O majstroch Slovenska v rally rozhodne až posledná súťaž v Košiciach

0
972
Sezóna Majstrovstiev Slovenska v rally 2019 je vo svojom konci a pred nami je už len dvojetapová Rally Košice. Tá príde na rad už budúci týždeň a prinesie mená absolútnych majstrov Slovenska i majstrov jednotlivých tried.

Kalendár slovenského rally šampionátu tvorí v tomto roku sedem podujatí, resp. jedenásť súťažných dní. Oproti minulým sezónam boli do kalendára pridané až dve české súťaže, keď Agrotec Petronas Rally Hustopeče doplnila Valašská rally. Novú súťaž pripravili aj organizátori na juhu stredného Slovenska a to Rallye Veľký Krtíš. Tesne pred záverom sezóny je situácia v absolútnom hodnotení nejasná. Medzi prvými Grzybom s Wrobelom a druhými Kočim s Moznerom je 20-bodový rozdiel. Avšak na záverečnej Rally Košice bude možné získať za víťazstvo v oboch etapách až 75 bodov (30+45) a to vďaka koeficientu 1,5 za posledný súťažný deň sezóny. Zoznam prihlásených obsahuje 56 súťažných posádok, takže určite sa máme na čo tešiť.

Pozrime sa na to, ako to vyzeralo v boji o prvenstvo na jednotlivých súťažiach.

38. Kowax Valašská rally Valmez 29.-31.03.2019
Po prvýkrát bola do slovenského šampionátu zaradená česká Valašská rally. Keďže jej meraná trať mala dĺžku až 164 kilometrov, pre slovenské posádky sa hodnotili obe súťažné etapy zvlášť. Pri spojenej súťaži dvoch národov bolo zaujímavé sledovať rozdiely medzi domácimi „strelcami“ a našimi jazdcami. Najrýchlejšie časy vo všetkých rýchlostných skúškach oboch dní dosiahli Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom na Škode Fabia R5. Ostatné posádky za nimi nezaostávali veľa, ale strata najbližších súperov sa v celkovom súčte 14 rýchlostných skúšok vyšplhala napokon až na jednu minútu a päť sekúnd. Táto česká posádka však v slovenskom šampionáte nebodovala. Tam sa o každú desatinku sekundy „naťahovali“ Koči a Pech. V prvej etape si víťazstvá v RS podelili presne štyri ku štyrom, avšak v súčte časov v prospech Pecha s Uhelom. V druhý súťažný deň všetko nasvedčovalo tomu, že úspešnejší budú Košičania Koči s Moznerom. Avšak v dvoch posledných RS postretli posádku technické problémy a tá sa tak z prvého miesta prepadla až na piate. Predstihli ju aj Grzyb s Wrobelom, Bisaha s Těšinským a Odložilík s Turečkom.

46. Rallye Tatry 03.-05.05.2019
Termín tatranskej rally sa oproti minulým rokom posunul na skorší dátum a to na začiatok mája. Organizátori už dlhšie zvažovali zorganizovanie dvojetapovej súťaže, čo sa im v tomto roku aj podarilo. Celkovo rally priniesla 139 meraných kilometrov na dvanástich rýchlostných skúškach. Nechýbal ani obľúbený mestský okruh. Zaujímavosťou na tejto súťaži bolo aj to, že sa na ňu prihlásilo až 13 posádok Rally pravidelnosti historických automobilov, ktoré potešili oči divákov. Pri neúčasti Pecha bolo jasné, že hlavnými aktérmi najväčšieho súboja budú Koči a Grzyb. Poliakovi česká Valaška nevyšla podľa predstáv, a tak chcel nazbierať v Tatrách stratené body. Súťaž dokonca aj dokázal otvoriť najrýchlejším časom, avšak veľmi rýchlo sa pred neho dostal Koči. Ten si víťazstvá v RS následne delil s Melichárkom. Práve títo dvaja jazdci ostali po prvej etape aj na prvých dvoch miestach. V druhej etape Grzyb pridal a podarilo sa mu dostať sa pred bratov Melichárkovcov. Prvé miesto aj tentokrát patrilo Kočimu s Moznerom a ich najrýchlejšej Škode Fabia R5.

15. Agrotec Petronas Rally 13.-15.06.2019
Opäť územie mimo Slovenska a opäť dve etapy. Takto to vyzeralo na Agrotec Petronas Rally, ktorá sa pravidelne koná v Hustopečiach. Keďže sa jej v tejto sezóne kvôli kolízii termínov s Majstrovstvami Európy nemohli zúčastniť Kopecký s Dreslerom, do pozície lídra boli nasadení Koči s Moznerom, ktorí museli čeliť veľkému množstvu českých posádok. Nechýbali napríklad Pech s Uhelom, Mareš s Hlouškom či Černý s Černohorským. Dva súťažné dni tvorilo celkom desať rýchlostných skúšok rozdelených pre prvú a druhú etapu v pomere 4:6. Atraktívne boli najmä piatkové nočné prejazdy, ktoré však, ako to už býva zvykom, doplnili aj viaceré havárie. Čo sa týka poradia, tak v piatok sa vo vedení vystriedali zhodou okolností všetky menované dvojice s výnimkou tej prvej Kočiho s Moznerom, ktorá si síce viedla naozaj výborne, avšak v závere etapy dostala dva defekty a to ju vyradilo z boja o body. Priebežné prvé miesto v absolútnom poradí patrilo na konci dňa Marešovi. Keďže ten a ani ďalšie dve posádky za ním nebodovali do MSR, uvoľnili priestor pre Grzyba, ktorý tak získal maximálny počet bodov. Mareš svoju rýchlosť dokazoval aj v druhej etape, v ktorej si dokázal udržať vedenie a stal sa absolútnym víťazom. Jeho prenasledovatelia Černý a Jakeš odstúpili v poslednej rýchlostnej skúške na technický problém. V slovenskom šampionáte získal tentokrát prvé miesto Koči.

25. Rally Prešov 05.-06.07.2019
Prešovská súťaž sa v tomto roku presunula z jarného termínu na letný. Organizátori pripravili osem rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou 80 kilometrov. Všetko nasvedčovalo tomu, že zaradená bude aj mestská rýchlostná skúška, avšak kvôli dopravnej situácii v meste sa napokon musela z harmonogramu vyškrtnúť. O prvé miesto aj tentokrát súperili Koči a Grzyb. Aj keď rozdiely medzi nimi boli minimálne, poľský jazdec bol predsa len o niečo rýchlejší a so šiestimi víťazstvami v RS mu na konci dňa patrilo aj absolútne prvenstvo. Grzyb ukázal, že nie náhodou je jeho meno na vrchole štatistík z tejto súťaže, keď od roku 2012 iba jediný krát nevyhral. Celkovo tak získal v Prešove šieste víťazstvo a potvrdil vedúcu pozíciu v priebežnom hodnotení Majstrovstiev Slovenska. Martin Koči skončil na druhom mieste a tretia priečka patrila Jozefovi Bérešovi s Lukášom Šintalom.

3. DeutschMann® Rallye Trebišov 30.-31.08.2019
Rovnako ako v Prešove, tak ani v Trebišove sa organizátorom nepodarilo uskutočniť mestský okruh. Aj napriek tomu pripravili meranú trať dlhú 87 kilometrov so siedmimi rýchlostnými skúškami. Tie boli už tradične orientované smerom na Košice a Vranov, nakoľko sú všetky trate v tejto oblasti veľmi rovinaté a rýchle. Do súboja Grzyba a Kočiho sa pripojil v Trebišove aj Tomáš Ondrej na vozidle Ford Fiesta WRC. Aj po dlhej prestávke boli jeho dosiahnuté časy naozaj výborné, ale v už v tretej skúške sa „zošmykol“ z trate a nemohol v súťaži pokračovať. Väčšiu polovicu rally všetko nasvedčovalo tomu, že po víťazstvo si prídu Martin Koči s Radovanom Moznerom. Avšak nečakaný dvojitý defekt spôsobil, že posádka tesne pred koncom súťaže musela meniť pneumatiky, kvôli čomu meškala do časovej kontroly. Desaťsekundová penalizácia ju tak posunula na druhé miesto za Grzyba s Wrobelom. Poľská posádka si v Trebišove pripísala za tri ročníky prvé víťazstvo a s ním aj plný bodový zisk. Treťou najrýchlejšou posádkou bola posádka českej národnosti, Roman Odložilík s Martin Turečkom.

foto: Zdenka Frývaldská

11. Rallye Veľký Krtíš 20.-21.09.2019
Rallye Veľký Krtíš sa do kalendára slovenského šampionátu vrátila po 29 rokoch. Aj keď jej súťažné trate sa v podstate nezmenili, pre aktuálne posádky boli nové. Teda okrem Drotára a Béreša, ktorí tu kedysi dávno štartovali. Dlhšie roviny, avšak na úzkej ceste s horizontmi, priniesli napínavé momenty pre viac než 40 posádok Majstrovstiev Slovenska a Slovenského rally pohára. Najlepšie výsledky počas celého dňa dosahovala košická posádka Martin Koči – Radovan Mozner. Dvojica vyhrala všetky rýchlostné skúšky okrem jednej, ktorú vyhrali jej súperi. Náskok tejto dvojice činil v celkovom súčte časov až 30 sekúnd. Sčasti sa na tom podpísali technické problémy Poliakov Grzegorza Grzyba s Jakubom Wrobelom, ktorí skončili na druhom mieste. Tretiu priečku si z Krtíša odniesli Peter Gavlák s Emilom Horniačkom, pre ktorých to bolo doposiaľ najlepšie umiestnenie v tejto sezóne.

Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník 45. Rally Košice