Kopcová sezóna už vo svojej polovici

Od začiatku sezóny Pretekov automobilov do vrchu neuplynuli ešte ani dva mesiace a slovenský šampionát má za sebou už štyri preteky a šesť súťažných dní. Slovenskí jazdci stihli navštíviť už tradične Rakúsko, Poľsko, Česko a jedny domáce slovenské preteky. Jedna súťaž sa dokonca zrušila.

46. International Rechberg race 2017

Európsky šampionát v pretekoch automobilov do vrchu a rovnako aj Majstrovstvá Slovenska v PAV otvorili Rechbergrennen 2017, ktoré sa konali 21.-23. apríla pri mestečku Tulwitz. Na preteky sa prihlásilo vyše 200 pretekárov a odštartovalo ich napokon 197. Talianski jazdci sa pravdepodobne ešte stále neunavili a vzájomné „doťahovačky“ ich celkom bavia, pretože Simone Faggioli a Christian Merli si to opäť rozdali o desatinky sekúnd.

Treba však uznať, že Merli sa oproti minulému roku znovu zrýchlil a pre Faggioliho začína byť veľkým konkurentom. Potvrdilo sa to práve aj v Rechbergu, kde boli obe jazdy mimoriadne napínavé a napokon úspešnejšie pre Merliho. Sledovať súboj týchto dvoch jazdcov je veľmi príjemné, ale stále si treba uvedomiť, že obaja jazdia v rozličnej kategórii a teda jedného z nich musí predbehnúť niekto z konkurencie v triede, aby sa ich rovnaký bodový stav zmenil. V Rakúsku si teda obaja na svoje konto pripísali 25 bodov.

Ďalšia špička v absolútnom poradí sa nachádzala až dvanásť sekúnd ďalej. A to aj napriek tomu, že tretí Paride Macario osedláva rovnaké vozidlo ako Christian Merli, teda Osellu FA30. Nechceme však tomuto pánovi nijako škodiť, lebo treba uznať, že patria medzi troch najrýchlejších jazdcov Európy v pretekoch do vrchu a rozdiely ďalších jazdcov sa zvyšujú a zvyšujú podľa ich techniky. Čo sa týka Rechbergu, tak na štvrtom mieste skončil Miloš Beneš a na piatom Dušan Nevěřil.

Najvyššie umiestneným Slovákom na 14. mieste bol Jozef Béreš, ktorý si odskúšal prvé preteky na Tatuuse PY012. O niečo vyššie, presnejšie na 11. mieste, skončil český jazdec Vladimít Vitver, ktorý je zaregistrovaný do slovenského šampionátu, takže sa na tejto trati stal aj jeho absolútnym víťazom. Na druhom mieste skončil spomínaný Béreš a na treťom Petr Trnka. Veľmi pekne si počínali aj bývalí jazdci Slovenského kopcového pohára – Jaro Dubóczi, Miki Čambal, Patrik Purš či Július Roziak. Všetci štyria sa museli naučiť trať, ktorú doteraz nepoznali a navyše si vybojovali aj kvalitné umiestnenia a dôležité body.

43. Biezczadzki Wyscig Gorski

12.-14. mája pokračoval slovenský šampionát na poľskej Zaluzi, kde samozrejme nechýbali ani domáce poľské majstrovstvá. Dvojdňová súťaž tentokrát prilákala 79 jazdcov a to aj vďaka zaradeniu do FIA International Hill Climb Cup. Počasie v Poľsku sa nieslo v znamení predošlého ročníka a to takmer presne do bodky. V sobotu bolo mokro, čo znamenalo pokojnejšiu a pomalšiu jazdu najmä pre formulové vozidlá. Svoje si užil Jozef Béreš, ktorý kvôli zlomenej ruke vynechal Majstrovstvá Európy v Španielsku a Portugalsku, ale Zaluz si už nenechal ujsť a to aj napriek tomu, že ruka ešte nebola úplne v poriadku.

Najväčšie súboje sa očakávali medzi rovnakou dvojicou ako v minulom roku – Waldemarom Kluzom a Igorom Drotárom. Prešovčan však zostal smutný, pretože jeho Fabia rovnako, ako v Rechbergu, cieľ kvôli technickým problémom nevidela. Poľský jazdec tak v sobotu zostal bez väčšej konkurencie a tešil sa z prvého miesta. Štyri sekundy za ním došiel Dubai a ďalšiu sekundu Karel Trněný. Dubai sa tešil aj v slovenskom šampionáte, do ktorého boduje, pretože tam získal prvé miesto pred Jozef Bérešom a Petrom Jureňom. Nedeľa už bola iná, krajšia a slnečná a navyše zaradená do FIA IHCC, takže do popredia sa dostali formulové vozy. Tým najrýchlejším jazdcom bol Václav Janík na svojej Norme. Druhý skončil opäť Dubai a tretí Jozef Béreš. Podobné poradie, avšak bez Janíka, bolo aj v slovenskom šampionáte, kde Dubaia a Béreša doplnil na stupňoch opäť Peter Jureňa.

Moris Cup Jahodná 2017

Hneď týždeň po poľskej Zaluzi sa pretekári do vrchu presunuli na domáci kopec Jahodná pri Košiciach. Trať privítala nielen slovenských zástupcov, ale aj pretekárov z Česka, Maďarska, Rakúska, Talianska, Francúzska, Bulharska a Poľska. Opätovné zaradenie do FIA majstrovstiev historických automobilov sem prilákalo nádherné historické skvosty, na ktoré bola radosť pozerať. Presným opakom, nie v zmysle krásy, ale v zmysle rokov, boli moderné formulové vozy a placky, ktoré len tak niekde naživo neuvidíte a už vôbec nie v takýchto rýchlostiach.

Na štart sa v sobotu postavilo 75 a v nedeľu 68 pretekárov. Čo sa týka soboty, keď nejazdili formulky zaradené do FIA medzinárodného pohára, najväčšími adeptmi na víťazstvo boli Jozef Béreš, Igor Drotár a poľský jazdec Dubai, ktorí sa od začiatku roka aj najviac „prejavovali“. Drotár síce nedojazdil ani jedny preteky, ale keď auto fungovalo, jeho výsledky boli skvelé a dokázal to aj v prvý súťažný deň na Jahodnej. Absolútnym víťazom sa stal na formule Tatuus PY012 Jozef Béreš, za ktorým hneď na druhom mieste skončili práve Igor Drotár na Škode Fabia R5 a na treťom mieste Dubai na Mitsubishi Lancer Berg Monster. Výborný výsledok, absolútne štvrté miesto, dosiahol aj bulharský jazdec Lyuben Kamenov, ktorý na košickej Jahodnej štartoval po prvýkrát. So svojím novým BMW Z4 GT3 sa skvele skamarátil aj Ján Miloň, keď došiel na šiestom mieste.

Nedeľa bola výsledkovo o niečo iná, pretože sa predviedli už aj ďalšie európske placky a formulové vozidlá. Absolútne najrýchlejším bol Václav Janík na Norme M20FC, za ktorým náš Jozef Béreš zaostal o 7 sekúnd. Janík mal navyše problémy s olejovým chladičom, ale ten našťastie obe súťažné jazdy vydržal a doviezol jazdca do cieľa šťastne na prvom mieste. Tretiu priečku absolútneho poradia obsadil Uberto Bonucci na Oselle PA9/90, ktorý bol týmto výsledkom najrýchlejší aj medzi historickými špeciálmi.

Na Moris Cup Jahodná odštartoval svoju sezónu aj Slovenský kopcový pohár, ktorého sa tu však zúčastnilo iba šesť jazdcov. Spomedzi nich bol po oba dni najrýchlejší domáci pretekár Jakub Kolek na Citroene C2. V sobotu ho na stupňoch víťazov doplnili Karol Tánczos na Fiate Punto a Roland Pecúch a v nedeľu opäť Roland Pecúch a tentoraz aj Gabriel Tamás.

Ecce Homo 2017

V Šternberku sa v prvý júnový víkend konal už 37. ročník Majstrovstiev Európy a zároveň 112. ročník automobilových pretekov do vrchu. Ecce Homo je každoročne výzvou pre veľké množstvo pretekárov a aj napriek tomu, že si jazdci odjazdia len dve jazdy v sobotu a dve jazdy v nedeľu, berú tento kopec ako obľúbenú povinnú jazdu s veľkou diváckou kulisou. Trať je dlhá len o niečo menej ako v Dobšinej, meria 7800 metrov a najrýchlejší jazdci na nej dosahujú časy okolo troch minút. V tomto roku však neprialo počasie. Neustále sa menilo, čo znamenalo aj pneumatikovú lotériu a neistých víťazov.

Na trati nechýbali už tradiční obľúbenci divákov – Simone Faggioli a Christian Merli, ktorých sprevádzal Paride Macario. Presne táto trojka bola rovnako ako v Rechbergu, aj na tejto trati najrýchlejšia. Rozdiel medzi prvými dvomi bol však naozaj maličký, tentokrát len 180 tisícin sekundy! Ale víťazom sa stal konečne Faggioli pred Merlim a Macariom. Ten svoju stratu z Rechbergu trochu skresal a na Ecce Homo stratil na prvého Faggioliho len štyri sekundy.

V Majstrovstvách Slovenska zbieralo body 30 pretekárov. Najrýchlejší bol opäť Vladimír Vitver pred druhým Trnkom a tretím Bérešom. Väčšina jazdcov mala druhú jazdu mokrú, takže ich časy sa aj výrazne zhoršili. Našťastie nedošlo k žiadnym väčším haváriám.

Po Ecce Homo Šternberk sa vo vedení slovenského šampionátu nachádza Jozef Béreš, ktorý podáva celkom stabilné výsledky a na svojom konte má 119 bodov. Na druhom mieste je priebežne Dubai s 92 bodmi a na treťom Peter Jureňa s 52 bodmi. Pomaly sa dopredu prediera aj Igor Drotár, ktorému v úvode sezóny nefungovalo auto, ale už sa všetko otočilo správnym smerom.

Kalendár Majstrovstiev Slovenska bol však ukrátený o dvojpretek na novej trati Homôlka, ktorý sa žiaľ neuskutoční. Pred nami sú teda júlová Pezinská Baba (8.-9.7.), Dobšinský kopec (22.-23.7.) a Jankov vŕšok (29.-30.7.) a augustová Ostrá Lúka (26.-27.8.).

Zdenka Tamášová