Kajetanowicz vládne európskej rally

0
843

Po zrušení Rally Liepaja kvôli zlým poveternostným podmienkam, sa otvorenie sezóny Majstrovstiev Európy v rally, posunulo až na marcovú 40. Rally Islas Canarias – El Corte Inglés 2016. Napínavý priebeh priniesol víťazov na netradičnom súťažnom vozidle.

foto: Josef Petru

Po dvojročnej prestávke sa Majstrovstvá Európy v rally vrátili na Kanárske ostrovy. Vzhľadom ku rôznorodej trati s častými zmenami v stúpaní a klesaní a úzkym zákrutám je táto rally veľkou výzvou pre súťažné posádky a zároveň „slasťou“ pre oči divákov. Náročný je aj povrch trate, ktorý vo veľkej miere tvorí sopečná láva. Dôležité je dobré nastavenie auta, správny výber pneumatík a kvalitne napísaný rozpis. Súťažné posádky mali absolvovať počas dvoch súťažných dní a to 11.-12. marca, trinásť rýchlostných skúšok, z ktorých bola prvá zrušená. Od úvodu prvej etapy to vyzeralo tak, že najväčší súboj bude prebiehať medzi trojicou Ostberg, Kajetanowicz a Lukyanuk. Vedúcej pozície sa ujali Mads Ostberg s Ola Floenom na Forde Fiesta R5, ktorí si ju držali do siedmej rýchlostnej skúšky. Tá sa pre nich však stala osudnou a po havárii museli z pretekov odstúpiť. Na prvé miesto sa posunuli úradujúci majstri Európy, Kajetan Kajetanowicz s Jarkom Baranom na Forde Fiesta R5. V závere prvého súťažného dňa sa za nimi so stratou 22 sekúnd držali Alexey Lukyanuk s Alexeyom Arnatouvom na podobnom vozidle a tretia priečka patrila domácej posádke Enrique Cruz – Ariday Bonilla na krásnom žltom Porsche 997 GT3.

Druhá etapa sa začala problémami poľskej posádky s pneumatikami, kvôli ktorým prišla o svoj náskok. Lukyanuk sa dostal do čela a svoju konkurenciu tak „stratil“ ďaleko vo výsledkovej listine. Jeho jazda sa zmenila skôr na jazdu na istotu ako na najlepší čas a to bol práve dôvod toho, že ho predbehli Cruz s Bonillom. Túto posádku nikto veľmi nesledoval, pretože nebodovala v európskom šampionáte, ale len vo svojich národných majstrovstvách. Cruzov náskok sa do konca druhej etapy vyšplhal na 25 sekúnd a jeho posádka na Porsche 997 GT3 sa stala absolútnym víťazom 40. Rally Islas Canarias pred Lukyanukom s Arnatouvom. Nechýbalo veľa a v prvej trojke najrýchlejších by sa ocitlo aj druhé Porsche, no žiaľ, jeho posádka Armide Martín – Pedro Dominguez musela z pretekov odstúpiť kvôli poruche motora. Aspoň tretiu priečku si tak vybojovali Kajetanowicz s Baranom. Víťazstvo v rámci ME si odniesol Lukyanuk.

foto: Josef Petru

Presne štyri týždne po súťaži na Kanároch sa súťažné tímy Majstrovstiev Európy premiestnili na 74. Circuit of Ireland. Jedna z najstarších rally sveta hostila jazdcov na náročných tratiach tvorených poľnými cestami i ulicami v mestských lokalitách. Harmonogram dvoch etáp obsahoval spolu 14 rýchlostných skúšok na meranej trati dlhej vyše 200 kilometrov. Na štart sa okrem tradičných „zberateľov“ bodov do šampionátu postavili aj Elfyn Evans s Craigom Perrym na ďalšom Forde Fiesta R5, ktorý je v tejto dobe mimoriadne obľúbený. Tentokrát nechýbali v štartovke ani mladý Craig Breen so svojím spolujazdcom Scottom Martinom (Citroen DS3 R5).

Piatkové dopoludnie prinieslo šťastie Evansovi, avšak nie na dlho. Po problémoch s prehrievaním motora musel po naozaj krátkej účasti z rally odstúpiť. A navyše z prvého miesta, ktoré prenechal Breenovi. V tej chvíli sa začala „naháňačka“ medzi mladým Írom a poľským majstrom Kajetanowiczom. Časové rozdiely medzi obomi posádkami sa raz zmenšovali, raz zväčšovali, v RS12 tvoril rozdiel medzi nimi len 5,2 sekundy! Zmena sa už však nekonala a Breen s Martinom si prišli po absolútne prvé miesto z Circuit of Ireland rally 2016. Tretie miesto si od vypadnutia Evansa držali Alastair Fisher s Gordonom Noblem na Forde Fiesta R5. Veľká škoda bola českej posádky Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát, ktorá sa ešte v predposlednej RS nachádzala na krásnom piatom mieste, avšak v poslednej skúške havarovala.

Po spočítaní bodov z oboch súťaží sa vo vedení drží Kajetanowicz (60 bodov) pred Lukyanukom (38 bodov) a Breenom (38 bodov). Ďalšie pokračovanie Majstrovstiev Európy nás čaká na Rally Acropolis začiatkom mája.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 04/2016 Rally-Sports magazine.