ktorá cieľ druhej etapy kvôli havárii nevidela.

Jubilejná 40. Rally Košice sa uskutočnila v prvý septembrový víkend. Po prvýkrát v histórii zažila táto súťaž zaradenie až dvoch okruhových rýchlostných skúšok, ktoré boli fantastickým „chytákom“ najmä pre divákov. Na trati sa predstavili posádky Majstrovstiev Slovenska, Majstrovstiev Maďarska, Slovenského rally pohára i maďarskej Rallye2, a tak sa stalo, že na siedmej RS, ktorá otvárala druhú etapu, krúžilo na mestskom okruhu pri Optime až 118 súťažných vozidiel. Najrýchlejšou posádkou oboch etáp sa napokon stala maďarská posádka Norbert Herczig – Igor Bacigál, ktorá zvíťazila v štyroch RS.

Poslednou majstrovskou súťažou boli Rallye Tatry, ktorých termín organizátori preložili z júna na október. Mnohí súťažiaci sa obávali prípadného snehu, no ten sa napokon „nekonal“. Napriek tomu však vládla veľká zima a posádky museli bojovať nielen s technikou a traťou, ale aj s nastavením svojho vozidla na chladné počasie. Do súťaže nastúpilo 33 posádok, medzi ktorými nechýbali ani Grzyb s Hundlom a ich najväčší konkurenti Drotár s Bánocim. Najlepší záver sezóny, aký si mohol predstaviť, zažil Jozef Béreš ml, ktorému konečne Mini Cooper vydržal a spoločne so Zoltánom Répásom mohla posádka osláviť absolútne víťazstvo. Oslavovať však mohli aj Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom, ktorí si tretím miestom zabezpečili slovenský titul majstrov v sezóne 2014.