Európska špička oživila autokros na Dargove

0
1314
Do Dargova sa vrátila Európa! Takto jednoducho by sa dalo zhrnúť opätovné zaradenie Autokrosu Dargov – Dubiny do kalendára FIA Zóny strednej Európy.

Nový dátum, nové zaradenie, upravená trať a približne päťdesiatka jazdcov zo strednej Európy. Toto všetko sa udialo v dňoch 24.-25. septembra 2016 na obľúbenom Dargove, ktorý bol po dlhšej prestávke opäť zaradený do FIA Zóny strednej Európy a tiež do Majstrovstiev Slovenska, Maďarska, Rakúska a Slovenského a Regionálneho autokrosového pohára. O obnovu tradície sa postarali členovia organizačného tímu SZTŠ ZO Slovtransgaz na čele s jeho predsedom Adriánom Kramerom.

Autokrosový areál sa nachádza priamo v obci Dargov, približne 30 km od centra Košíc. Na východnom Slovensku je to jediný areál určený pre autokros. Dĺžka trate je 1 000 metrov s minimálnou šírkou 12 metrov a maximálnou šírkou 30 metrov. Trať je ohradená vysokým plotom, pretože autokros je naozaj mimoriadne kontaktným športom a neraz sa stane, že auto vyletí mimo trate. Stalo sa to aj tentoraz a dokonca niekoľkokrát, avšak našťastie v ani jednom prípade nebol ohrozený jazdec ani diváci.

Preteky odštartovali v sobotu preberaním jazdcov a vozidiel a pokračovali voľným tréningom a meranými tréningami. Popoludní sa uskutočnila aj prvá séria kvalifikačných jázd, resp. rozjázd, ako sa im v autokrose hovorí. V nedeľu z rána prišli na rad ďalšie dve kvalifikácie a po nich už aj finálové jazdy, ktoré rozhodli o absolútnych víťazoch. Diváci mohli sledovať fantastické súboje v skupinách áut i bugín. Na trati videli rýchle Felicie Ľubomíra Štempáka, Šimona Hrnčiara, Petra Baniara, takmer neprekonateľné Mitsubishi Colt Adama Kisa, ktorého naháňalo najmä Mitsubishi Marcela Dleska, tiež šialenú bielo-oranžovú buggy Philipa Stenzla a mnoho ďalších jazdcov.

Víťazmi v rámci FIA CEZ sa stali Szabolcs Klenancz (kat. Superbuggy), Philip Stenzl (kat. Buggy 1600) a Adam Kis (kat. TA). Keďže autokros je rozdelený do niekoľkých divízií a tried, nedá sa hovoriť o absolútnom víťazovi a to ani v rámci slovenských pretekárov. Medzi tých najrýchlejších na trati však určite patrili Igor Vlasatý na Seate Buggy a Marcel Dlesk na Mitsubishi Lancer Evo IX. Krásny súboj medzi objemovo najslabšími vozidlami predviedli Ľubo Štempák a Miro Jakub, ktorí niekoľko kôl jazdili bok po boku a až do konca nebolo úplne isté, ktorý z nich sa stane víťazom. Tým úspešnejším bol napokon mladší Štempák. Rýchly dieslový VW Golf v ďalšej kategórii určite neušiel žiadnemu oku divákov. Štarty Sandora Kakusziho boli neuveriteľné rýchle a jeho náskok priam bleskový. Osudným sa mu stalo však posledné finálové kolo, v ktorom odstúpil pre zlomenú poloos.

Preteky dopadli naozaj na výbornú, navyše prialo aj príjemné počasie. Skvelú atmosféru dopĺňal veľký počet fanúšikov, ktorí fandili svojim obľúbencom. Veríme, že sa najlepší jazdci strednej Európy vrátia do Dargova aj v budúcom roku!

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 10/2016 Rally-Sports magazine.