Predstavujeme FIA Majstrovstvá historických automobilov v pretekoch do vrchu

0
822
Už o necelý mesiac, v termíne 18.-20. mája, sa uskutoční desiaty ročník pretekov automobilov do vrchu Moris Cup Jahodná. Súťaž bude okrem domáceho šampionátu už ôsmym rokom zaradená aj do FIA International Hill Climb Cup a šiestym rokom do FIA Historic Hill Climb Championship. V nasledujúcich riadkoch si predstavíme najvyšší FIA šampionát historikov v pretekoch do vrchu.

FIA Majstrovstvá historických automobilov v pretekoch do vrchu (FIA Historic Hill Climb Championship) vyhlasuje Medzinárodná automobilová federácia FIA. Šampionát pozostáva minimálne zo šiestich a maximálne z 12 súťaží. V sezóne 2018 je to presne 12 súťaží v siedmich európskych krajinách – po jednom preteku v Rakúsku, Poľsku, Chorvátsku, dvoje pretekov sa konajú na Slovensku (Moris Cup a Dobšinský kopec), v Česku a v Slovinsku a tri v Taliansku.

Zvláštnosťou šampionátu je, že nemá vyhláseného jedného absolútneho majstra, ale piatich majstrov v kategóriách 1 až 5 podľa periód, do ktorých sa zadeľujú historické automobily podľa svojho veku. Každé auto, ktoré štartuje v tomto šampionáte, musí mať technický preukaz historického vozidla (FIA HTP) a musí spĺňať prísne predpisy, ktoré sú uvedené v Prílohe K Medzinárodného športového poriadku.

Každý pretekár musí byť držiteľom medzinárodnej licencie jazdca a vodičského preukazu. Aby bol jazdec zaradený do celoročnej klasifikácie, musí absolvovať aspoň 5 súťaží, z toho aspoň 3 v zahraničí. Kalendár tohto historického seriálu je rozdelený na dve polovice sezóny. Pre každú polovicu sa započítava celkový počet dosiahnutých výsledkov mínus jeden. Výsledky každej polovice sezóny sa na konci spočítajú a určia víťazov.

Okrem majstrov v piatich kategóriách FIA vyhlasuje aj víťaza „Národného pohára v pretekoch historických automobilov do vrchu“ – FIA HHC Nations Cup, do ktorého každá ASN prihlási tím tvorený minimálne tromi jazdcami v troch rôznych kategóriách. Víťazom sa stáva krajina s najvyšším počtom bodov, pričom sa započítavajú všetky výsledky.

Účasť jazdcov bodujúcich do šampionátu historikov na Moris Cup Jahodná každým rokom stúpa. Zatiaľ čo v roku 2013 sa ich na Jahodnej zišlo 11, v roku 2017 ich už bolo 22. Celkovo na tomto kopci odštartovalo 35 pretekárov zo šiestich krajín. U niektorých sa jednalo o prvý, resp. jednorazový štart, ale u väčšiny išlo o viacnásobný štart. Ani jeden ročník zaradený do FIA Historic Hill Climb Championship si nenechali ujsť Poliak Marian Czapka na svojom Porsche 928 a Češi Petr Tykal na Formule Easter MTX 1-03 a Vladimír Koničar na BMW 2002 Ti. Veríme, že vo svojej tradícii budú pokračovať aj v tomto roku. K častým účastníkom sa radia aj Francúzi Jean-Marie Alméras (Porsche 935) a Michel Pratlong (Huron FP1 Formula Ford), Češi Josef Michl (Porsche 911SC) a Aleš Gansdorfer (Formula Easter MTX 1-03) či Rakúšan Jurgen Pachteu (Steyer Puch 650 TR).

Najrýchlejší čas medzi historickými vozidlami stanovil Petr Tykal v roku 2013 na hodnotu 2:23,980. Tento svoj čas za päť rokov štartu na Moris Cup Jahodná dokázal znížiť o štyri sekundy. Veľmi podobné časy dosahujú na tomto kopci aj ostatní pretekári. Výnimkou je len rekordman Uberto Bonucci z Talianska, ktorý so svojou historickou plackou Osella PA 9/90 láme rekordy všetkých tratí. Jeho najlepší čas z minulého ročníka Moris Cup Jahodná má hodnotu 1:57,410.

FIA Historic Hill Climb Championship by sa dal teoreticky považovať za majstrovstvá sveta, pretože žiaden vyššie zaradený seriál pre historické vozidlá neexistuje. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je Moris Cup Jahodná tak zaujímavý a obľúbený. Pretože na ňom máme šancu vidieť vozidlá, ktoré len tak hocikde nestretneme a určite je lahôdkou pre milovníkov historických špeciálov.

Zdenka Frývaldská
Tlačový tajomník Moris Cup Jahodná 2018

Foto: Ľudovít Furješ