Keď sa do Škodovky „pustí“ ozajstný Maník…

0
8632

24-ročný Ján Maník z Raslavíc sa autám a samotnému motoršportu venuje od detstva. Jeho sny však neostali ležať len v predstavách alebo na papieri, ale dostali ozajstný reálny tvar.

Od kedy sa venuješ autám?
Autám sa venujem od útleho veku, no tak profesionálnejšie asi od pätnástich rokov.

Čo ťa na autách baví a zaujíma?
To, že sa pri nich viem odreagovať a sú mojou neoddeliteľnou súčasťou života. Autá sú môj koníček a práca zároveň. A už aj podľa toho aké auto vlastním sa dá povedať, že sa hlavne zaujímam o úpravy. Hlavne výkonnostné, ale dá sa povedať, že aj karosárske a všetky ostatné.

Aké motoršportové disciplíny si si vyskúšal?
Slalom, amatérske rallye, šprint…

Ktorá disciplína ťa oslovila najviac?
Teraz si budem trochu protirečiť, ale najviac ma oslovila Minirally, aj keď je moje auto postavené na okruhy, resp. asfaltové podujatia.

Na akom pretekárskom aute si začínal?
Na zelenej Škode 105L s motorom Škoda 120 s miernymi úpravami.

Kedy sa rozhodol pre stavbu Škodovky?
V 16-tich rokoch, keď som si len tak lietal po známom videoportáli a narazil som na video, konkrétne s tou istou Škodovkou, ktorú teraz vlastním, no vo videu na nej jazdil ešte Petr Chmátil.

Odkiaľ auto prišlo a čo všetko sa na ňom menilo?
Auto prišlo z Berouna ako skelet s nápravami. Dostalo teda komplet mnou prestavený motor Fabia 1,4 turbo aj s novou (aktuálne upravenou) prevodovkou. Taktiež sa komplet dokončil brzdový systém a hydraulická ručná brzda, elektronická kabeláž a prístrojová doska aj s novými budíkmi.

Vyskytli sa nejaké technické problémy počas prestavby?
Samozrejme. V prvom rade sa prehrieval motor, a preto sa prerábal komplet chladiaci systém. Za 3 roky motor zlikvidoval 7 prevodoviek, no verím, že táto aktuálna toho ešte vydrží oveľa viac ako tie pred ňou.

Je to skôr výstavná leštenka alebo závodný špeciál?
Momentálne je to skôr leštenka ako závodný špeciál, keďže aj nejaký ten vývoj plus účasť na závodoch stojí peniaze a to všetko si zatiaľ financujem sám.

Aké úspechy si s ním dosiahol?
Keď to berieme z pohľadu leštenky tak auto už získalo mnoho ocenení v show&shine a bolo pozvané aj na viaceré vystavovateľské podujatia. Z pohľadu na auto ako na závodný špeciál, už tiež získalo nejedno ocenenie či už v slalome alebo v šprintoch.

Aké sú tvoje ďalšie ciele s týmto autom? Stále na ňom pracuješ?
Auto určite prejde ešte mnoho úpravami, ako napr. komplet prekopanie interiéru s karbónovými doplnkami. Bude sa prerábať prístrojová doska, do ktorej budú osadené digitálne budíky, tiež dostane duralovú nádrž. Čo sa týka motora, tak už je nachystaný ďalší motor na stavbu, ale komponenty, ktoré v ňom budú použité, si chcem najprv otestovať v aktuálnom motore. Napr. snímač klepania, iná kompresia, iná vačka, launch control, karbónové komponenty a čo sa týka chladenia, tak sa bude dorábať náporové chladenie s inou kapotou.

Rozmýšľaš do budúcnosti aj nad zmenou auta? Novým projektom?
Nápady na nové projekty určite sú, no všetko stojí a padá na mojom voľnom čase a financiách. Uvidíme teda, čo budúcnosť prinesie.

Nesplnené sny?
Mitsubishi Lancer EVO 9, Škoda 130 L/A, Ford Mustang Shelby GT500

Škoda 130 LR/H

– základ Škoda 130L, karoséria sedan
– body kit Škoda 130 LR/H laminátové diely – nárazníky, blatníky a kapoty
– ochranný rám podľa prílohy J
– dvere odľahčené, kostra potiahnutá hliníkovým plechom, okná makrolón
– motor Fabia 1.4 8v turbo IHI RHF5 – výkon 132 Kw, 230 Nm
– základ Fabia 8v 1396ccm (75,5×78) – kľuka vyvážená, zotrvačník Favorit, odľahčený a vyvážený + veniec Š120, riadiaca jednotka – Ignitech
– vačka 265/265 veľké uloženie, zdvih 6,6 – 6,4 mm
– hlava Favorit 1.3 upravená, sacie kanále 30 mm, ventily sériové, upravene spaľováky (vybranie kvôli KP)
– vahadla favorit upravené, tyčky oceľové – vodná pumpa S130 (veľké lopatky) -výmenník voda – olej VW group
– karburátor SOLEX 32 DIS + sacie potrubie R5GTT prispôsobené na Škoda prírubu, big intercooler
– spojka – 190 mm keramická lamela + prítlačný tanier Felicia1.6
– prevodovka suchá, stály prevod 3,90, 5 rýchlostná + dlhá jednotka = 3,10 po GO, zavesená
– predné brzdy – AP RACING 4- piestikové, plávajúci kotúč – vetraný 276mm
– zadné brzdy 4 piestiky z okruhového Favoritu, hydraulická ručná brzda Wilwood, pancierové hadice
– podvozok Protlum výškovo staviteľný – predná náprava sériová, vystužená + ostré riadenie
– predná náprava vovarená do karosérie o 4 cm – kvôli tomu aj úplne nový most nápravy
– zadná náprava replika LR nápravy – klasické poloosy
– disky – ARC Brno, trojdielne, rozteč 4×100, R13 šírka – predné 6.75″ a zadné 8.5″
– vpredu obuté slicky – MICHELIN 200/540 R13, vzadu slicky – AVON 9.0/21.0- R13
– sedačka – LICO – SPARCO Circuit VTR + 4 bodové pásy SPARCO, volant SPARCO

Zdenka Frývaldská

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 10/2016 Rally-Sports magazine.