Majstrovstvá Slovenska v Pretekoch automobilov do vrchu mali v tomto roku desať zastávok. Pretekári navštívili okrem Slovenska aj Česko, Rakúsko a Poľsko. Celkovo absolvovali šestnásť súťažných dní.
Kopcová sezóna trvala v sezóne 2016 päť mesiacov. Najdlhšou traťou bolo 7 800 metrov dlhé Ecce Homo Šternberk, ktoré sa uskutočnilo na začiatku júna. Najkratšou traťou bola už tradične Ostrá Lúka pri Zvolene s dĺžkou 2,5 kilometrov. Preteky v Rechbergu, Šternberku, na Babe a v Dobšinej sa uskutočnili ako jednodňové a zvyšné preteky ako dvojdňové. Najviac jazdcov sa predstavilo na Majstrovstvách Európy v rakúskom Rechbergu, kde bola štartovná listina aj vďaka veľkej účasti historikov naplnená vyše dvesto menami.
Sezóna PAV odštartovala koncom apríla na Rechbergrennen. Preteky do vrchu v rakúskom Tulwitze sú mimoriadne obľúbené. Na trati dlhej 5 050 metrov sa každoročne stretáva veľké množstvo špičkových jazdcov historických i moderných vozidiel. Bojovať o prvé miesto mali najmä Christian Merli a Simone Faggioli. Sobotňajšie tréningy boli ovplyvnené veľkými výkyvmi počasia, ktoré najlepšie zvládol Faggioli na svojej Norme F20FC. Prvú nedeľnú meranú jazdu však ovládol Merli. Svojmu kolegovi nadelil vyše dvoch sekúnd, ktoré Simone nedokázal ani víťazstvom v druhej meranej jazde stiahnuť a uspokojil sa s druhým miestom. V hodnotení Majstrovstiev Slovenska sa víťazom spomedzi 14 Slovákov stal Ján Miloň na Škode Fabia WRC.
V polovici mája sa pretekári presunuli z Rakúska do poľskej Zaluze na trať dlhú 4 688 metrov. Tam na nich čakalo zamračené a upršané počasie, ktoré mnohých jazdcov, ale najmä divákov, rozhodne nepotešilo. Na štart sa v sobotu postavilo 85 jazdcov. Na prvom mieste v celkovom poradí sa po prvej súťažnej jazde usadil Poliak Waldemar Kluza na Forde Fiesta Proto. V závere prvej jazdy dážď zosilnel a keďže voda sa po trati valila z každej strany, organizátori boli nútení druhú súťažnú jazdu zrušiť. Kluza sa tak stal absolútnym víťazom prvého dňa. Najrýchlejším Slovákom bol Peter Jureňa na Mitsubishi Lancer Evo IX. Druhý súťažný deň bol o niečo príjemnejší, bez dažďa a s občasným slnkom. Na suchej trati sa najviac darilo Václavovi Janíkovi na Norme M20FC. Štvrté miesto v absolútnom poradí a prvé miesto v rámci MSR získal Věroslav Cvrček.
Po krátkej, len týždňovej prestávke, nasledovali preteky na košickej Jahodnej, do ktorých nastúpilo 105 jazdcov. Na trati dlhej 4 750 metrov vládlo počas celého víkendu krásne slnečné počasie. Na sobotu boli pripravené dve tréningové a dve súťažné jazdy. Pozíciu lídra v poľskom šampionáte, v medzinárodnom FIA pohári IHCC i v absolútnom poradí potvrdil český pretekár Václav Janík na „placke“ Norma M20FC, ktorý sa dokonca priblížil ku traťovému rekordu s rozdielom len štyroch desatín sekundy. V nedeľu však už nenastúpil, a tak prvé miesto získal Dušan Nevěřil. Poradie v Majstrovstvách Slovenska tvorili po oba dni traja rovnakí jazdci. Prvé miesto si odniesol Cvrček na Škode Fabia S2000, druhý skončil Igor Drotár na Škode Fabia R5 a tretí Tomáš Ondrej na Škode Fabia WRC.
Krátko po pretekoch v Zaluzi a na Jahodnej sa jazdci pretekov do vrchu presunuli do českého Šternberku. Absolvovať mali už neuveriteľný 111.ročník Ecce Homo na trati dlhej 7 800 metrov. Sobotňajšie tréningové jazdy dopadli v podstate bez väčších problémov a s minimálnym zdržaním. Prvé miesto obsadil Christian Merli a druhé Simone Faggioli.
Najrýchlejším spomedzi Slovákov bol Věroslav Cvrček jazdiaci so slovenskou licenciou. Nedeľné súťažné jazdy priniesli viacero problémov, havárií a zdržaní, avšak našťastie nikomu sa nič vážne nestalo. A to aj napriek tomu, že havarovali až dvaja formuloví jazdci a to Miloš Beneš a Fausto Bormolini. Práve Benešova havária spôsobila, že Faggioli a rovnako aj Merli museli svoju jazdu opakovať. Faggioliho Norma sa v opakovanej jazde rozhodla nespolupracovať a vypadávajúca elektronika ho vyradila z hry o najvyššie priečky. Víťazom sa stal opäť Merli. Nášmu Cvrčekovi patrila 23. pozícia a prvé miesto v rámci MSR, čím potvrdil aj vedúcu pozíciu v celoročnom hodnotení šampionátu.
V júni sa konali aj preteky na 2 800 metrov dlhej trati v Ožďanoch, kde sa každoročne strieda počasie. Tohtoročné preteky boli však slnečné a veľmi teplé. Najrýchlejšími časmi sa mohol chváliť Prešovčan Igor Drotár, ktorému v tejto dobe už výborne fungovalo jeho vozidlo Škoda Fabia R5. Jazdec po oba dni nenašiel premožiteľa a stal sa víťazom. S novým vozidlom, formulou Renault Tatuus, sa zžíval Jozef Béreš. Robil síce maximum, ale potvrdil, že táto formula nemá na škodovácky špeciál. Jazdcovi sa dokonca podarilo v ostrej jazde „vykrútiť“ hodiny, no vďaka jeho mnohoročným skúsenostiam ich dokázal zvládnuť a pokračovať až do cieľa. Práve to bol dôvod, kvôli ktorému bol Ďodi v sobotu „až“ štvrtý. Nedeľu už zvládol takmer bez problémov a vyšplhal sa na krásnu druhú priečku.
Aj keď trať na Babe dlhá 5100 metrov je naozaj veľmi pekná, tak treba uznať, že sa nachádza na kraji Slovenska a jej „dovolenkový“ júlový termín tiež nie je tým úplne najlepším. Navyše si zachovala aj systém európskych pretekov, a tak jazdci majú absolvovať v sobotu len dve tréningové a v nedeľu dve merané jazdy. Jedná sa teda o jednopretek. Aj preto sa na trati zišlo len niečo cez 40 pretekárov, z ktorých štvrtinu tvorili zahraniční účastníci. Výborné časy jazdil opäť Drotár, na ktorého jeho slovenskí súperi časovo nestíhali. Zrýchliť v druhej jazdec sa však podarilo maďarskému kolegovi Lászlóvi Saszovi na Reynarde Zytek, ktorý sa stal aj absolútnym víťazom. Druhý skončil Drotár a tretí Cvrček.
V polovici júla prišla na rad obľúbená Dobšiná, avšak počasie jej priebeh mimoriadne znepríjemnilo. Od sobotného rána začalo pršať a teplota vzduchu klesla približne na 12 stupňov. Aj napriek ťažkým podmienkam, silnému vetru a tečúcej vode po trati, sa organizátorom podarilo uskutočniť dva merané tréningy. Oba z nich ovládol známy taliansky jazdec Simone Faggioli. Počasie sa nezlepšilo ani v nedeľu. Organizátori boli nútení štart prvej súťažnej jazdy z bezpečnostných dôvodov odložiť až na 13. hodinu. Prvé miesto v nej obsadil podľa predpokladov Faggioli.
Druhú súťažnú jazdu vyhral s minimálnym náskokom dvoch tisícin sekundy Macario, čo na Faggioliho náskok samozrejme nestačilo. Keďže Macario týmto skvelým výsledkom získal druhé miesto a zároveň prvé miesto v skupine E2-SS-3000, tak Merliho pripravil o potrebné body. V Európe sa totiž skupiny SS (single-seater) a SC (sports cars with two seats) hodnotia osobitne, čo znamená, že Faggioli získal na Dobšinej 25 bodov a Merli iba 18 bodov. Najlepším Slovákom bol aj v nedeľu Igor Drotár, čím potvrdil vedúcu pozíciu v slovenskom šampionáte.
Na konci júla sa na trati medzi Uhrovcom a Jankovým vŕškom zišlo spolu 105 jazdcov prevažne zo Slovenska a Poľska. Každý očakával najmä súboj Drotár vs. Cvrček, pretože práve títo dvaja jazdci dosahovali v sezóne najlepšie výsledky. Medzi Poliakmi však nechýbali Sebastian Gasior, alias Dubaj, na jeho 700-koňovom Mitsubishi a ani Waldemar Kluza na Forde Fiesta Proto. O niečo slabšie, ale za to ľahšie formulové vozidlo, mal k dispozícii Jozef Béreš.
Aj keď s malým náskokom, no víťazom prvého suchého dňa sa stal Igor Drotár, za ktorým skončili Věroslav Cvrček a Jozef Béreš. V slnečnom počasí sa jazdí celkom príjemne a to jazdci pochopili najmä v nedeľu, keď sa tesne pred prvou súťažnou jazdou „spustil“ silný dážď. Ten ustál, ale trať zostala mokrá a práve na to doplatil víťaz prvého dňa, ktorý ju prešiel na „slickoch“. Po prvej súťažnej jazde viedol Jozef Béreš, ktorý svoju pozíciu udržal aj v druhej jazde a stal sa víťazom.
O mesiac neskôr prišli na rad predposledné preteky šampionátu na trati medzi Budčou a Ostrou Lúkou. Azda najhorší zážitok z Ostrej Lúky si odniesol Ján Alberty, ktorý v druhej sobotnej súťažnej jazde havaroval a to priamo v cieli. Auto narazilo do zvodidiel, odkiaľ sa odrazilo do protiľahlej skaly. Jazdec bol okamžite prevezený do nemocnice, kde mu boli zistené viaceré zranenia, avšak našťastie zo všetkých by sa mal po preliečení dostať. Čo sa týka súbojov na trati, tie patrili najmä Drotárovi, Bérešovi a Cvrčkovi. V tento víkend sa prekvapivo najlepšie darilo Cvrčkovi, ktorý sa v celkovom hodnotení mimoriadne priblížil ku Drotárovi. Po skvelých výkonoch získal jedno prvé a jedno druhé miesto. V nedeľu zvíťazil Jozef Béreš.
Rozhodnúť o slovenskom, dokonca i poľskom majstrovi sa malo na kopci Korczyna v Poľsku. Drotára ohrozoval Cvrček a v poľskom šampionáte ho čakal aj súboj s Kluzom. Prešovský jazdec mal však obrovské šťastie, pretože obom jazdcom sa pokazilo auto. Ziskom dvoch prvých miest sa tak Igor Drotár postavil na najvyššiu priečku v Korczynej a rovnako sa stal slovenským a zároveň aj poľským majstrom v pretekoch automobilov do vrchu.
V Slovenskom kopcovom pohári patrila sezóna 2016 jednoznačne Jarovi Dubóczimu (Seat Leon), ktorý vyhral v absolútnom poradí s náskokom vyše sto bodov. Druhé miesto získal Marek Foldi (Seat Leon) a tretie Stanislav Krivák (Peugeot 306).
Zdenka Tamášová
Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 12/2016 Rally-Sports magazine.