Adrenalínový autokros opäť navštívil východ Slovenska

0
846
Autokros Dargov-Dubiny sa v posledných rokoch vrátil opäť na „scénu“ a na svojej trati aj v roku 2017 privítal pretekárov z piatich európskych krajín. Tí súťažili v rámci Majstrovstiev FIA Zóny strednej Európy, Majstrovstiev Slovenska, Maďarska, Rakúska, Slovenského autokrosového pohára a Regionálneho autokrosového pohára.

V sobotu upršané a v nedeľu slnečné počasie privítalo pretekárov koncom septembra na autokrose v Dargove. Na štarte sa zišla vyše 50-tka súťažiacich. Keďže sezóna sa pomaly chýlila ku koncu, všetci chceli pozbierať čo najviac bodov a zabojovať o najvyššie umiestnenia. A tak to na trati aj vyzeralo. Už tréningové jazdy boli mimoriadne napínavé a nervózne a o semifinále a finále ani nehovoríme. Viacero vozidiel, teda najmä bugín, sa ocitlo mimo trate a nevedeli odtiaľ vyjsť alebo im to nedovolilo poškodenie náprav či chladiča.

Súťažné vozidlá sa začali na Dargove hromadiť v piatok, aby si stihli obsadiť dobré miesto pre servis a aby sa poriadne pripravili na súťaž. V sobotu od rána boli na rade preberania vozidiel a voľné tréningy. Po 16. hodine sa uskutočnila aj prvá z troch kvalifikačných jázd a to prevažne na mokrom a zablatenom povrchu. Kvalifikačné jazdy sú určené na to, aby vybrali tých najlepších, ktorí postúpia do semifinále, takže jazdci musia aj tu ísť naplno a ukázať svoj potenciál. Zvyšné dva tréningy sa konali v nedeľu, už v príjemnom slnečnom počasí.

Diváci mali možnosť sledovať napínavé súboje v každej jednej kategórii a klasifikácii. Najviac dotlčené boli asi vozidlá s pohonom 4×4, kde si nič nedarovali najmä maďarskí jazdci. Najmenej ohľaduplní boli z nášho diváckeho pohľadu Peter Palotas, Laci Voros a István Antal. Autokros je síce kontaktná motoršportová disciplína, ale ani tu by sa nemal nikto súpera vyraďovať vytlačením z trate či nečistými predbiehacími manévrami. Toto sa dialo aj medzi bugínami, avšak tie majú nápravy naozaj dosť slabé. Vytrhnúť tlmič či zlomiť nejakú inú časť nápravy je veľmi jednoduché.

Výborné výkony na buggy predvádzali rakúsky pretekár Philip Stenzl na Buggy 1600. Tiež Slováci Dušan Králik a Igor Vlasatý, ktorí v rámci FIA Zóny strednej Európy obsadili aj tri najvyššie priečky. Medzi silnými vozidlami nad dva litre to bol napokon veľký súboj medzi Braňom Adamíkom na Mitsubishi a Michalom Tóthom na Škode Fabia, až vyhral prvý menovaný. V dvojkolkách bol zas najrýchlejší Fiat Bravo za volantom s Miroslavom Vallom.

Majstrovstvá FIA Zóny strednej Európy a Majstrovstvá Slovenska pokračujú v polovici októbra svojím posledným podujatím v maďarskom Domsode.

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 05/2017 Rally-Sports magazine.