Mimoriadne napínavý priebeh mal 45. ročník International Rechbergrace alebo po našom Majstrovstvá Európy v Pretekoch automobilov do vrchu na rakúskej trati Fladnitz Tulwitz – Rechberg Dorf. O prvé miesto sa „pobili“ dvaja talianski pretekári a po dlhšej dobe tým úspešnejším nebol Simone Faggioli, ale Christian Merli.

Slnko, dážď, ale aj sneh, to všetko prinieslo v dňoch 22.-24. apríla 2016 počasie na prvom podujatí Majstrovstiev Slovenska v Pretekoch áut do vrchu v tejto sezóne. Sledovať výkony jazdcov, ktorí sa museli prispôsobiť neustále sa meniacim podmienkam na trati, bolo naozaj veľmi napínavé a pozoruhodné. Organizátori z StAMK ZV Mürztal pripravili aj na tento rok nezmenenú trať dlhú 5 050 metrov s prevýšením 272 metrov, ktorou prešlo vyše 200 jazdcov. Do cieľa z nich dorazilo 62 v rámci historického šampionátu a 111 v medzinárodných a národných majstrovstvách.
Sobotňajšie tréningy boli ovplyvnené veľkými výkyvmi počasia, ktoré najlepšie zvládol rýchly Talian Simone Faggioli na svojej Norme F20FC. Časovo blízko sa okolo neho „hýbal“ aj Christian Merli na Oselle FA30, ktorý svoje kvality predviedol už na prvom preteku ME vo Francúzsku. Po zlepšovaní výkonov od neho každý očakával či dokáže zaútočiť na držiteľa viacerých rekordov. A možno to mnohí naozaj nečakali, no Christian bol rýchlejší hneď v prvej nedeľnej meranej jazde. Svojmu kolegovi nadelil vyše dvoch sekúnd, ktoré Simone nedokázal ani víťazstvom v druhej meranej jazde stiahnuť.
„Nádherné víťazstvo, fantastické. Veľmi som ho chcel získať. Dva roky pracujem ako blázon. Od začiatku sa mi darilo udržiavať správnu koncentráciu a s časom 1:54,980 som maximálne spokojný. Toto víťazstvo venujem všetkým, ktorí stáli blízko mňa a to najmä tesne pred pretekmi. Urobili sme skvelú prácu a postúpili správnym smerom. Teraz sa už môžeme pripravovať na 37. Internacional Rampa da Falperra v Portugalsku plánovanú na 8. mája“, zhrnul spokojný víťaz Christian Merli. Druhá priečka tak patrila Faggiolimu a tú tretiu si odniesol Miloš Beneš na Oselle FA30, ktorý za víťazom zaostal 10 sekúnd. Fantastické umiestnenie, 6.miesto v absolútnom poradí, patrilo domácemu miláčikovi Karlovi Schagerlovi na VW Golf Rally z Kategórie 1 uzatvorených kapotovaných vozidiel.

Medzi historickými vozidlami si jednoznačné víťazstvo odniesol starší syn z rodiny Di Fulvio, Stefano, na Oselle PA 9/90. Jeho brat Simone skončil na druhom mieste a to so stratou až 25 sekúnd. Obaja jazdci získali prvé miesto vo svojich triedach. Po ďalších 15 sekundách nasleduje vo výsledkoch Harald Neuherz na Audi Quattro S1.
V zozname prihlásených figurovalo pred pretekmi aj 14 Slovákov, z ktorých jeden neprišiel, presnejšie nováčik Martin Poláček, no namiesto neho sa ešte dohlásil František Kmeť. Ten bojoval o body medzi historikmi a to spoločne s Miroslavom Čiliakom. Naši jazdci skončili medzi európskou špičkou približne v polovici, na 38. (Kmeť) a 47. mieste (Čiliak). Zvyšných 12 pretekárov jazdilo v štartovom poli medzi jazdcami európskeho šampionátu. V úvode nedele patrilo prvé miesto Tomášovi Ondrejovi na Škode Fabia WRC. Tomu však neprialo počasie a o svoju pozíciu i dosiahnutý čas nechcene prišiel.
Až o 5 sekúnd sa dokázal zlepšiť najlepší Slovák vo výsledkovej listine, Ján Miloň, rovnako na Škode Fabia WRC a stal sa tak víťazom Majstrovstiev Slovenska na prvom podujatí v Rechbergu. „Nedeľná prvá súťažná jazda tak bola vlastne pre mňa zároveň aj tréningovou, ale musím povedať, že som neskutočne spokojný, všetko funguje tak, ako som si predstavoval. V rámci pretekov, po vypadnutí Igora Drotára, som bojoval hlavne s Tomášom Ondrejom, ktorý mi pred druhou súťažnou jazdou povedal, že chce dať z dosiahnutého času dole ešte dve sekundy. Ja som mu zo srandy povedal, že ja dám dole päť, čo sa mi nakoniec aj podarilo. Znamenalo to pre mňa víťazstvo v rámci Slovenska, ale aj výborné umiestnenie v rámci skupiny E1+2000 v rámci FIA európskeho šampionátu. Rád by som poďakoval mechanikom za perfektnú prípravu auta a samozrejme aj partnerom nášho Jantár Teamu“, povedal Miloň.
S druhou priečkou si musel vystačiť Tomáš Ondrej, ktorého vo výsledkoch nasledoval Peter Jureňa.

Veľmi pekné umiestnenie, v podstate hneď druhé miesto medzi českými jazdcami, zaujal Věroslav Cvrček, ktorý jazdil vo farbách L Racing Teamu. Jeho 11.miesto v absolútnom poradí bolo naozaj skvelé, ale slovenský šampionát je už druhý rok uzatvorený pre zahraničných jazdcov, a tak do neho nezískal žiadne body.
Ďalším Slovákom v poradí bol Martin Juhás na svojom vynovenom BMW M3, ktorý skončil v triede E1+2000 hneď za Miloňom. Petrovi Ambrúzovi patrila 1.priečka v medzinárodnej triede E1-2000 a zároveň 5.miesto v absolútnom poradí MSR. Poradie za ním tvorili Peter Florek, Vladimír Podmajerský, Bohumír Čambálik, Denis Pavlík a Peter Kacvinský. Preteky pre technickú poruchu nového vozidla nedokončil Igor Drotár a nedojazdil ani Sergej Skarpíšek.
Preteky automobilov do vrchu sa už v máji presunú do poľskej Zaluze (13.-15.5.), odtiaľ hneď na Jahodnú pri Košiciach (20.-22.5.) a následne budú putovať na sever do českého Šternberku (3.-5.6.).
Zdenka Tamášová
Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 05/2016 Rally-Sports magazine.
