Ogier je späť, vyhral Nemecko

0
611
Deviatou v poradí svetového šampionátu v rally sa stala v polovici augusta nemecká ADAC Rallye Deutschland. Jedna z najťažších asfaltových rally šampionátu WRC v sebe ukrýva niekoľko druhov rýchlostných skúšok.

Od úzkych hrboľatých ciest priamo vo viniciach, cez vojenské trate v zakázanom priestore až po tradičné lesné a horské cestičky. Súťažné posádky musia predvídať nielen aké tempo môžu zvoliť, ale aj pneumatiky, ktoré obujú. Rána v týchto oblastiach sú vlhké, obklopené hmlou a poobedia zase horúce s nepríjemnými lúčmi slnka. V tomto roku bolo aj horúco, aj popršalo. Na najvyšší stupienok vyšli po dlhšej prestávke opäť Sébastien Ogier s Julienom Ingrassiom a priniesli radosť Volkswagenu.

Kto už dlhšie sleduje preteky svetového šampionátu v rally, určite si všimol Ogierovu stratégiu. Začína úplne nenápadne. V polovici pretekov „šľapne“ na plyn a v závere už len drží pozíciu. V tejto sezóne mu to tak úplne nevychádzalo, o čom hovoria aj jeho štatistiky. Dve druhé, dve tretie, jedno šieste miesto, fínske problémy a našťastie to zachraňujú tri víťazstvá. Teda to tretie získal až na rally v Nemecku. Ako sa sám vyjadril, autá prešli neuveriteľným rozvojom a jazdci sa rýchlo učia. Niektorí dokonca jazdia dosť na hrane medzi životom a smrťou, čo je naozaj veľmi nebezpečné.

Ide o veľa. Ide o poháre, o triumfy, o prestíž, o peniaze. Ale ide aj o život a to sa francúzskemu jazdcovi prestalo páčiť, a preto v tejto sezóne zvolil istotu. Aj napriek tomu, že nevyhráva jedny preteky za druhými, jeho prvá pozícia je viacmenej istá, pretože podáva stabilné výkony, čo sa o ostatných jazdcoch povedať nedá. Rovnako tomu bolo aj v Nemecku. Zo začiatku nechal priestor svojmu tímovému kolegovi Andreasovi Mikkelsenovi, no už v druhý súťažný deň pridal a dostal sa do vedenia. Svoj minimálny náskok rýchlo premenil na 20 sekúnd a potreboval len dôjsť do cieľa, čo sa mu aj bezproblémovo podarilo. Za jeho chrbtom prebiehali ďalšie zaujímavé súboje.

Mikkelsen síce obsadzoval druhé a tretie miesta v rýchlostných skúškach, no tie prvé, najmä v posledný deň súťaže, brali Sordo a Neuville. A práve títo dvaja páni so svojimi spolujazdcami sa dostali na druhé, resp. tretie miesto a Andreas si musel vystačiť so štvrtou priečkou.

Súťaž v Nemecku bola pre súťažné posádky celkom príjemnou. Takto to aspoň vyzeralo z pohľadu „výpadkov“. Ďaleko vo výsledkoch, ale v cieli, sme mohli nájsť dve špičkové posádky. Jednou z nich boli Jari-Matti Latvala s Miikkom Anttilom na VW Polo R WRC, ktorých hneď v úvodnej RS postretli problémy s prevodovkou a snaha o dobrú pozíciu tak bola stratená. Podobne dopadli aj Eric Camilli s Benjaminom Veillasom na Forde Fiesta RS WRC. Oni si však vypadnutie, resp. padnutie na zadné pozície spôsobili sami a to výletom mimo trate. Škoda bola francúzskeho Stéphana Lefebvreho s Gabinom Moreau, ktorí v desiatej skúške havarovali a v pretekoch už nevedeli pokračovať. Do cieľa došlo 67 z 84 posádok. Ďalšou súťažou v svetovom rally šampionáte bude francúzska Tour de Corse v dňoch 29.9. – 2.10.

Skvelý výsledok a výborné zážitky si z ADAC Rallye Deutschland odniesla aj slovensko-česká posádka Martin Koči – Lukáš Kostka. Posádka Styllex motorsport sa po nepríjemnom Poľsku a pomalšom Fínsku, kde získavala istotu, výborne rozjazdila. Na nemeckej rally sa hneď v úvode dostala do vedenia. Nevhodným výberom pneumatík síce „spadla“ na druhé miesto, ale aj tak sa stále nachádzala medzi najrýchlejšími juniormi sveta. „Od začiatku sa nám veľmi darilo. Boli sme spokojní s výsledkom aj so zajazdenými časmi. Piatková etapa bola suchá, a tak sme štartovali na strednej zmesi pneumatík. Štvrtá RS nám príliš nesadla, a tak nás Simone preskočil, ale stále sme s ním nestrácali kontakt“, povedal na úvod Martin Koči.

Sobota bola premenlivá, raz bolo sucho, raz mokro. „Počasie sa v sobotu zhoršilo, čím sa skomplikoval výber vhodných pneumatík. Aj v týchto ťažkých podmienkach sme však stiahli náskok súpera a blížili sa mu len na sekundy“, pokračoval Martin, ktorý prezradil aj to, že v nedeľu zvolila posádka tempo pre udržanie pozície a v závere súťaže mohla sláviť druhé miesto v JWRC aj vo WRC3. Tento výborný výsledok dodal posádke dostatok sebadôvery, ktorý by mohla využiť už na prelome septembra a októbra na Tour de Corse, ktorá je pokračovaním juniorského svetového šampionátu v rally.

Zdenka Tamášová

Tento článok ste si mohli prečítať v čísle 09/2016 Rally-Sports magazine.