Majstrovstvá Slovenskej republiky v rally 2015

0
1015

Za nami je ďalšia úspešná sezóna Majstrovstiev Slovenska v rally. V roku 2015 absolvovali súťažné posádky spolu 556,87 kilometrov na 46 rýchlostných skúškach, ktoré pripravili organizátori piatich súťaží – štyroch na Slovensku a jednej v Maďarsku. Majstrovský titul si v absolútnom poradí odniesla posádka, ktorá absolvovala všetky „ostré“ kilometre a to Jaroslav Melichárek a Erik Melichárek.

Päťdielny slovenský šampionát v rally odštartoval svoju sezónu 2015 v posledný marcový víkend už tradične za domácimi hranicami – v Maďarsku na Eger Rallye. Dvojetapová súťaž bola zaradená do maďarského i slovenského šampionátu, tiež maďarského a slovenského historického šampionátu, maďarskej Rallye2 a Slovenského rally pohára, vďaka čomu na nej odštartovalo až 186 posádok. Do vedenia sa v podstate hneď od úvodu prvého súťažného dňa dostali Norbert Herczig s Igorom Bacigálom na Škode Fabia S2000, ktorí sa dokázali brániť aj silným vozidlám špecifikácie WRC či R5. Vďaka skvelému výkonu sa po ôsmich rýchlostných skúškach lúčili s prvou etapou s náskokom vyše pol minúty. Na druhý deň však prišla zmena a to vo forme veľkého tlaku posádky Grzegorz Grzyb – Robert Hundla na Forde Fiesta RS WRC, ktorá dokázala súperovu stratu pomaly zmazať a vyšplhať sa na prvé miesto absolútneho poradia pred Herczigom s Bacigálom a bratmi Melichárkovcami. Víťazstvo v hodnotení Majstrovstiev Slovenska si v dvoch etapách podelili Grzyb s Hundlom a Jaro a Erik Melichárkovci.

Po náročnej a chladnej maďarskej súťaži sa štartové pole presunulo na domácu pôdu do Prešova. Tradičná prešovská rally priniesla 1.-2. mája aj novinku, ktorou bola „Minirally Prešov“. Posádky z amatérskych súťaží si na nej po splnení niekoľkých podmienok mohli v piatok poobede vyskúšať náročnosť, no najmä skvelú atmosféru obľúbeného mestského okruhu. Po nich už prišli na rad posádky Majstrovstiev Slovenska, na ktoré však nečakal len mestský okruh, ale dokopy až 8 rýchlostných skúšok na 88 meraných kilometroch. 22.ročník Rally Prešov bol jasnou „hrou“ dvojice Grzyb – Hundla, ktorá mala v polovici pretekov takmer minútový náskok pred Jozefom Bérešom ml. so Zoltánom Répásom na ich Mini John Cooper Works WRC. Aj keď Ďodi sa Poliakom nenápadne približoval, svoju stratu z prvej polovice dňa už nedokázal stiahnuť a v závere dňa mu patrilo druhé miesto za Grzybom. Skvelý výsledok na domácej súťaži zaznamenali Igor Drotár s Vladom Bánocim, ktorí skončili na treťom mieste. Naopak, práve veľké sklamanie a až piatu priečku, si domov odnášali bratia Melichárkovci, ktorých potrápili defekty. Rally Prešov je každoročne známou tým, že do jej cieľa vždy dôjde veľmi nízky počet štartujúcich. V tomto roku sa to podarilo 37 majstrovským posádkam z 53 odštartovaných.

Šesť rýchlostných skúšok na dvoch tratiach absolvovali v sobotu 27. júna 2015 súťažné posádky VII. Rally Lubeník. Tretia súťaž Majstrovstiev Slovenska privítala na svojich tratiach 56 posádok zo Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska. Ani na tejto súťaži nezaváhali Poliaci Grzyb s Hundlom, ktorí si na svoj účet pripísali päť víťazstiev v rýchlostných skúškach a zároveň piate víťazstvo na tejto rally. Svoju stratu z Prešova sa snažili dohnať bratia Melichárkovci, ale keďže gemerské trate im úplne nesadli, uspokojiť sa museli s druhým miestom. Bronzová priečka patrila takmer celý deň Jozefovi Bérešovi ml. so Zoltánom Répásom, no po štvrtej RS ich zradila technika a na tretí „pódiový“ stupienok tak vystúpili Tomáš Ondrej s Adamom Gomorim. Posádka sa predstavila na svojej novej Škode Fabia WRC a ukázala svoj i jej veľký potenciál. Ani v Lubeníku sa štartujúcim nevyhlo viacero technických problémov či havárií a do cieľa napokon prišlo 42 z nich.

Organizátori Rallye Tatry vymenili minuloročný chladný koniec októbra za svoj už pomaly tradičný teplý koniec júla. Pre súťažné posádky pripravili 87,4 meraných kilometrov na siedmich rýchlostných skúškach. Ani tentokrát nechýbal mestský okruh, ktorý tradične lemovali stovky fanúšikov a to aj napriek neskorej večernej až nočnej hodine. Na trati sa predstavilo 60 posádok, medzi ktorými sa po prvýkrát objavili aj dve dvojice novovzniknutej Rally Legend. Žiaľ, ani jedna z nich napokon súťaž nedokončila. Aj tentokrát sa najlepšie darilo dvojici Grzyb – Hundla, ktorá pred svojimi súpermi zvíťazila s náskokom až 56 sekúnd. Zaujímavosťou je, že Jaro a Erik Melichárkovci odštartovali druhý deň s defektom, ktorý ich stál jednu minútu a osem sekúnd. Je teda možné, že keby k nemu nedošlo, posádka by mala šancu na víťazstvo. Takto si musela vystačiť až so štvrtým miestom. Na stupňoch víťazov pred ňou skončili Pavel Valoušek s Veronikou Havelkovou so Škodou Fabia S2000 na druhom mieste a Tomáš Kukučka s Radom Moznerom so Subaru Impreza WRC na treťom mieste. Na tejto rally odštartovala pravdepodobne aj najvzdialenejšia dvojica Petter Kristiansen – Ole Kristian Brennum pochádzajúca z Nórska, ktorá súťaž dokončila so svojím Mitsubishi Lancer Evo IX na deviatej priečke.

Neplánovaný záver sezóny absolvovali súťažné posádky na Rally Košice. Dvojetapová súťaž sa uskutočnila v novom augustovom termíne s tým, že po nej mala nasledovať ešte Rally Tribeč, ktorá by rozhodla o majstroch či vicemajstroch Slovenska. Tú napokon organizátori zrušili, a tak sa o všetkom rozhodlo na košickej súťaži, resp. o niečom sa rozhodlo až po nej. Organizátori z Autoklubu Košice pripravili počas dvoch etáp dokopy 11 rýchlostných skúšok na 140 kilometroch. Bojovať o titul sa malo najmä na najdlhšej rýchlostnej skúške celej sezóny – RS Opiná, dlhej 24,35 km. Tá však prišla na rad až počas druhej etapy a priniesla naozaj veľké množstvo vypadnutých posádok a veľké časové rozdiely. Ak sa vrátime do prvej etapy súťaže, jej sedem rýchlostných skúšok si podelili na rovnako tri ku trom Grzyb a Melichárek a jednu vyhral už aktuálny maďarský majster – Herczig. O víťazoch prvej etapy však samozrejme rozhodoval čas a ten prial opäť Grzybovi s Hundlom, za ktorými skončili Herczig s Bacigálom a bratia Melichárkovci. Nedeľný výjazd mimo trate neprispel k dobrému výsledku dvojice Herczig – Bacigál, ktorá sa prepadla takmer až na koniec výsledkovej listiny a nepomohli jej ani ďalšie dve víťazstvá v RS. Najvyššiu pozíciu v celkovom hodnotení si dokázali ustrážiť Poliaci, vďaka čomu oslávili nielen absolútne víťazstvo na Rally Košice, ale aj majstrovský titul v sezóne 2015. Oslava však netrvala dlho. Na vozidlo víťaznej posádky podal súťažiaci Melico Racing technický protest, na základe ktorého bola poľská posádka vylúčená zo súťaže. Tento výsledok potvrdil aj národný odvolací súd. Absolútnymi majstrami Slovenska v rally sa tak v sezóne 2015 stali Jaroslav a Erik Melichárkovci.

Absolútne poradie MSR v rally 2015
1. Jaroslav Melichárek – Erik Melichárek, Ford Fiesta RS WRC
2. Grzegorz Grzyb – Robert Hundla, Ford Fiesta RS WRC
3. Pavel Valoušek – Veronika Havelková, Škoda Fabia S2000

Majstri Slovenskej republiky v rally 2015
Skupina 2WD Tomáš Fusko – Jakub Slovák
Trieda 2 Pavel Valoušek – Veronika Havelková
Trieda 3 Vlastimil Majerčák – Michaela Vejačková
Trieda 5 Peter Haluška – Pavol Kočík
Trieda 6 Tomáš Fusko – Jakub Slovák
Trieda 7 Peter Šablatúra – Lukáš Antalík
Trieda 8 Slawomyr Kurdys – Michal Kasina
Trieda 11 Jaroslav Melichárek – Erik Melichárek

Majstrovstvá Slovenskej republiky v rally historických vozidiel
Jozef Béreš – Vojtech Bačinský

Víťazi tried Slovenský Rally Pohár
Trieda RP1 Pavol Zajac – Matej Zajac
Trieda RP3 Tomáš Polovka – Ján Pavlík