Robo Kasák na Rally Dakar za volantom Tatry 815!

0
1571

Dakar 2015 bude pre Slovensko opäť výnimočný. Okrem Štefana Svitka a Ivana Jakeša, ktorí budú zastupovať Slovensko v kategórii motocyklov a Jaroslava Miškolciho ako spolujazdca v kategórii kamiónov, sa na ňom za volantom Tatry 815, predstaví znovu aj Róbert Kasák (40).

Rodák zo Semerova, manžel a otec dvoch detí a k tomu profesionálny autodopravca Róbert Kasák si Tatrovky zamiloval už v detstve. Viedol ho k tomu otec, ktorý bol s Tatrami v dennom styku vo svojej práci. Od roku 1986 sledoval účasť týchto obrovských strojov na najťažšej svetovej automobilovej súťaži, Rally Dakar. Ako dieťa sa chvíľu venoval motokrosu, no vždy ho lákalo enduro – vytrvalostné preteky po lesoch, lúkach, roklinách či bažinách. Nikdy sa mu však súťažne nevenoval, lebo vidina jazdenia na silnejších a väčších „tátošoch“ bola silnejšia.

Od roku 2009 sa stal pravidelným účastníkom náročných stepných a púštnych tratí Silk Way či Africa Eco Race, kde štartoval so svojou Tatrou 815. Zo začiatku sa stal súčasťou Czech Dakar Teamu, keď šoféroval asistenčné vozidlo a press truck, teda novinárske vozidlo. V Afrike sa stal známym a obľúbeným vďaka kamiónu Balai, ktorý zachraňuje a pomáha ostatným jazdcom pri havárii či zapadnutí. Pre tieto účely musel na svoju Tatru namontovať vyprošťovaciu nadstavbu. Kliknutím na obrázok po týmto odstavcom si môžete pozrieť video z Africa Eco Race 2012 a Robom Kasákom v hlavnej úlohe.

Rok 2014 znamenal pre Roba veľký pokrok a to vďaka česko-austrálskemu tímu RallyOZ, ktorý mu ponúkol miesto za volantom závodnej Tatry 815 4×4, s ktorou ešte pred pár rokmi jazdil André Azevedo. Na miesto spolujazdca usadol Chris Watman a posádka zaradená až na úplný koniec štartovnej listiny sa mohla vydať na náročné trate južnou Amerikou. Jej cieľom však nebolo umiestniť sa na najvyšších pozíciách, ale „kryť chrbát“ tímovej jednotke Petrovi Jeriemu na DMAX Isuzu v kategórii automobilov. „Môj spolujazdec a celý tím tvorili prevažne Austrálčania, takže chvíľu trvalo, kým sme si našli spoločnú reč, no myslím, že napokon všetko fungovalo bez problémov. Štartovali sme v kategórii asistenčných vozidiel a našou úlohou bolo pomôcť Petrovi v prípade nejakých problémov. Tie prišli hneď v druhej etape, keď Isuzu zostalo stáť tri hodiny v dunách s vybitou batériou a v závere dňa navyše stratilo výkon. Celonočnou prácou sme posádku vrátili späť do „hry“, no v štvrtej etape musela predsa len kvôli poruche motora odstúpiť. Od tejto doby sme mohli ísť svoje tempo, no mali sme veľkú stratu a navyše nemali sme vlastnú asistenciu ani servis. Všetky opravy sme teda museli zvládnuť sami“, opísal Robo Kasák. Slovensko-austrálska dvojica však zvládla všetky nástrahy trate a do cieľa dorazila na skvelom 43. mieste z vyše 70 štartujúcich posádok a 2. mieste v kategórii asistenčných kamiónov.

Dakar však nie je len o vysokej fyzickej náročnosti. Posádka musí zvládať aj extrémne zmeny nadmorskej výšky a vysoké teplotné rozdiely. Zatiaľ čo v Afrike mohol Robo štartovať aj v šortkách, na Dakare musel splniť vysoké požiadavky na povinnú výstroj. Nutná je nehorľavá spodná bielizeň, kombinéza, kukla, prilba a zádržný systém hlavy (HANS). To všetko by malo pomôcť v prípade, že dôjde k nárazu či kotrmelcu. „Z kamióna je síce dobrý výhľad, ale za niekoľkometrové kopce naozaj nevidíte. Ľahko sa vám môže stať, že sa rozbehnete a na druhej strane skončíte na predných kolesách. Nemôžete však ísť ani pomaly, lebo ak v dunách sadnete na brucho, došli ste. Potom už neostáva nič iné, len kopať. A v tomto oblečení to naozaj nie je sranda,“ prezradil svoje poznatky slovenský jazdec, ktorého čaká v tomto roku ďalší štart na Dakare.

Úlohou nášho pretekára bolo počas roku 2014 auto do skrutky rozobrať, skontrolovať a naspäť zložiť. Pri tejto práci sa naozaj nesmie nič podceniť. Aby mohol odštartovať aj v ročníku 2015, musel okrem iného zabezpečiť náhradné diely, stravu a najmä prepravu auta do Le Havre. Aj tentokrát sa predstaví s tímom RallyOZ, no po svojej pravici bude mať českého spolujazdca Jaroslava Kolářa. Spoločne budú viesť asistenčné vozidlo Tatra so štartovným číslom 563 a budú jedinou posádkou v celom štartovom poli kamiónov, ktorá pôjde len vo dvojici. Ich úloha zostáva nezmenená a to zabezpečiť servis Petrovi Jeriemu, ktorý tentoraz osedlá Toyotu Hilux.

Čas do štartu najťažšej svetovej rally sa kráti a nám preto neostáva nič iné, len držať slovensko-českej posádke palce a veriť, že šťastne dôjde až do cieľa všetkých 8159 kilometrov. Veríme, že s Robom sa nám podarí občasne spojiť a priniesť aktuálne informácie. Určite odporúčame pozrieť si upútavku na Dakar 2015 (kliknutím na obrázok nad týmto textom), v ktorej účinkuje aj Tatrovka so slovenským jazdcom (0:51 sec.). Veľa šťastia páni!