50. Vodafone Rally de Portugal

0
547
78 súťažných posádok, z toho 11 továrenských jazdcov a s nimi aj dve slovenské posádky. Všetci jazdili za rozdielnych podmienok, v rôznych vozidlách, s inými finančnými možnosťami, ale všetci mali zvládnuť to isté – štyri súťažné dni na šotolinovej trati dlhej 368 ostrých kilometrov.
foto: Citroen Racing

Na Rally Portugal 2016 sme sa všetci tešili už len kvôli tomu, že je to prvá rally z kalendára juniorského svetového rally šampionátu, kde mal štartovať aj náš Martin Koči. Napokon sa na preteky prihlásili aj bratia Melichárkovci, takže bolo sa na čo pozerať. A samozrejme, že sme nesledovali len ich.

Od začiatku rally to vyzeralo vo výsledkoch veľmi zaujímavo. Vedenia sa ujali Kris Meeke s Paulom Naglem, ktorí vyhrali z úvodných desiatich rýchlostných skúšok až päť a na konci prvej etapy mali náskok vyše 30 sekúnd. S problémami s prevodovkou sa medzi tým trápil Ostberg a to nehovoríme ani o Abbringovi, ktorého potrápilo riadenie a už v tretej RS sa nachádzal na poslednom mieste so stratou 53 minút!

O dramatické situácie na trati sa postarali aj Hayden Paddon a Ott Tanak, ktorí havarovali v RS5 na podobnom mieste a obom začali horieť autá. Zatiaľ čo Tanakove sa podarilo zachrániť, tak Paddonove zhorelo do tla. Našťastie obe posádky stihli z áut včas utiecť. Bez posilovača riadenia šiel od šiestej skúšky Latvala a jeho strata sa po koniec etapy vyšplhala na necelé štyri minúty. Za to radosť nám robil Martin Koči, ktorý sa nachádzal medzi juniormi na druhom mieste. Držal sa aj Melichárek a to v prvej tridsiatke najlepších, pričom v poslednej skúške prvej etapy zajazdil krásne 15.miesto.

Druhá etapa sa začala mimoriadne dobre pre Kočiho. Jeho najväčší súper Simone Tempestini mal totiž problém s brzdami a okrem toho, že v RS11 zaostal za súpermi až 40 sekúnd, dostal aj 40-sekundovú penalizáciu za neskorý príchod do časovky. Maťo sa teda posunul na prvé miesto s veľkým náskokom. Tempestini sa však nedal zahanbiť a v každej RS ukrajoval zo svojej straty potrebné sekundy. Na konci dňa činil rozdiel medzi Kočim a Tempestinim už len 30 sekúnd. V celkovom poradí rally sa nič závažné medzi tým nestalo. Svoju prvú pozíciu si naďalej držal Meeke pred Ogierom. Na tretie miesto sa výbornými časmi prebojoval Mikkelsen a posunul Sorda na štvrtú priečku. Cieľa druhého dňa sa však nedočkali bratia Melichárkovci, ktorí v RS14 havarovali a naspäť na trať sa už nedokázali vrátiť.

V závere súťaže sme prekvapivo nesledovali súboj o prvé, ale o druhé miesto. Mikkelsen neuveriteľne zrýchlil a dvomi víťazstvami v RS sa dokázal prebojovať cez Ogiera. Ten si pre seba uchmatol záverečné dve víťazstva v skúškach, ale nič to už nezmenilo na tom, že jeho nórsky tímový kolega zostal druhý. Z víťazstva sa bezstarostne tešili Kris Meeke s Paulom Naglem na Citroene DS3 WRC. „Striebornú“ priečku vybojovali Andreas Mikkelsen s Andersom Jaegerom a „bronz“ patril Sebastienovi Ogierovi s Julienom Ingrassiom, obe posádky na VW Polo R WRC.

Pekné výsledky dosiahli aj české posádky. Martin Prokop s Janom Tománkom skončili na celkovom ôsmom mieste a Jan Kopecký s Pavlom Dreslerom na 19.mieste celkovo a 10.mieste vo WRC2. Súboj prebiehal aj medzi juniormi. Martin Koči totiž v RS17 trafil kameň, čím si poškodil zavesenie kolesa a nemal už šancu bojovať o prvú priečku. Aj napriek problémom si v JWRC predsa len postrážil druhé miesto, čo je vynikajúci výsledok.

Väčšina tímov využíva voľný čas na testovanie vozidiel, pretože už 9.-12. júna ich čaká Rally Italia Sardegna.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 06/2016 Rally-Sports magazine.