WRC v polovici sezóny 2016

0
890
Po deväť víťazstiev v rýchlostných skúškach si na Rally Italia Sardegna a Rally Poland vybojovali Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom a Ott Tanak s Raigom Molderom. Napriek tomu sa z tejto dvojice tešila z absolútneho triumfu iba jedna.

Rally Italia Sardegna má neskutočnú históriu, ktorá začala už v roku 1928. Vtedy sa v Sanreme uskutočnila súťaž na zmiešanom povrchu známa ako kvetinová Rally of Flowers. Do svetového šampionátu bola rally v Taliansku zaradená v roku 1973. O osem rokov neskôr ju dokázala vyhrať jediná žena v histórii, Michéle Mouton. Rýchle a úzke cesty lemované kríkmi a stromami s kameňmi nedávajú priestor na chybu. Tenká vrstva štrku znepríjemňuje jazdu prvým štartujúcim…

Rally Italia Sardegna si aj v tomto roku ponechala svoj tradičný júnový termín. Uskutočnila sa 9.-12. júna a jej trať bola rozdelená na 19 rýchlostných skúšok. Napriek jej náročnosti a horúčave, ktorá v tomto období prevládala, odstúpilo z pretekov iba 13 súťažných posádok, pričom dôvody boli väčšinou technického charakteru. Ako to už býva zvykom, súťaž odštartovala tradičným súbojom dvoch posádok VW Motorsport, Ogiera s Ingrassiom a Latvalu s Anttilom. Tieto dve dvojice si však držali vedúce postavenie len po tretiu rýchlostnú skúšku.

Potom sa začali nenápadne tlačiť dopredu mladí Belgičania Neuville s Gilsoulom, ktorým úvod tejto sezóny jednoznačne nevyšiel. Tím Hyundai ich postupne posúval dozadu, až do svojho tretieho vozidla s číslom 20. To ešte nikto netušil, že práve v Sardínii sa v nich prebudí bojovnosť a dokážu vyhrať. Posádka sa už v piatej rýchlostnej skúške dostala do vedenia, ktoré ešte v nasledujúcej RS podarovala naspäť Latvalovi s Anttilom. Avšak potom už nedala nikomu šancu. Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom sa vrátili na prvú pozíciu a udržali si ju až do cieľa s náskokom 25 sekúnd. Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom skončili druhí a Sebastien Ogier s Julienom Ingrassiom tretí.

Z vedúcich, resp. tých známejších posádok došli do cieľa všetky okrem Madsa Ostberga s Ola Floenem, ktorým nevydržal motor. Tiež Haydena Paddona s Johnom Kennardom, ktorí havarovali. S poškodeným kardanom, dvojitým defektom a neskôr aj s problémami s prevodovkou sa potrápili Kevin Abbring so Sebastianom Marshallom. S rozhodnutím komisárov o 5-minútovej penalizácii jazdil po celý čas Martin Prokop. Trest dostal za poškodenú plombu na rezervnom diferenciáli uloženom v servise, ale penalizácia mu bola napokon po odvolaní zrušená, a tak sa posunul z 11. na 9. miesto. Jeho českí konkurenti Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom na Škode Fabia R5 skončili na desiatej priečke.

Krátko po talianskej rally putovali pretekári do Poľska na Rajd Polski alebo Rally Poland. Po odstúpení hlavného sponzora sa hovorilo aj o zrušení súťaže, no napokon jej organizáciu finančne „potiahla“ poľská asociácia PZM. Hovorí sa však, že súťaž sa v tomto roku uskutočnila poslednýkrát, tak uvidíme čo je na tom pravdy.

73. Rally Poland sa konala na prelome júna a júla, na šotolinovej trati s vysokou trávou, ktorá ukrýva aj nebezpečné kamene a skaly. Obmedzujúca viditeľnosť na rýchlej trati nie je práve tým najlepším zážitkom, ale aspoň pre fanúšikov prináša naozaj adrenalínové momenty a skvelý pohľad na prechádzajúce vozidlá. Azda najväčšiu smolu si v Poľsku vybrala naša posádka Martin Koči – Lukáš Kostka, ktorá ťažko havarovala na shakedowne. Video so šiestimi saltami, ktoré sa jej nechcene podarili, obišlo celý svet. Dvojica našťastie vyviazla len s menšími odreninami a už teraz sa môže pripravovať na ďalšiu súťaž.

Ako skončila Rally Sardínia, tak začala Rally Poľsko. Víťazmi úvodnej RS sa stali Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom a vyzeralo to tak, akoby sa posádka v čase prestávky snáď ani nezastavila. V ďalších rýchlostných skúškach sa však už poradie zmenilo. Do vedenia sa dostali Andreas Mikkelsen s Andersom Jaegerom prenasledovaní Paddonom s Kennardom a Tanakom s Molderom. Do poslednej menovanej dvojice akoby ku koncu prvého dňa niekto strelil rýchly šíp a posádka sa rázom dostala na prvé miesto, ktoré držala až do 19. rýchlostnej skúšky. Vtedy prišiel smolný defekt a náskok 19 sekúnd sa premenil na stratu 17 sekúnd na Mikkelsena. Tanak už zbytočne neriskoval a až do cieľa si podržal druhé miesto.

Víťazmi sa po prvýkrát v tejto sezóne stali Mikkelsen s Jaegerom na VW Polo R WRC a aj keď sa veľmi tešili, väčšia radosť bola na strane nenápadnej mladej estónskej posádky Ott Tanak – Raigo Molder na Forde Fiesta RS WRC. Ich suverenitu v tejto súťaži potvrdil aj Sebastian Ogier, ktorý prišiel dvojici osobne zagratulovať. Tretí skončili Hayden Paddon s Johnom Kennardom, ktorí si po nepodarenej Sardínii opäť dodali trochu sebavedomia a štvrté miesto obsadili Thierry Neuville s Nicolasom Gilsoulom. Prvú päťku uzatvorili Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom. Seb Ogier s Julienom Ingrassiom skončili až na šiestom mieste a pri pohľade do celoročného hodnotenia treba uznať, že ich suverenita pomaly odchádza. Dve prvé, dve druhé, dve tretie a jedno šieste miesto im stačia na vedúcu pozíciu len vďaka tomu, že každá rally sa stane korisťou inej posádky a žiadna nevie zotrvať na prvým miestach pravidelne.

Okrem Martina Kočiho nemala poľská rally žiadne ďalšie slovenské či české zastúpenie, čo je pri tak blízkej rally naozaj škoda. Sezóna je presne v polovici a súťažné posádky čaká už koncom júla obľúbená horizontová fínska rally, kde nebudú opäť chýbať ani zástupcovia Styllex motorsport.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 07/2016 Rally-Sports magazine.