V slovenskom šampionáte pretekov do vrchu dominuje Věroslav Cvrček

0
710
Po rakúskom Rechbergu zažili slovenskí pretekári automobilov do vrchu ďalšie tri zastávky v poľskej Zaluzi, na slovenskej Jahodnej a v českom Šternberku. Najviac sa ich nazbieralo samozrejme na Jahodnej, kde mali počas dvoch súťažných dní zažiť spolu až osem jázd. Najúspešnejším spomedzi jazdcov so slovenskou licenciou bol Věroslav Cvrček. Tomu aj napriek tomu, že v Rechbergu ešte nebodoval, patrí v priebežnom hodnotení vedúca pozícia.

PAV Zaluz 14.-15.mája
„Trať v Zaluzi je plná vracákov“, „veľa rovnakých zákrut“, „nudná trať v rovnakom tempe“. Aj takéto názory sme po pretekoch do vrchu v poľskej Zaluzi mohli počuť z úst viacerých jazdcov. No aj napriek tomu, že vedeli do čoho idú, prišli, odjazdili a vybojovali pre Slovákov pekné umiestnenia.

Preteky v Zaluzi sa v tomto roku niesli v pochmúrnej nálade. Niežeby sa niečo vážne stalo, ale od soboty rána až do večera pršalo. Pre jazdcov bolo náročné nájsť vhodné tempo, fanúšikovia si nemohli preteky poriadne užiť a zabaviť sa, bufetári prišli zbytočne a najhoršie dopadol organizátor, ktorý na to celé doplatil a musel byť schopný všetko správne „ukočírovať“. Veď druhá súťažná jazda musela byť kvôli silnému dažďu zrušená, čo nikoho nikdy nepoteší. Nedeľa už bola o niečo lepšia a teplejšia, o čom svedčil aj veľký „nával“ ľudí a ich kladné ohlasy.

V sobotu odštartovalo na trati dlhej 4 688 metrov spolu 85 jazdcov prevažne z Poľska, Slovenska a Českej republiky. Dážď raz zosiloval, raz slabol, čo nebolo pre jazdcov práve najlepšie. Nikto presne nevedel aké pneumatiky si má obuť, a tak polovica jazdcov štartovala na suchých a polovica na mokrých. V tréningoch sa poradie neustále menilo. Na prvom mieste v celkovom poradí sa po prvej súťažnej jazde usadil Poliak Waldemar Kluza na Forde Fiesta Proto, za ktorým nasledovalo až 9 vozidiel značky Mitsubishi. Rozdiely medzi jazdcami neboli veľké, a tak sa každý tešil na druhú jazdu, ktorá mala rozhodnúť o víťazovi. Už v závere prvej jazdy však dážď zosilnel a keďže voda sa po trati valila z každej strany, organizátori boli nútení druhú súťažnú jazdu zrušiť. Kluza sa tak stal absolútnym víťazom prvého dňa.

Najrýchlejším Slovákom bol Peter Jureňa na Mitsubishi Lancer Evo IX, ktorý dokázal poraziť aj silnejších súperov. Druhé miesto v slovenskom šampionáte obsadil Věroslav Cvrček, už so slovenskou licenciou, na Škode Fabia S2000 a tretiu priečku Tomáš Ondrej na Škode Fabia WRC. Do cieľa dorazilo 14 z 18 slovenských pretekárov. Preteky kvôli technickým problémom nedokončili Igor Drotár, Ján Miloň a Peter Florek a kvôli výjazdu mimo trať ani Sergej Skarpíšek. Štartovali aj dvaja historici – Miroslav Čiliak na Metalexe MTX 1-06 a František Kmeť na Metalexe MTX 1-03. Ani jeden však do cieľa nedošiel.

Druhý súťažný deň bol o niečo príjemnejší, bez dažďa a s občasným slnkom. Na suchej trati sa najviac darilo Václavovi Janíkovi na Norme M20FC. Druhé a tretie miesto obsadili tiež jazdci na formulových vozidlách. Druhý skončil Robert Stec na Lole B02/50 a tretí Sebastian Folta na Lole T96/50. Štvrté miesto v absolútnom poradí a prvé miesto v rámci MSR získal opäť Cvrček, ktorého tentokrát na slovenských stupňoch víťazov doplnili Igor Drotár (Škoda Fabia R5) a Ján Miloň (Škoda Fabia WRC).

Moris Cup Jahodná 21.-22.mája
Ostrieľaným organizátorom automobilových pretekov rally a pretekov do vrchu je aj košický Auto Klub. Ten spoločne so spoločnosťou Moris Slovakia pripravil už 8.ročník Moris Cup Jahodná na trati medzi Alpinkou a Športovo-rekreačným strediskom Jahodná. Preteky boli po ročnej prestávke opäť zaradené aj do poľského šampionátu, čo na trať v sobotu priviedlo 105 jazdcov. Samozrejme nechýbali ani jazdci IHCC (FIA International Hill Climb Cup) a HHCC (FIA Historic Hill Climb Championship), ktorí sem doviezli nádherné vozidlá od historických špeciálov až po moderné „placky“.

Na Jahodnej vládlo počas celého víkendu krásne slnečné počasie. Na sobotu boli pripravené dve tréningové a dve súťažné jazdy. Pozíciu lídra v poľskom šampionáte, v medzinárodnom FIA pohári IHCC i v absolútnom poradí potvrdil český pretekár Václav Janík na „placke“ Norma M20FC, ktorý sa dokonca priblížil ku traťovému rekordu s rozdielom len štyroch desatín sekundy. Druhé miesto obsadil jazdec, ktorého absolútny víťaz označil už pred pretekmi za najväčšieho konkurenta a to Dušan Nevěřil. Tesne za ním skončil Janíkov tímový kolega Petr Trnka.

V historickom šampionáte FIA HHCC sa rovnako ako v minulom roku tešil francúzsky jazdec Jean-Marie Alméras na Porsche 935. Slovenský šampionát prevzal do svojich rúk opäť Věroslav Cvrček na Škode Fabia S2000, ktorého na stupňoch víťazov nasledovali Igor Drotár a Tomáš Ondrej. V slovenskom historickom šampionáte dominoval Petr Tykal na formulke Easter-MTX 1-03. V Slovenskom kopcovom pohári sa v sobotu tešil Stanislav Krivák na Peugeote 306 a v Slovenskej trofeji pravidelnosti Ľudevít Matuška na Fiate CC Zero.

Druhý súťažný deň sa na trati zišlo 74 jazdcov. V rámci testovania svojho vozidla Norma M20FC vytrval na Jahodnej český jazdec Dušan Nevěřil. Ten si už bez účasti Janíka prišiel bezproblémovo po prvé miesto. Poradie v Majstrovstvách Slovenska skončilo úplne rovnaké ako v predošlý deň, aj tentokrát sa tešili traja „Škodovkári“. Prvé miesto si odniesol Cvrček na Škode Fabia S2000, druhý skončil Igor Drotár na Škode Fabia R5 a tretí Tomáš Ondrej na Škode Fabia WRC. V slovenských historických majstrovstvách sa v nedeľu tešila Gabriela Andrišeková na Škode 130RS. Zmena nastala aj v poradí SKP, kde si prvé miesto vyjazdil Jaroslav Dubóczi na Seate Leon.

Ecce Homo Šternberk 04.-05.júna
Krátko po pretekoch v Zaluzi a na Jahodnej sa jazdci pretekov do vrchu presunuli do českého Šternberku. Absolvovať mali už neuveriteľný 111.ročník Ecce Homo na trati dlhej 7 800 metrov. Vďaka zaradeniu do Majstrovstiev Európy sa na štarte zišlo takmer 200 jazdcov z rôznych kútov Európy. Najväčší záujem javili fanúšikovia o osemnásobného majstra Európy, Simone Faggioliho, ktorého v Rechbergu dokázal poraziť jeho krajan Christian Merli. Ten prišiel aj sem, a tak každý očakával ako dopadne ďalší spoločný súboj.

Sobotňajšie tréningové jazdy dopadli v podstate bez väčších problémov a s minimálnym zdržaním. Prvé miesto obsadil Merli a druhé Faggioli. Výborne sa držal aj český formulový jazdec Miloš Beneš, ktorému patrila tretia priečka. Najrýchlejším spomedzi Slovákov bol už tradične český jazdec Věroslav Cvrček jazdiaci so slovenskou licenciou.

Nedeľné súťažné jazdy priniesli viacero problémov, havárií a zdržaní, avšak našťastie nikomu sa nič vážne nestalo. A to aj napriek tomu, že havarovali až dvaja formuloví jazdci. Tým prvým bol už spomínaný Miloš Beneš, ktorému nevyšla prvá súťažná jazda a tým druhým Fausto Bormolini, ktorý zas „napol“ divákov v druhej jazde. Obaja jazdci havarovali vo veľkej rýchlosti, keď po nezvládnutí zákruty skončili v zvodidlách. Preteky boli na chvíľu prerušené, monoposty odtiahnuté a mohlo sa pokračovať ďalej. Práve Benešova havária však spôsobila, že Faggioli a rovnako aj Merli museli svoju jazdu opakovať.

Fagioliho priebežný čas bol naozaj famózny a vyzeralo to na prekonanie rekordu trate, no keďže jazdu nedokončil, rekord sa nekonal. Navyše v opakovanej jazde sa rozhodla jeho Norma nespolupracovať a vypadávajúca elektronika ho vyradila z hry o najvyššie priečky. Siedme miesto bolo jasným znamením, že víťazom sa už nestane. Odhady sa potvrdili aj v druhej jazde, v ktorej Simone síce zajazdil lepší čas ako Merli, dokonca len štyri desatiny za rekordom trate, no stačilo mu to len na postup na štvrté miesto. Víťazom sa stal Christian Merli na Oselle FA30, za ktorým nasledovali Paride Macario a Joel Volluz na podobných vozidlách. Keďže Merli a Faggioli súťažia v rôznych kategóriách, poradie v Majstrovstvách Európy zostalo nezmenené a o prvú priečku sa delia obaja jazdci s rovnakým počtom 100 bodov.

Nášmu Cvrčekovi patrila 23. pozícia a prvé miesto v rámci MSR, čím potvrdil aj vedúcu pozíciu v celoročnom hodnotení šampionátu. Z druhého miesta sa tešil Igor Drotár a to aj napriek tomu, že auto mu ešte stále nefungovalo podľa jeho predstáv a tretí skončil Ján Miloň. Do cieľa došlo spolu 14 slovenských jazdcov.

V celoročnom hodnotení MSR patrí prvé miesto Cvrčekovi pred Tomášom Ondrejom a Petrom Jureňom. Jazdci si svoje schopnosti zmerajú najbližšie v Ožďanoch a to už 25.-26.júna.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 06/2016 Rally-Sports magazine.